The effect of proficient learning on the cognitive achievement and skill performance of the first stage students
Keywords:
التعلم الاتقاني والاداء المهاريAbstract
The development in methods of teaching and the styles used in
teaching physical education has great impact in developing the level
of the students in the skillful and achieving aspect the mastering
learning is one of the modern styles which depends regarding the
individual differences in the level and the speed of learning for the
learners according to their own special abilities , through gradual
stepping from the easy to the difficult material and there should not
be any stepping to a new material without mastering the first
material by all the learners , giving them enough time or increasing
the repetitions until mastering . Therefore , the researcher adopts , in
this study , the mastering learning test and measuring its impact on
the knowledge achievement and on skillful performance for some
basic skills in basketball , as an attempt to draw the attention of
those who are responsible for the teaching process to the new
methods and styles which have impact on developing the student in
the skillful and achievement aspects .
The significance of the study lies in trying to find a teaching style
stimulating the motivation an cooperative spirit among the students ,
in addition to taking care of the individual differences the level and
the speed of learning to improve the scientific and the practical
levels of the students in the current studying skills . the experimental
method is used for its suitability for the nature and goals of the
study . the sample of the study comprises (40) female and male
students of the first stage / Department of Physical education /
College of Basic Education, divided into two groups with (20)
students in each controlling and experimental groups .
The researcher concludes that the mastering style has a clear impact
on improving the knowledge achievement and developing the
skillful performance for the experimental group.
The researcher recommends using themastering learning style in
teaching the skills of the basketball and the basic skills in the other
individual and team games.
References
- إيالف احمد محمد؛بناء بطارية اختبار مهارية لالعبي كرة السلة المصغرة،رسالة
ماجستير ،غير منشورة ،)جامعة الموصل ،كلية التربية الرياضية،0440،)ص29.
- بثينة عبد الخالق إبراهيم؛ الحقيبة التعليمية وتأثيرها في التحصيل المعرفي واألداء
المهاري في بعض فعاليات العاب القوى، )أطروحة دكتوراه غير منشورة،جامعة بغداد
كلية التربية الرياضية للبنات،0442.)
- حازم علوان منصور؛ بناء مقياس لمفهوم الذات وتقنينه لدى العبي كرة اليد :
أطروحة دكتوراه ، )كلية التربية الرياضية جامعة بغداد ، 0441.
- خليل عبد الرحمن المعايطة؛ علم النفي االجتماعي،ط1،دار الفكر للطباعة
والنشر،0444.
- رائد عبد الستار يونس؛ اثر أسلوب التعلم االتقاني في تنمية التفكير اإلبداعي وتعلم
عدد من المهارات األساسية الهجومية بكرة السلة واالحتفاظ بها،)رسالة ماجستير غير
منشورة،جامعة الموصل ، كلية التربية األساسية،0412.)
- رسل أحمد شهاب ؛ )أثر استخدام التعلم أإلتقاني في تعلم واحتفاظ لبعض مهارات
التصويب بكرة اليد( ) رسالة ماجستير،غير منشورة،جامعة بغداد ،كلية التربية
الرياضية،0414.)
- رفيقة مؤيد سعيد؛ استخدام أسلوب التعلم االتقاني والتبادلي وأثرهما في الطالق
النفسية وتعلم عدد من المهارات األساسية ودقة االنجاز بكرة القدم للصاالت للطالبات،
رسالة ماجستير غير منشورة،كلي التربية الرياضية جامعة الموصل،0449.
- رودي الدوران ؛ أساسيات القياس والتقويم في تدريس العلوم ، ترجمة سعيد
صباريني ، وآخرون : ) األردن ، دائرة التربية ،1922)
- زيد ألهو يدي . مهارات التدريس الفعال ، ط1 ، دار الكتاب الجامعي ،اإلمارات ،
العين ، 0440.
- سامر احمد العتبي ، االحماء الخاص وتأثيره في تطوير بعض المهارات الهجومية
بكرة السلة، رساله ماجستير غير منشوره ، جامعة بابل ، كلية التربيه الرياضية.
- سامي محمد ملحم ؛ مناهج البحث في التربية وعلم النفس : ) األردن ، دار المسيرة
.) 0444 ،
- علي سلوم جواد الحكيم؛االختبارات والقياس واالحصاء في المجال
الرياضي،)جامعة القادسية كلية التربية الرياضية،0440.)
- علي مهدي كاظم ؛ بناء مقياس مقنن لسمات شخصية طلبة المرحلة اإلعدادية في
العراق ، أطروحة دكتوراه، كلية التربية ابن رشد، جامعة بغداد،1990.
- فرات جبار سعد هللا؛ مفاهيم عامة في التعلم الحركي،ط1،جامعة ديالى كلية التربية
الرياضية،)مطبعة المتنبي’0442.
- محمود داود الربيعي وسعيد صالح حميدان؛ طرائق تدريس التربية الرياضية
واساليبها،ط1(،دار الكتب العلمية، بيروت،0411.)
- نبيل محمود شاكر ؛علم الحركة التطور والتعلم الحركي حقائق ومفاهيم ،)جامعة
ديالى، كلية التربية األساسية،0442.)
- نهى عناية الحسيناوي ؛ )تأثير التعلم أإلتقاني والتعاوني في تعليم بعض المهارات
األساسية الهجومية بكرة السلة( ) أطروحة دكتوراه،غير منشورة،جامعة بغداد ،كلية
التربية الرياضية للبنات،0442.)
- نوري إبراهيم الشوك ورافع صالح الكبيسي ؛ دليل البحاث لكتابة األبحاث في
التربية الرياضية،)جامعة بغداد ،كلية التربية الرياضية،0440.)
- وجيه محجوب ؛ البحث العلمي ومناهجه ، )بغداد،دار الكتب للطباعة والنشر
.)0440،
Bioom,penjaamin,sadother;Hand book of Formative and -
summative Evaluation of student Learning'.NewYork:mc Grow hill
Block J: An Exploration of Two Correction Procedure Used -
in Mastery Learning Approaches to Instruction; (Journal of
Educational Psychology,
Eble ,R- L; Essential of educational Measurement,2 -
nd
Edition ,
New ,york , prentie – Hill , 1972
www.almaaref.org/books/.../books/.../lesson16.htm
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 بثينة عبد الخالق إبراهيم ألبياتي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.