Study habits and motivation towards achievement and their relationship to academic retardation among university students
Keywords:
التلكؤ الاكاديميAbstract
The problem of Weakness of motivation achievement, it leads to
Academic failure Because of several reasons against the students
And hinder them from continuance in the Progress of study, The
most serious Begins from the family itself because it regarded basic
in society and from its the student begins to Simulates reality and
upon himself the task of educational As well as Community, school
and university curricula and teacher and the system used in exams ,
All this and the other responsible for the problem . This research
aims to identify to :
1-Identify the habits of study at university students (males –
females).
2-Measuring academic achievement among university students.
3-Identify the academic reluctance among the students of the
university (male-female).
4- To identify the relationship between the habits of study and
motivation towards the achievement and reluctance among
university students.
This search is determined by the students of the university in the
College of Basic Education - University of Diyala , Preliminary
study of the day . Specialization for scientific and humanitarian and
both types (males - females) and all grades for the academic year
(2013-2014) , The results showed that the research sample possess
the habits of study and use them when dealing with their subjects .
As well as the research sample of females follow the habits of study
more than males, where the results showed that there are statistically
significant differences in academic achievement between the
research sample according to the gender variable, The research
sample also has a lively conscience is low, the reluctance to be high
for the students has a lively conscience is low, Compared with their
relatives who have high vitality conscience . Who dropped the
degree of reluctance . and There are no differences between males
and females in the degree of reluctance . That there is a negative
correlation between the function of study habits and motivation
toward achievement and reluctance , Which shows the greater use of
study habits decreased reluctance
References
-جروان ، د. فتحي عبد الرحمن، )2112 : )االبداع، مفهومؤه- معؤاييره- نظرياتؤه-
قياسؤه- تدربيؤه- مراحؤل العمليؤة االبداعيؤة، دار الفكؤر للطباعؤة والنشؤر ، عمؤان –
االردن، الطبعة و االولى 1
-جمؤؤؤل ، د. محمؤؤؤد جهؤؤؤاد ، اليهؤؤؤودي ، د. زيؤؤؤد )2113 : ) اسؤؤؤاليب الكشؤؤؤف عؤؤؤن
المبؤؤدعين والمتفؤؤوقين وتنميؤؤة التفكيؤؤر واالبؤؤداع، دار الكتؤؤاب الجؤؤامعي ، العؤؤين ،
االمارات العربية المتحدة ، الطبعة االولى 1
-حسن، ناهده عيدان )1122 : )العادات الدراسية لدى الطلبة المتفوقين والمتأخرين
دراسؤيآ ) دراسؤة مقارنؤة ( رسؤالة ماجسؤتير غيؤر منشؤورة ، جامعؤة بغؤداد ، كليؤة
التربية
-خزام ، نجيب الفونس ، وكبيسان ، صالحة عبدهللا ) 1114 : )استراتيجيات الؤتعلم
واالسؤؤتذكار لؤؤدى الطؤؤالب الجؤؤامعيين، مجلؤؤة دراسؤؤات المجلؤؤد ) 21 ) ( )العؤؤدد
الخامس 1
-علؤؤي ، د. حسؤؤين، )2111 : )االبؤؤداع فؤؤي حؤؤل المشؤؤكالت دار الرضؤؤا للنشؤؤر ،
سوريا- دمشق، الطبعة االولى ، كانون الثاني 2111 1
-الفرماوي ، د. حمدي علي ، ) 1114 : )االساليب المعرفيؤة بؤين النظريؤة والبحؤث
، جامعة المنوفية كلية التربية ، مكتبة االنجلو المصرية، الطبعة االولى 1
-الكبيسؤؤؤي، وهيؤؤؤب مجيؤؤؤد ، )1121 : )اسؤؤؤلوب المعرفؤؤؤي ) التصؤؤؤلب- المرونؤؤؤه(
وعالقتؤه بحؤل المشؤكالت، اطروحؤة دكتؤوراه ) غيؤر منشؤورة ( جامعؤة بغؤداد كليؤة
التربية االولى
-أبؤو حطؤب، فؤؤاد وصؤادق، مؤال)1124 : )علؤم الؤنفس التربؤوي القؤاهرة، مكتبؤة
االنجلو المصرية، الطبعة الثالثة 1
-أبؤؤو عؤؤالم، رجؤؤاء محمؤؤود ، وشؤؤريف، ناديؤؤة محمؤؤد )1123 :)الفؤؤروق الفرديؤؤة
