The effectiveness of the Reguluth model for developing the skills of art education teachers in writing the daily lesson plan

Authors

  • Waddah Talib Daaj مديرية تربية ديالى \ معهد الفنون الجميلة
  • Omar Qasim Ali جامـــعة ديالى \ كلية الفنـــــــون الجميلة

Keywords:

Daily Lesson Plan

Abstract

The present study aims at :
1.Constructing an educational programme on the basis of
Ridgiluth's theory for developing the skills of primary
school teachers of artistic education (male &female ) in
writing daily lesson plan.
2. Measuring the effectiveness of the designed programme
through its application to a sample of primary school
teachers (male &female).
To achieve the aim of the study , the following hypotheses
are made:
423
1.There is no difference in meaning at the level (0,05)
between the average marks of the experimental group
sample , in writing daily lesson plan skills , in the pretest
and their average marks in the post test for measuring skill.
2.There is no difference in meaning at the level (0,05)
between the average marks of the experimental group
sample , in writing daily lesson plan skills , in the pretest
and their average marks in the post test for measuring skill
according to difference in gender.
The researchers used the experimental method specifically
one sample design in both the pre& post test . The sample
included primary school teachers ( male & female )in Diyala
Province Centre . They were graduated from Teachers'
Institute and were 213 teachers distributed to 87 school. The
researchers chose an experimental sample through which
they could know the time required for answering each item
of the tool , and the item clarity . The chosen group
consisted of 18 teachers (male & female ) rating about 12 %
of the original group of teachers .The researchers used a tool
of 17 items . The scientific bases and reliability of the tool
were checked by experts who also checked the test and
retest in accordance with the tool's stability. The
educational programme was taught and then applied to a
sample after which data were collected , treated by using
Spss programme . The results were pointed out and
discussed as follows : There is a statistical difference at
level 0,05 between the final marks of the experimental
group in the pretest for measuring skills and their final
marks in the post test. It is concluded that Ridgiluth's model
was really effective on developing the skills of primary
school teachers ( male & female ) of artistic education .
Also , there is a possibility of acquiring new skills in case
that they are
Used accurately , systematically and consistently. So , like
the other teaching materials , those skills ,including writing

References

.ابو حويج 0مروان 0 البحث التربوي المعاصر0ط01 دار اليازوري العلمية

للنشر والتوزيع 0 االمارات العربية المتحدة 0 1882 .

.ابراهيم 0 فاضل خليل 0 المدخل الى طرائق التدريس العامة 0دار ابن

االثير للطباعة والنشر 0 العراق 0,. 1,2

.أبو هالل 0 احمد 0 تحليل عملية التدريس 0عمان 0 مكتبة النهضة اإلسالمية 0

م.

.بلوم 0 بنيامين وآخرون 0 تقييم تعلم الطالب التجميعي والتكويني 0 ترجمة

محمد أمين المفتي وزينب علي النجار واحمد إبراهيم شلبي وتقديم كوثر

حوجك.القاهرة / الرياض : دار ماكجروهيل ودار المريخ 18720م.

.تيس 0 روبرت 0 التخطيط للتدريس 0 ترجمة محمد أمين المفتي 0 وزينب

علي النجار وحلمي احمد الوكيل .القاهرة 0 دار ماكجروهيل 18720م.

.جابر 0 عبد الحميد وآخرون 0 مهارات التدريس 0 القاهرة 0 دار النهضة

العربية 0 1872م.

.حسن 0 ذكرى فالح 0 الكفايات التدريسية الالزمة لمدرسي االحياء في

المرحلة الثانوية 0مجلة دراسات تربوية 0 المجلد 02 العدد 011 وزارة التربية 0

العراق.

حمدان 0 محمد زياد 0 تحضير الدروس اليومية 0عمان 0 دار التربية الحديثة 0

م.,

.زكي 0 لطيف محمد0 نظرية العمل في تدريس الفنون 0 القاهرة0 دار

0مصر 0المعارف

,1 .الزند 0 وليد خضير0 التصاميم التعليمية 0 اكاديمية التربية الخاصة

,,2. 0 والتوزيع للنشر الرياض0

.سالمة 0 عادل ابو العز واخرون 0طرائق التدريس العامة )معالجة تطبيقية

معاصرة( 0ط01دار الثقافة للنشر والتوزيع 0 عمان 0 8,,2 .

.الساعدي 0 كريم حواس 0 برنامج تعليمي لتنمية اداء طلبة قسم التربية

الفنية في مادة الزخرفة 0 جامعة بغداد كلية الفنون الجميلة 0,,,. 2

العزاوي 0 رؤى علي 0 اثر استخدام انموذج رجليوث في اكتساب المفاهيم

العلمية لدى طالبات الصف االول المتوسط في مادة العلوم العامة 0 رسالة

ماجستير غير منشورة 0 كلية التربية االساسية 0 جامعة ديالى 0. 7,,2

.الغريب 0 رمزية 0 التعلم دراسة نفسية تفسيرية توجيهية 0 ط02 مكتبة

االنجلو المصرية 0 القاهرة 18880.

.فان دالين 0ديو بولد 0 مناهج التربية وعلم النفس 0 ترجمة محمد نبيل نوفل

واخرون 0 الطبعة الثالثة 0 مكتبة االنجلو المصرية 0 القاهرة 0. 1870

.قطامي 0 يوسف نايف 0 نماذج التدريس الصفي 0 دار الشروق للنشر

والتوزيع 0 عمان االردن0 1877 .

.قطامي 0 يوسف واخرون 0 اساسيات تصميم التدريس 0 ط02 دار الفكر

,,2.0 والنشر للطباعة

.النجر0 سوزان 0 االدراك الفني والضوء الطبيعي0 ترجمة0 راضي حكيم0

مجلة الثقافة االجنبية0 العدد 02 السنة الرابعة0. 1872

.محجوب 0 وجيه 0البحث العلمي ومناهجه 0 مديرية دار الكتب للطباعة

.2,,2 0 بغداد 0والنشر

,2 .المرسوي0 جنان محمد احمد 0 استخدام انموذج ريجليوث في تدريس مادة

االنشاء التصويري واثره فر تحصيل طلبة فرع التربية الفنية في كلية المعلمين

رسالة ماجستير غير منشورة 0 كلية التربية االساسية 0 جامعة ديالى 0

,,2.

.المعموري0 عصام ومحمد عباس0عناصر الدرس في الخطط التدريسية

اليومية لدى مدرسي الفيزياء واخطائهم الشائعة في صياغة االهداف السلوكية 0

بحث منشور في مجلة الفتح 0 العدد 002 جامعة ديالى 0 العراق 0.12,,2

.المغربي0كامل محمد 0 اساليب البحث العلمي في العلوم االنسانية

واالجتماعية 0 دار الثقافة للنشر والتوزيع 0 عمان .8,,2

.المهداوي 0 زياد عبد الجبار جواد 0 اساليب التعليم لدى طلبة المرحلة

االعدادية وعالقتها ببعض التغييرات 0 جامعة ديالى 0 كلية التربية االساسية

.2,,20

Coopr, Janud. Measurement And Analysis, New

York 5th ed , Helt Rinehart and Winston 1963

Reigluth, scope andsequce decisisons for qnality ..

instruction Indiana university , Indiana, 1987.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
وضاح طالب دعج and عمر قاسم علي, “The effectiveness of the Reguluth model for developing the skills of art education teachers in writing the daily lesson plan”, jfath, vol. 19, no. 1, pp. 1–29, Aug. 2023.