Effectiveness of applying teaching strategies from students' point of view
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2011/15/2/15Abstract
There are many issues related to the use of teaching strategies in the educational field, and there is a lot of discussion about them by those concerned in this field, because learning mathematics and science represents a problem that many researchers, educators, teachers, and students themselves have for all academic levels. Such as the study (1993, Bottag), the study (1996, Lawson) globally, the study (Abdullah, 1995), the study (Al-Karsh, 1998) in Arabic, the study (Al-Taie, 2001), the study (Al-Saadi, 2002), the study (Raji, 2003) and the study (Nasser, 2006) locally. However, what is proposed by them to solve this problem does not go beyond the theoretical aspect, and the proposed treatments remain far from the problems of the field and the practical application of the treatments. 2. Presenting many scientific topics in a specific sequence that requires the availability of the basic requirements necessary to study a new topic on the basis of agreement and understanding of these requirements, and therefore the new requirements remain. 3. Paying attention to both understanding in mathematics and science, performing operations efficiently, and staying away from the tangible as the learner advances in their education. Therefore, the departments of the Mathematics and Science departments are looking to know the extent of the effectiveness of teaching strategies through the teachers’ implementation of them in some lessons, from the students’ point of view. Thus, the research problem is determined by the following main question: What is the effectiveness of applying teaching strategies from the students' point of view
References
ابو زينة ،فريد كامل(1994):مناهج الرياضيات وتدريسها،ط1،مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع،العين.
- ادم عوان، واخرون(1992):دليل استراتيجية التعلم في مرحلة المتابعة والتعلم المستمر،المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم،تونس.
- الحيلة، محمد محمود (2001) : طرائق التدريس واستراتيجيات ,ط1 , دار الكتاب الجامعي، العين , الامارات العربية المتحدة .
- راجي،زينب حمزة(2003):اثر انموذج دورة التعلم وخرائط المفاهيم في الاكتساب والاستبقاء لدى تلميذات الصف الخامس الابتدائي ،رسالة ماجستير غير منشورة ،كلية التربية –ابن رشد،جامعة بغداد.
- رمضان مسعد بدوي (2003) : استراتيجيات في تعليم وتقويم الرياضيات , ط1 , عمان , دار الفكر .
- الرواشدة،ابراهيم(1998): ملامح تطورية في مناهج علوم العاشرة في الاردن .بحسب تقدير الطلبة ،مجلة البصائر ،جامعة البنات الاردنية الاهلية ،مجلد(2)،العدد(1).
- زيتون, عايش محمود (2001) : طبيعة العلم وتطبيقاته في التريبة العملية , ط1 , عمان , دار عمان .
- السعدي، رفاه عزيز(2002):"اثر استخدام التعلم التعاوني لمعالجة الاخطاء الرياضية لطالبات الصف الثاني المتوسط وتحصيلهن الدراسي"،الجامعة المستنصرية ،كلية المعلمين ،رسالة ماجستير غير منشورة.
- السوداني، انور صباح(2004):"اثر خرائط المفاهيم في التحصيل والتفكير الرياضي"،رسالة ماجستير غير منشورة ،الجامعة المستنصرية ،كلية التربية الاساسية.
- صبحي خليل عزيز (1985): اصول وتقنيات التدريس والتدريب , ط1 , مركز التعريب والنشر، بغداد .
- صبحي خليل عزيز(1958):اصول وتقنيات التدريس والتدريب ،ط1، مركز التعريب والنشر،بغداد
- الطائي،غالب(2001): "فعالية استخدام اسلوب دورة التعلم على تنمية التفكير والاتجاهات نحو الرياضيات والتحصيل فيها "،اطروحة دكتوراه غير منشورة،كلية التربية،جامعة طنطا.
- عبدالله ،علي(1995):برنامج الاوتاكاد في مدارس التعليم الفني،الامانة العامة للاتحاد العربي للتعليم التقني،المجلة العربية للتعليم التقني،المجلد(39)،العدد(3).
- العجيلي مركز , وتاجي خليل: (1996) : نظريات التعليم , ط3 , بنغازي , منشورات جامعة قار يونس .
- الفتاح , محمد احمد (1974) : استراتيجيات التربية في العالم العربي , الجمهورية العربية السورية , وزارة التربية .
- الكرش, محمد احمد (1998): دراسة تحليلية لبعض العوامل التربوية المؤدية الى تدني التحصيل العلمي للطلاب في مادة الرياضيات بالمرحلة الثانوية بدولة قطر كما يراها المعلمون والطلاب , مجلة مركز البحوث التربوية , العدد (4) , السنة (7) , قطر .
- ممدوح سليمان(1988):"اثر ادراك الطالب المعلم للحدود الفاصلة بين طرائق التدريس واساليب التدريس واستراتيجيات التدريس في تنمية بيئة تغليمية فعاله داخل الصف"،رسالة الخليج العربي،السنة(8)،العدد(24).
- ناصر،ابراهيم محي(2006):"اثر استخدام انموذج (وودز)والخرائط المفاهيمية في تغيير المفاهيم الكيميائية ذوات الفهم الخطا لدى طلاب الصف الثاني المتوسط"،رسالة ماجستير غير منشورة ،الجامعة المستنصرية ،كلية التربية الاساسية.
- وليم عبيد،واخرون(1977): طرق تدريس الرياضيات ، وزارة التربية والتعليم، القاهرة.
-Bottag,B&Hassel,B,Ted(1993):"A comparison of Two Approaches For Teaching Complex Authentic problems To Adoles Cents In Remedial Math Classes Exception children" ,Vol.59, No.(6)P556.
-Brown,R.A palicsar (1982):"Inducing strategic learning from Text By Means of In Formal Self_control Training" .
- Eggan ,p.,D.,other(1979):"strategies for Teacher Information processing Models In The classroom Engle woods" .
-Lawson,A,E,(1996):"Research on Aco-visiton of science know ledge Episteme logical Foundation of Cognition Hard book of Research on science Teaching and Learning New York McMillan publishing co19.Joyce ,Bruce and M.weill,cliffs prentice Itall .
- Richard,c.,(1982):,New Direction In primary Education The Flmer Press , Amomber of Taylor English .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.