وتطبيقاتها التربوية ، دار القلم، الكويت 1
-جؤابر، عبؤد الحميؤد وأخؤرون) 1124 : )عالقؤة بؤين االسؤاليب المعرفيؤة وكؤل مؤن
النمو المعرفي المفضل والعادات واالتجاهؤات نحؤو الدراسؤة والتحصؤيل لؤدى عينؤة مؤن
طلبة المرحلة الثانوية بدولة قطر ، مركز البحوث التربوية ، الدوحة 1
-دافيؤدوف، لنؤدال ) 1123 : )مؤدخل علؤم الؤنفس ، ترجمؤة سؤيد الطؤواب وأخؤرون،
القاهرة ، ط4 ، دار ماكجروهيل للنشر 1
-داود، عزيز حنا وعبد الرحمن ، أنور حسين)1111 : )منؤاهج البحؤث التربويؤة ،
دار الحكمة للطباعة والنشر، جامعة بغداد، العراق 1
-الزغؤؤول، رافؤؤع الزغؤؤول، عمؤؤاد)2113 : )علؤؤم الؤؤنفس المعرفؤؤي ، دار الشؤؤروق
للنشر والتوزيع، عمان ، االردن، الطبعة االولى 1
-ــــــــــــــــــ )2111 )الذكاء ، دار الفكر العربي ، القاهرة1
-شريف، نادية والصراف، قاسم )1129 :)دراسة عن أثر االسلوب المعرفي علؤى
االداء فؤؤي بعؤؤض المواقؤؤف االختباريؤؤة ، مجلؤؤة العلؤؤوم االجتماعيؤؤة ، المجلؤؤد الرابؤؤع ،
العدد13 ، جامعة الكويت1
-العبؤايجي، نؤدى فتؤاح زيؤدان)2114 :)أثؤر برنؤامج تعليمؤي فؤي تنميؤة تفكيؤر حؤل
المشكالت لدى طلبة كلية المعلمين ، مجلة جامعة تكريت 1
-عدس، محمد عبد الؤرحيم)2111 : )المدرسؤة وتعلؤم التفكيؤر ، دار الفكؤر للطباعؤة
والنشر والتوزيع ، عمان االردن ، الطبعة و االولى 1
-عليؤؤان، محمؤؤد مصؤؤطفى ) 1112 : )بعؤؤض االسؤؤاليب المعرفيؤؤة وعالقتهؤؤا بحؤؤل
المشؤؤكالت – دراسؤؤة مقارنؤؤة بؤؤين الطلبؤؤة المتفؤؤوقين والطلبؤؤة االعتيؤؤاديين ، أطروحؤؤة
دكتوراه غير منشورة – كلية االداب – جامعة المستنصرية 1
-عياش، ليث ) 2113 :) االسلوب المعرفي التأملي – االندفاعي وعالقته باالبؤداع
لدى طلبة المرحلة االعدادية ، رسالة ماجستير غير منشورة، التربية المستنصرية 1
-الكبيسؤؤي، وهيؤب مجيؤؤد )1111 : )المنظؤؤور المعرفؤؤي فؤؤي علؤؤم الؤؤنفس ، بغؤؤداد ،
الجمعية العراقية للعلوم التربوية والنفسية ، ) تقريرمطبوع بالرونيو(1
-منصور ، طلعت وأخرون )1192 : )أسس علم النفس العؤام الطبعؤة الثانيؤة ، دار
اسفاق ، عمان 1
المصادر االجنبية :
- Berry, M. (1991) : The effects of open . adoption
biological and adoptive parents and the children :
the arguments and the evidence , Journal child
Welfar Vol . ( 70) , No . (16 )
- David, N.L. (1978) : A New – piagetian Cognitive Styles
Analysis of proplem Solving Diss . Abs . Int . Vol 39 ,
No , 4- B .
- Green , K . E . (1985) : Cog native Styles : A rview of the
Literature technical report Johnson O Connor research
foundation , Chicago .
- Malina .E ,A, (1986) : Problem writing as means of
enhancing prolem Solving performance , Dissertation
Abstracts inter national , Vol . 46,No.12. 5-
Messick , S . (1984) : The Natur of Cognitive Style.
Journal of Educational psychology , vol . 19 , No .(2). 6-
Obrien , L . (1989) : Learning styles : Make the student
aware . National Association of Secondary school principal s
Bulletin .
- Oxford , R & M . Ehrman ( 1993) : Second Language
research on individual differences . Annval Review of
Applied Linguistics , 13 .
- Rieff , J . (1992) : What research says to the teacher:
Learning styles . Washington , DC : National Education
Assocation .
- Stagner , R . (1991) : psychlolgy of personality McCraw-
Hill Book company , New York .
- Theodre , A ,C & Pengill , J . (1992) : Use of Meaning
Fullress in retention related to attribution and
Divergent thinking . paper presented at the annual
meeting of the Amerian Educational Research
Association , U.S.A.
- Bernardo , A.B.& Zhang L . L . F.& Callueng ,C.M
(2002) Thinhing styes and academic achievement
among Filipino students Journal of Genetic psychology
, Vol . 163 Issue 2 .
- Klein , G . S . (1970) : Perception , Motives and
personality. New York .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 ناجي محمود النواب، اياد هاشم محمد

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.