Counseling program for the development of spiritual intelligence among students of the Faculty of Education, Al-Jouf University, Saudi Arabia
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/24/1/6Keywords:
Counseling Program , undergraduatesAbstract
The study attempted to verify the effectiveness of a counseling program for developing spiritual intelligence among female university students. The study consisted of (24) female students at the Faculty of Education, Al-Jouf University. The researcher built a measure of spiritual intelligence, calculated its psychometric characteristics, and designed the counseling program. The results showed the effectiveness of the counseling program in developing the spiritual intelligence of the experimental group participants compared to their peers in the control group. The continuity of the results of the intervention was also inferred by the absence of statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post- and follow-up measurement of spiritual intelligence.
References
مسعد نجاح الرفاعي أبو الديار ،(2015): اختبار فاعلية برنامج إرشادي في تنمية الذكاء الروحي وخفض السلوك التنمري لدى عينة من أطفال المرحلة الابتدائية. مجلس النشر العلمي – جامعة الكويت، 43(1)، 49-87.
بشرى أسماعيل أرنوط، (2007) : الذكاء الروحي وعلاقته بسمات الشخصية لدى عينات عمرية مختلفة. مجلة كلية التربية - جامعة بنها، 17 (٧٢)، 124- 190.
بشرى أسماعيل أرنوط، (2008) : الذكاء الروحي وعلاقته بجودة الحياة. مجلة رابطة التربية الحديثة، 2 (1)، 54 - 105.
توني بوزان، (2006). قوة الذكاء الروحي. الرياض: مكتبة جرير.
سليم أحمد مدثر، (2006) : قياس الذكاء الروحي لدى بعض الشرائح المهنية وعلاقته ببعض الأبعاد الديموجرافية (دراسة تطبيقية). المجلة المصرية للدراسات النفسية، 16(51).
صلاح محمد محمود محمد، (2017) : فعالية برنامج إرشادي في تنمية الذكاء الروحي لدى طلبة الجامعة. مجلة كلية التربية – جامعة الأزهر، 17(3)، 614-703.
عبلة محمد مرتضى مرفت العدروس وندا، (2017) : فاعلية برنامج قائم على الإرشاد العقلاني الانفعالي السلوكي في تنمية الذكاء الروحي وأثره على الرضا المهني لدى معلمات التربية الخاصة. مجلة كلية التربية في العلوم النفسية – جامعة عين شمس، 21(3)، 48-142.
ثانيا: المراجع الأجنبية:
Altop & Amram, Y. (2007). The seven dimensions of Spiritual Intelligence:An ecumenical, grounded theory. Paper presented at the 115th Annual Conference of the American Psychological Association, San Francisco, August 17-20,2007.
Dhatt, H. (2015). Investigation into Spiritual Intelligence of B.Ed. Student-Teachers . International Journal of Educational Research and Technology,6(3), 50-57
Ebrahimi, M., Jalilabadi, Z., Chenagh, K. G., Amini, F., & Arkian, F. (2015). Effectiveness of training of spiritual intelligence components on depression, anxiety, and stress of adolescents. Journal of medicine and life, 8(Spec Iss 4), 87-92.
Emmons, R. (2000). Is Spirituality An Intelligence? Motivation, Cognition and the psychology of Ultimate concern, International Journal for the psychology of Religion,vol, 10 (3), 3-27.
Ferreira, C., & Schulze, S. (2015). Facilitating spiritual intelligence in South African secondary school learners. koers, 80(2), 1-8.
Gonzalez, M. (2012). Psychospiritual group work: The impact of a talking circle training program on emotional and spiritual intelligences (Doctoral dissertation). Institute of Transpersonal Psychology.
Jwaifell, M., Al-Mouhtadi, R., & Aldarabah, I. (2015). Effectiveness of Web Quest in Enhancing 4th Grade Students' Spiritual Intelligence. World Journal of Education, 5(2), 10-18.
King, D.(2008). Rethinking claims of spiritual intelligence: A definition, model, & measure. Unpublished master’s thesis, Trent University, Peterborough, ON, Canada.
Safa Chaleshtari, K., Sharifi, T., & Ghasemi Pirbalooti, M. (2017). A Study of the Effectiveness of Group Spiritual Intelligence Training on Self-Efficacy and Social Responsibility of Secondary School Girls in Shahrekord. Social Behavior Research & Health, 1(2), 81-90.
Santoso, D. (2016). Improving the Students' Spiritual Intelligence in English Writing through Whole Brain Learning. English Language Teaching, 9(4), 230-238.
Westenberg, L.(2017). Locating experience in time and place: a look at young adult fiction and spiritual intelligence. International Journal of Children's Spirituality ,22(2), 163-169.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 أمينة مصطفى محمد أبو النجا
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.