Problems of postgraduate students in the College of Education

Authors

  • Mohammed Adnan Mohammed جامعة ديالى / كلية التربية الأساسية
  • Asst.Inst. Wisam Imad abdulghani رئاسة جامعة ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/fa/16/50

Keywords:

problems, students, higher studies

Abstract

Abstract :

     The paper aims at:

  1. Specifying the most important problems facing higher studies students in the College of Education/ Al-Mustansiriya University from their points of view.
  2. Specifying the most important problems facing higher studies students in the College of Education for Human Sciences/ University of Diyala from their points of view.

As well as verifying the following null-hypothesis:

  • There are no statistically significant differences between the average responses of sample members in both colleges; College of Education/ Al-Mustansiriya University and College of Education for Human Sciences/ University of Diyala on the (0.005) level of significance.

Study Tool:

For the sake of data gathering, the researcher adopted a questionnaire of (70) items distributed to five sections. The results, then, were analyzed via the use of suitable statistic tools.

Scope of the Study:

This paper is limited to higher studies students in the College of Education/ Al-Mustansiriya University and the College of Education for Human Sciences/ University of Diyala in the academic year 2014-2015.

Sample of the Study:

For the sample to be more representative of the properties of the society, the researcher selected all individuals in the society of study of (119) male and female students.

Study Results:

  1. The most significant problems facing higher studies students in Al-Mustansiriya University in the descending order of the weighted average and percentage weight are (social and economic problems, university administration problems, curriculum and methodology problems, students' related problems, teaching staff related problems).
  2. The most noticeable problems facing higher studies students in the University of Diyala in the descending order of the weighted average and percentage weight are (social and economic problems, university administration problems, students' related problems, curriculum and methodology problems, teaching staff related problems).
  3. The T-test results indicated that there were no statistically significant variations between the average responses of the sample members in both College of Education/ Al-Mustansiriya University and College of Education for Human Sciences/ University of Diyala on the (0.005) level of significance.

The paper ends up with the following recommendations:

  1. Authorizing the universities to develop and change higher studies norms and regulations.
  2. Establishing commissions specialized in collecting information regarding problems and obstacles that might be requiring academic studies and exposing this information to higher studies students to specify the study problem.
  3. Establishing a college of higher studies to achieve the objectives of higher studies programs in an effective process.
  4. Organizing courses to increase the level of higher studies students in in English.
  5. Working on developing and updating higher studies programs and syllables periodically in concordance with the variations of the current phase.

References

قائمة المصادر

- ابو صاع جعفر وصفي توفيق، 2006، مشكلات الاتصال بين طلبة الدراسات العليا واعضاء هيئة التدريس في الجامعات الفلسطينية من وجهة نظر الطلبة ،رسالة ماجستير ،كلية الدراسات العليا ، جامعة النجاح الوطنية .

- بدران، شبل، وجمال الدهشان،2001 ، التجديد في التعليم الجامعي ، دار قباء للطباعة والنشر والتوزيع، القاهرة – مصر.

- البياتي ، رنا حكمت ،2009، واقع التعليم العالي في العراق ، رسالة ماجستير (غير منشورة ) ، كلية الآداب ، جامعة بغداد .

- الحولي ، عليان عبد الله ، وسناء ابراهيم ابو دقة ،٢٠٠٤، تقويم برامج الدراسات العليا في الجامعة الاسلامية بغزة من وجهة نظر الخريجين ، مجلة الجامعة الاسلامية (، الدراسات الانسانية)، المجلد ١٢ ، العدد ٢ )

- ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ، وشلدان فايز كمال،2012، أسباب الهدر التربوي بين طلبة الدراسات العليا في الجامعة الإسلامية بغزة وسبل علاجها ، بحث مقدم الى المؤتمر العربي الدولي الثاني لضمان جودة التعليم العالي .

- الديك، سامية ، 2009 ، مدى فاعلية مساقات الدراسات العليا في تنمية المهارات والقيم البحثية لدى طلبة الدراسات العليا في جامعة النجاح الوطنية ، بحث مقدم الى مؤتمر ( استشراف مستقبل الدراسات العليا في فلسطين ) جامعة النجاح الوطنية 16-17 يوليو 2009.

- العاجز، فؤاد،2000، المشكلات التي واجهت طلبة الماجستير بكليات التربية في الجامعات الفلسطينية من وجهة نظرهم، مؤتمر التعليم العالي في فلسطين (واقع وتحديات وخيارات)، الجامعة الإسلامية ،غزة .

- العاني، طارق علي جاسم، والنعيمي، صلاح عبد القادر، 2013، التعليم العالي والتنمية في العراق (الواقع-التحديات-الآفاق)، مكتب اليونسكو للعراق، بحث منشور، الموقع الالكتروني لوزارة التعليم العالي والبحث العلمي http://mohesr.gov.iq/.

- العقيلي ، عبد الحسن ، والسيد محمد أبو هاشم،2007، المشكلات الاكاديمية لدى طلاب الكليات الإنسانية بجامعة الملك سعود ، المجلة العربية لجامعة الملك فيصل(العلوم الإنسانية والإدارية)، المجلد الثالث، العدد الأول.

- عبد الحسين، فرات،2008، الصعوبات التي تواجه اساتذة الدراسات العليا وطلبتها في الجامعات العراقية، بحث منشور ، مجلة جامعة النجاح ،مجلد22 العدد (3) .

- عبد الحفيظ، إخلاص محمد وناهي ، مصطفى حسين ،2000 ، طرق البحث العلمي والتحليل الإحصائي في المجالات التربوية والنفسية والرياضية، مركز الكتاب للنشر ، مصر، القاهرة .

- عبد الموجود ، محمد عزت ، 1983، الدراسات العليا طبيعتها وادارتها، بحث منشور، مجلة اتحاد الجامعات العربية ، العدد(19).

- عقل،اياد زكي عبد الهادي ، 2005،المشكلات الدراسية التي تواجه طلبة الدراسات العليا في الجامعة الاسلامية وسبل التغلب عليها ،رسالة ماجستير ،كلية التربية ، الجامعة الاسلامية .

- زوين ،محمد محمود ، وهاشم ، اميرة جابر،2008،تقويم برامج الدراسات العليا من وجهة نظر اساتذتها وطلبتها ، بحث منشور ، مجلة العلوم الإنسانية الالكترونية ، العدد (11).

- الكبيسي، عامر خضير، أوجه النقص والقصور في الرسائل والاطروحات إزاء مشكلات التنمية وتحدياتها، ورقة عمل مقدمة للملتقى العلمي بكلية الدراسات العليا للفترة 10-12/10/2011، جامعة نايف للعلوم الأمنية، المملكة العربية السعودية.

- مظلوم وخلف،2007، تقويم برامج الدراسات العليا في جامعة القادسية من وجهة نظر الطلبة، بحث منشور، مجلة القادسية في الآداب والعلوم التربوية، العددان (3-4) المجلد(6).

- مهدي، ابتسام جواد، وإستبرق محمد مهدي، 2013، الكفاءة النوعية لطلبة الدراسات العليا في التخصصات التربوية والنفسية في كليات مدينة بغداد، مجلة البحوث التربوية والنفسية، العدد 38.

- Good,Carter v,1973,Dictionary of Education 3rd ed. New York, megraw – hill.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
م.م. محمد عدنان محمد and م.م. وسام عماد عبد الغني, “Problems of postgraduate students in the College of Education”, jfath, vol. 20, no. 3, pp. 310–341, Aug. 2023.