The tasks of kindergarten principals and their availability
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2011/15/2/13Abstract
The success of the kindergarten administration is measured by its ability to develop its human and material resources, and the progress achieved by the children is only a criterion for the success of the kindergarten and its management. The recent years have witnessed a growing interest in the field of early childhood at the Arab or international level, as childhood is the industry of the future, and the prosperity and progress of nations is only from the care that the nation gives to raise its children in a correct upbringing through successful management, as it is the important means to direct the matter of the group and the individual towards achieving its desired goals. Kindergarten is an integrated institution in all its aspects, and each of its components has its own importance. Kindergarten administration is one of these components, and it is a set of targeted activities and operations to organize the kindergarten, as these processes are integrated and overlap with each other to achieve its desired goals. (Al-Khatib, 1987, p. 28 In addition, the success of the kindergarten administration is linked to the pattern of administrative behavior followed by the kindergarten principal, who adopts a democratic approach that has a positive impact on her educational performance, the effectiveness of the educational and educational process and its development, and the child’s personality from all mental, emotional and social aspects, as it is the focus of the educational process, and this The approach is directed towards collective leadership, in the involvement of workers and teachers in the decision-making process, and the practice of the administrative method that is appropriate to the situations and conditions that tend to consult. (Al-Aghbari, 2000, p. 325)
References
المراجع :
- باقر عبد الزهرة ,وآخرون ,1992:آفاق وتطوير الإدارات المدرسية,بغداد.
-بدر سهام محمد,1999:الإتجاهات المعاصرة في رياض الأطفال,كلية التربية,جامعة الإمارات.
- البوهي فاروق شوقي ,2001: الإدارة التعليمية والمدرسية,دار قباء للطباعة والنشروالتوزيع والقاهرة
- البياتي محمد سليمان,2001 : الأخلاق الإنسانية في القرآن الكريم والسنة النبوية المطهرة بغداد.
- جواد شوقي ناجي,وآخرون ,1992:مبادئ الإدارة ,وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ,بغداد
- جوهر صلاح الدين 1984:مقدمة في إدارة وتنظيم التعليم ,مكتبة عين شمس ,القاهرة.
- حطيبة نهاد فهمي علي,2009: إدارة رياض الأطفال,كلية رياض الأطفال ,القاهرة,دار طيبة للطباعة .
- الخثيلة هند بنت ماجد محمد,2000: إدارة رياض الأطفال ,دار الكتاب الجماعي,العين الإمارات العربية
- الخطيب رناد يوسف أحمد ,1987 : رياض الأطفال واقع ومنهاج,مؤسسة دار الحنان,عمّان
- دياب ,اسماعيل محمد ,2001: الإدارة المدرسية,دار الجامعة الجديد للنشر , الاسكندرية ,مصر .
- زهران عبد السلام حامد ,1984: علم النفس الإجتماعي ,عالم الكتب,القاهرة.
- سبتنسر مواري,2004:24 درسا يساعد على إتقان منصبك الجديد,مكتبة جرير ,الرياض.
- السالم فؤاد الشيخ ,وآخرون ,1995:المفاهيم الإدارية الحديثة ,ط5,السعودية.
- السلمي علي,1999: المهارات الإدارية والقيادية للمدير المتفوق,دار غريب للطباعة ,القاهرة,مصر.
- شاويش مصطفى نجيب الإدارة الحديثة مفاهيم ووظائف وتطبيقات ,دار الفرقان,عمّان
- صلاح الدين عبد العزيز ,1998: الكفايات اللازمة للمخطط التربوي, صحيفة التربية للسنة 49 مصر.
- عابدين محمد عبد القادر,2001:الإدارة المدرسية الحديثة,دار الشروق للنشر ط1,عمان
- العرفي بالقاسم ,وآخرون ,2001: مدخل الى الإدارة التربوية, المدير الفوري ,مكتبة جرير ,ليبيا.
- علاونة علي, وآخرون ,1999 : أساسيات الإدارة ووظائف المنظمة,جامعة الكرك , عمان.
- عواد ,1985: مدى تطبيق مديري المدارس الثانية في الاردن لمهامهم الإدارية ورسالة دكتوراه غير
منشورة ,الاردن .
-الاغبري عبد الصمد, 2000:الإدارة المدرسية والبعد التخطيطي والتنظيمي المعاصر العربية ,بيروت
- كاربنتر جون,ترجمةعبدالله شحاتة ,2001:مدير المدرسة ودوره في تطوير التعليم ,جامعة فلوريدا
- كنعان نواف:1995 :القيادة الإدارية ,مكتبة ثقافة ,عمان ,الأردن
- الدالاتي محمد شهاب,1992:المشكلات التي تواجهها الإدارة المدرسية في المدارس الإبتدائية في
سلطنة عمان , رسالة ماجستير غير منشورة ,جامعة اليرموك ,إربد ‘عمان
- زويلف مهدي حسن ,1982: علم النفس الإداري ومحددات السلوك الإداري ,المنظمة العربية ,الأردن.
- فرج صفوت ,1980: القياس النفسي, دار الفكر العربي ,القاهرة .
- محمود عبد الشافي ,1994:تقويم المدرس والمفهوم الحديث للتوجيه الفني,صحيفة التربية للسنة16
العدد4,مصر.
- محمود كامل الناقة ,1997 : البرنامج العلمي القائم على الكفايات(أُسسه وإجراءاته) كلية التربية جامعة
عين شمس .
- مرعي محمد ,2004: دليل نظام التعليم في المؤسسات والإدارات ,ط1,,دار الرضا, دمشق.
- مرسي محمد منير ,1998:الإدارة التعليمية أُصولها وتطبيقاتها والناشر علم الكتب, القاهرة ,مصر.
- مقلد اسماعيل صبري ,1980: دراسات في الإدارة العامة مع بعض التحليلات مؤسسة الصباح
- مصطفى عبد الحميد /1994: الإدارة المدرسية في ضوء الفكر الإداري المعاصر ,ط2 ,دار المريخ
الرياض ,السعودية .
- هاشم زكي محمود,1989: إدارة الموارد البشرية,ذات السلاسل للطباعة والنشر والتوزيع,الكويت.
- الهواري محمد سعيد,1996: الإدارة الأصول والأسس العلمية,دار الجيل للطباعة والنشر,القاهرة
- وديع مكسيموس داوود,1996:القيادة التعليمية "عملياتها ووظائفها" التعليم في القرن 21 محاضرات
القيت في دورة إعداد قيادة التعليم ,مركز دراسات المستقبل جامعة أسيوط .
-Alnoor,2002,Adminstration.http//www. Alnoor-word.com.
-Akidi valentine Emeca1974 Characterist Administration VE leader ship Behavior:Acomparativ study of (Municipal Administrators)university of North Teas P.H.Degree.
-Borish Cary:1979 implication for developing teacher competencies from process-prodct reseavch journal of teacher Education.
- David.Hampton 1981 ,Contem Poravy Management,Me braw Hillco.NewYork .
-Eble.R.L .1972.Essentials of Educationel measurement Englewood cliffspentice –Hall.New Jercy .
-Hittlmen Danial:1976 -Amodel for competency Based Teacher preparations program Teacher Education forum.Vol.4.No.12.
-Houston Robert :1970 Translation competencis in to Rerformance Measures for the Evaluationof teaching Arlington Virginia,Document Reproduction Service.
-Kaz, Lillian Jey (2000)Academic Red Shirting and your children, http: /www.eduref.Org .
-Paul,Mali,1981, management Hand Book.jon wileyanl sons.New York
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.