Measuring the behavioral adjustment of the slow learning students

Authors

  • Muhannad Mohamed Abdel Sattar كلية التربية الاساسية/جامعة ديالى
  • Meson كلية التربية الاساسية/جامعة ديالى

Abstract

Interest in motherhood and childhood is regarded as one of the
modern areas in psychology through the study of social behavior of
human and investigating the importance of social relations between
children. Group adjustable behavior has a role in the life of
individuals. Moreover, the process of educating the child to
integrate their physical, cognitive, psychological, and social growth
is an important process that has its effects on the overall personality.
The study intended to build a scale to assess behavioral
adjustment in slow learning third elementary schoolgirls. The study
sample consisted of 51 schoolgirls with a slow learning capacity
from the schools of Diyala Province for the study season 2013-2014.
T-test for two samples and Pearson's Correlation Coefficient were
the statistical devices of the study.
The results revealed that slow learning schoolgirls are in need
of behavioral adjustment. They are also in need of utilizing modern
technology like computers in special education schools, as well as
urging the sponsors of those schools to follow suitable educational
methods with slow learners. The researcher suggested conducting
workshops for guides, teachers, and special education teachers for
developing and training them on growing positive behaviors and
teaching parents the right way of dealing with slow learning
schoolgirls to develop their behavioral adjustment. The researcher
also suggested conducting a similar study that includes other
elementary educational stages; a study that discovers the relation
between behavioral adjustment and the teachers' behavior in special
education classrooms as well as spreading guidance awareness
throughout media and providing educational and social services for
special education learners "slow learners".

References

-يال يسعد ، 3153 ، االا مس اطمداسل ، ط3 -ساا اطما عو طسمشع عاطتلزيع – يمما

االاسا .

-اال اسعد ، اةمد يبد اطسف ، 3155 ، يسو اطمو االا مسل- ط5 – ساا اطما عل

طسمشع عاطتلزيع – يمما االاسا .

-اال اطوخع ، 3155 اطتعا و اطخميو امطفو ، ط5 ،امشلااع رماعو ساشق- نس و

اطتعا و .

-اةمد ، س نما ، 5999 ، اطصحو اطموا و عاطتلا ق ، ط5 ، ساا االسكمدايو

طسكتمج .

-االسدل عااعاه و ، سع د رمسو عاععاا يبد اطحم د ، 3112 ،االا مس اطتعالل

ط5،اطداا اطعسم و طسمشع – يمما االاسا .

-اسممي سل ، يمام يبد اطفمسا ، 3155 ، اطتلر اطتعالل اطمعميع ط5 -ساا

اط مزعال طسمشع عاطتلزيع – يمما االاسا .

-اطتمج ، اضم نما ةمداا ، 5996 ،يثع اسسلج طعبو اطدعا ل امم و او ل اطااع

طدي اطتدا ا اف ل اطتعسو امعةسو اطتعسو االسمي ل االاسا – اطتماعو اطماتمصعيو ، نس و

اطتعا و .

-اطحعيعل عاالامال ، 3155 ، االا مس اطتعالل عاطموال ل اطميسامع اطتعس م و

ط5 ، ساا اطما عل طسمشع عاطتلزيع – يمما االاسا .

-اطح ممل ، يبعل اعساا يسل ، 3155 ، االا مس اطتعالل اطموال االسدال

عماعيما ط5 – ساا اطصومء طسمشع عاطتلزيع – يمما االاسا .

-اطخمطدل ، طيل يبمي سعلس، 3152 ، ااث ع اسسلج اطممارو عطع اطدعا ل امم و

اطم مااع االرتممي و طدي اطتدا ا اف ل اطتعسو ل اطمعةسواالاتدائ و .

-اطداهعل ، يمطح ةات ، 3111، ابمسلء اطصحو اطموا و ، ط5 -ساا عائ طسمشع

عاطتلزيع – يمما االاسا .

-اطداهعل ، يمطح ةات، 3116 ، اسمس مع اطتلا ق اطموال عاالضفعاامع

اطاسلن و عاالموعمط و – ط5 -ساا يومء طسمشع عاطتلزيع – يمما االاسا .

