أثر خريطة المعلومات Mapping في تحصيل تلامذة الصف الخامس الابتدائي في مادة قواعد اللغة العربية
Keywords:
Information MappingAbstract
Abstract :
Language is the most important means of communication without which there is no life. Every nation is proud of its language and considers it as one of the basic elements in its existence. Arabic is the language of the Holy Quran That unifies Muslims and helps to preserve this language.
The grammar of Arabic needs to be easy to learn . There are some difficulties in the rules of Arabic grammar and in understanding and learning these rules . There were many old attempts to simplify Arabic grammar during more than ten centuries. These attempts vary recently because of the spread of the new technologies which are employed in the various teaching aids especially in Arabic grammar lessons in the primary schools because of the importance of this stage in setting the basis of success.
The research aimed at investigating the impact of information mapping on the achievement of the fifth class pupils in Arabic grammar . To achieve the aim of the study , the researcher put the following hypotheses ;
- There is no statistically significant difference at the 0.05 level in the achievement of the male-pupils who study masculine regular plural in Arabic grammar according to the information mapping method and the male-pupils of the control group who study the same subject according to the regular teaching method.
- There is no statistically significant difference at the 0.05 level in the achievement of the female-pupils who study masculine regular plural according to the information mapping method and the female-pupils of the control group who study the same subject according to the regular teaching method.
- There is no statistically significant difference at the 0.05 level in the achievement of the male and female pupils of the two experimental groups who study masculine regular plural according to the information mapping method.
The researcher has used the experimental design for two independent samples and by using the second test the researcher has arrived at the following conclusions:
- Presenting the subject of Arabic grammar accompanied with information mapping is one of the most interesting styles in teaching and learning.
- The pupils interact with this method because it arises the excitement and attention factors. It also simplifies understanding Arabic grammar.
The researcher has recommended the following:
- using information mapping , colours, figures, drawings, and pictures preferred by pupils in teaching because they have a remarkable impact on understanding Arabic grammar.
- using information mapping in the educational courses held by the preparing and training departments in the general directorates of education.
The researcher has suggested:
- conducting a similar study applied to other study classes.
- conducting a similar study applied to other subjects.
References
المصادر والمراجع
القرآن الكريم
ابن منظور ، جمال الدين : لسان العرب ، منشورات دار الكتب العلمية ، مؤسسة محمد علي بيضون ، بيروت ، 1426هـ ـ 2005م .
أبو رياش وآخرون ، حسين محمد : أصول استراتيجيات التعلّم والتعليم النظرية والتطبيق ، دار الثقافة للنشر والتوزيع ، عمان ، 2009م.
أبو شبل ، محمد السيد : الإحصاء النفسي والاجتماعي والتربوي ، ط2 ، مطبعة الخانجي ، القاهرة ، 1984م .
اسحق ، رفائيل بابو: مدارس العراق قبل الإسلام ، دار الوراق للنشر المحدودة ، لندن ، 2006م .
الآلوسي ، عبدالجبار عبدالله : توجيهات عامة في طرائق تدريس اللغة العربية المرحلة الدراسية الثانوية ، مطبعة وزارة التربية ، بغداد ، 1999م .
البياتي ، عبدالجبار : الإحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس ، كلية الآداب ، الجامعة المستنصرية ، بغداد ، 1977م.
التوحيدي ، أبو حيان : الامتاع والمؤانسة ، ط2 ، مطبعة لجنة التأليف والترجمة والنشر ، القاهرة ، 1953م .
جواد ، مصطفى : المباحث اللغوية في العراق ومشكلة العربية ، ط2 ، مطبعة العاني ، بغداد ، 1385ه ـ 1965م .
حنا وحسين ، داود عزيز ،وأنور : مناهج البحث العلمي ، دار الحكمة ، الموصل ، 1990م .
الحيلة ، محمد محمود : أساسيات تصميم وإنتاج الوسائل التعليمية ، ط4 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمّان ، 1428هـ ـ 2008م .
الخفاجي ، بان: مراعاة المخاطب في النحو العربي ، دار الكتب العلمية ، بيروت ، 2008م.
دوترنز ، روبرت : منهج المدرسة الابتدائية ، ترجمة نجيب يوسف بدوي ، دار الفكر العربي للطبع والنشر ، القاهرة ، 1965م .
الزوبعي والغنام ، عبدالجليل ومحمد أحمد : مناهج البحث في التربية ، بغداد ، مطبعة العاني ، 1981م.
عبدالمجيد ، حمودي : المبادئ الأساسية لتحسين مناهج إعداد المعلمين في العراق ، مطبعة أسعد ، بغداد ، 1955م .
عثمان ، رياض : العربية بين السليقة والتقعيد ، دار الكتب العلمية ، بيروت ، 1433ه ــ 2012م.
فريحة ، أنيس : تبسيط قواعد اللغة العربية على أسس جديدة ، الجامعة الأمريكية ، بيروت ، 1959م.
السامرائي ، إبراهيم : اللغة والحضارة ، المؤسسة العربية للدراسات والنشر ، بيروت ، 1977م .
السعدي ، سليم ذياب : مباديء علم الإحصاء ، دار الكتب الوطنية ، ليبيا ، 2004م .
سمارة والعديلي ، نواف أحمد ، و عبدالسلام موسى : مفاهيم ومصطلحات في العلوم التربوية ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ، 1428هـ ــ 2008م.
السيد ، محمود : في قضايا اللغة العربية ، دار القلم، بيروت ، د.ت.
الشرتوني ، رشيد : مبادئ العربية في الصرف والنحو لتلامذة السنة الابتدائية ، المطبعة الكاثوليكية ، بيروت ، د ت .
اللقاني وعبدالجواد ، أحمد حسين وعودة : أساليب تدريس المواد الاجتماعية ، مكتبة دار الثقافة ، عمان ، 1969م .
مجاور ، محمد صلاح الدين : تدريس اللغة العربية بالمرحلة الابتدائية أسسه وتطبيقاته ، دار القلم للطباعة والنشر والتوزيع ، الكويت ، 1974م .
محمد ، عبدالعزيز عبدالله : سلامة اللغة العربية ــ المراحل التي مرّت بها ، منشورات مكتبة المنتدى العربي ، العراق ، 1405ه ـ 1985م .
مرعي والحيلة ، توفيق أحمد ومحمد محمود : طرائق التدريس العامة ، ط5 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ، 1432هـ ــ 2011م .
مصطفى ، إبراهيم : إحياء النحو ، مطبعة لجنة التأليف والترجمة والنشر ، القاهرة ، 1937م .
مصطفى ، عبدالله علي : مهارات اللغة العربية ، ط3 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمّان ، 1430هـ ـ 2010م .
نعمة وآخرون ، أنطوان : المنجد في اللغة العربية المعاصرة ، ط2 ، دار المشرق ، بيروت ، 2001م .
نهر ، هادي : اللغة العربية وتحديات العولمة ، عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع ، عمان ، 1431ه ــ 2010م .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.