-اا د ، يدمما غمئ ،3113 ، س كلطلر االطومر عل اطصعلامع اطتعس م و

اف ل اطتعسو( ، ط5 ، ساا عائ طسمشع .

-اطاااس ، ص احمد خ ع ، 5900 ، اطتخس اطدااسل عيعلاو اطتعسو ط3 -ساا

اطمومئ طسفبميو ع طسمشع – يمما االاسا .

-اطاومسوو ، احمد ااعاه و احمد ، 5999، اثع اعمماج اا مسل ل امم و اطتلا ق

اطموا لاالرتمميل طدي اطتدا ا اف ل اطتعسو ل غع و اطمصمسا ل اطمداسو االسمس و

اطحكلا و ل االاسا .

-اطاكعل ، اةمد و ق ، 3111 ،مالي اطخداو االرتممي و عاطخدامع االرتممي و

، االسكمدايو ، ساا اطمعع و اطتماع و ، ص 59.

-يبد اطعة و ، سما و، 3155 ،ميس و اعمماج اا مسل امطسع ل خو ةدل اع

االضفعاامع اطاسلن و طدي االطومر اطمعل ت يفس م ل اعمهد اطتعيبو اطخميو طديم و ا

اطاهم و .

-اطعف و ، اسممء يبد هللا ، 3155،االا مس اطاسلنل اطمعع ل الضفعاامع اطفسق

طدي االطومر ، ايساو ةلاي طسمشع عاطتلزيع – رماعو فع .

-اطوح ، مب احمد ، 3119 ، اعااج االا مس اطموال اطماعيو عاطتفب ق( .

-السا ، يبد هللا يبد اطحل ، 5996، اطمدخ اطا يسو اطمو ، اكتبو اطخممتل ،

اطفمهعل .

-اطملطا ، سمطل طمط يسلاا ،3112 ،االاتمهمع اطلاطديو عيد ت م امطتلا ق

اطاسلنل طدي ادا ا يولت اطتعا و اطخميو ، رماعو سيمطا – نس و اطتعا و اممع .

-اطملاياو ، مطمو يبد اطعة و ، 3152 ، االا مس اطموال عاطتعالل ، ط5 ساا

اطحماد طسمشع عاطتلزيع – يمما االاسا .

المصادراالجنبية :

- Anstasia, A., (1976)- psychological testing –New York Me

millan publishining co. Inc.

- Bandura, A., (1977) – selfefficacy , toward aunifying thory of

behavior change psychological .

- Bandura ,A., (1989), Effect of perceived controllable , Ity any

performance standards of self- regulanonof complex decision

mating, Journal .

- Bandura , A., &walters , Rlt,( 1963) :Social learning and

personality Development , New York , Holt Reinhart & Winston .

- Bandura , A., ( 1971) : Social Learning theory , Marristown ,

N.T.General , Learning press , New York .

- Ebel, Robert, ( 1979) , Essential of Educational Measurement ,

nd Ed , Now York , prentice Hull Inc.

- Alec ,William, A., (1970) , Basic subject for the slow Learners ,

( First- Ed) , Butler and Tonner , London .

- Watson , R.I., ( 1967): psychology of the child , New York and

London .

- Weber, A.L.,( 1992) : Social psychology ,In Haper collins

publishers , New York .

- Shelton , Baker,o. (1971)n: teaching and Guiding the slow

learner West Myach, parker publishing company, Inc .

- Kaplan , R.M. and Saccyzzo ,D,P (1982) Psyhological testing

principles , Apllications and fssus . Golifomiai Book sl publishing

company .

- Nuunally , J . ( 1978 ) , Psychometric Theory NewYork :

mcgraw Hill.

- Coleman , J .c:, Psychology and Effective Behavior Bomby

India , 1987 .

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
مهند محمد عبد الستار and ميسون صبري سعد, “Measuring the behavioral adjustment of the slow learning students”, jfath, vol. 19, no. 3, pp. 1–21, Aug. 2023.