أثر استخدام أنموذج بكستون في اكتساب المفاهيم الرياضية لدى طلبة الصف الاول المتوسط واتجاهاتهم نحو الرياضيات

Authors

  • Asst. Prof. Kamal Ismail Ghafour المديرية العامة لتربية ديالى
  • Asst. Inst. Mohammed Alewi المديرية العامة لتربية ديالى

Keywords:

: Buxton Model

Abstract

Abstract :

   The aim of this study is to identify (the effect of using Buxton model in acquiring mathematical concepts among intermediate first grade students and attitudes toward mathematics). The researchers chose first grade students randomly from Badir Shaker Al-Sayab School. Twenty students from section A were chosen as the experimental group and twenty two students from section B as the control group. Buxton paradigm was applied to the experimental group in teaching the integers chapter. Teaching plans were set for both groups. A test, to acquire mathematical concepts and measure the trend attitudes mathematics, was constructed. Those plans and tests were presented to a group of experts and specialists in methods of teaching mathematics to prove reliability; reliability of the tests and the measurement plus finding the coefficient difficulty and distinguishing factor of the test. After applying the test and the measure to the groups, the results showed statistical differences between the two groups in acquiring mathematical concepts for the experimental group. Besides, the lack of statistically differences between students in the experimental group and the lack of statistically significant differences between the groups in the scale of the trend toward mathematics. There are statistical differences for the male students in the experimental group.  The researchers concluded that Buxton paradigm is important in acquiring mathematical concepts among intermediate students. The researchers recommended using Buxton model in secondary schools.                                                                                         

References

المصادر

المصادر العربية

– ابو زينة , فريد كامل (2010) , تطوير مناهج الرياضيات المدرسية وتعليمها , ط1 , دار وائل للنشر , عمان , الاردن .

– احمد شكري سيد (1986) , الاتجاهات نحو الرياضيات وعلاقتها باختيار نوع التخصص الدراسي وبعض المتغيرات الاخرى , مجلة رسالة الخليج العربي , ع18 ,تصدر من مكتب التربية العربي لدول الخليج , الرياض السعودية .

–الازيرجاوي , فاضل محسن (1991) , اسس علم النفس التربوي , ط1 , جامعة الموصل , دار الكتاب للطباعة والنشر , الموصل , العراق .

– بدوي , رمضان مسعد (2003) , استراتيجيات في تعليم وتقويم تعلم الرياضيات ,ط1 , دار الشروق , عمان , الاردن .

– البياتي , واثناسيوس , عبدالجبار توفيق وزكريا زكي (1977) , الاحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس ,الجامعة المستنصرية , بغداد , العراق

– الحرباوي , خولة مصطفى علي (2004) , اثر التدريس وفق نماذج اساليب التعلم في تحصيل طالبات المرحلة الاعدادية واتجاههن نحو الرياضيات , اطروحة دكتوراه غير منشورة , كلية التربية – ابن الهيثم , جامعة بغداد , العراق .

– الحسني , غازي خميس واخرون (1983) , اتجاهات طلبة الصف الثالث المتوسط نحو الرياضيات , مجلة التربوي, ع 1و2, جامعة بغداد , دار افاق عربية للطباعة والنشر , بغداد العراق .

– الحسني , غازي خميس (1986) , اصول تدريس الرياضيات , ط2 , مكتبة الارشاد , صنعاء , اليمن .

– الخطيب , حمود محمد علي سليمان (1992) , فعالية استخدام انموذجيميرل– تنيسون وهيلدا تابا في تدريس المفاهيم الرياضية لدى طلبة الصف الثامن , رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة اليرموك , الاردن .

– داود , عزيز حنا وانور حسين (1990) , مناهج البحث التربوي , دار الحكمة , بغداد , العراق .

–زاير , سعد علي واخرون (2013) , الموسوعة الشاملة استراتيجيات وطرائق ونماذج واساليب وبرامج , ج1 , دار المرتضى , بغداد , العراق .

– الزغلول , شاكر عقلة وعماد عبدالرحيم المحاميد (2007) , سيكلوجية التدريس الصفي , ط1 , دار المسيرة , عمان الاردن .

– زهران , حامد عبدالسلام (1974) , علم النفس الاجتماعي , ط3 , عالم الكتب , القاهرة , مصر .

– الساعدي , فرات غني نوري (2011) , اثر استخدام انموذج بكستون على اكتساب المفاهيم الرياضية والاتجاه نحو الرياضيات لدى طالبات الصف الثاني المتوسط , رسالة ماجستير غير منشورة , كلية التربية – ابن الهيثم , جامعة بغداد

– السوداني , عبدالكريم عبدالصمد (1987) , الاتجاهات الصحية اللازمة لتلاميذ المرحلة الابتدائية ومدى مراعاتها في كتب العلوم , رسالة ماجستير غير منشورة , كلية التربية , جامعة بغداد .

– الشارف , احمد العريفي (1996) ,المدخل لتدريس الرياضيات , ط1 , الجامعة المفتوحة , طرابلس , ليبيا .

– صلاح احمد مراد وامين علي محمد سليمان (2012) , الاختبارات والمقاييس في العلوم النفسية والتربوية خطوات اعدادها وخصائصها ,ط3, دار الكتاب الحديث, القاهرة , مصر .

– عبدة , شحادة (1999) , اساسيات البحث العلمي في العلوم التربوية والاجتماعية , دار الفاروق , نابلس , فلسطين .

– العبسي , محمد مصطفى (2009) , الالعاب والتفكير في الرياضيات , ط1 , دار المسيرة , عمان , الاردن .

– العزاوي , فائق ناجي عطية (1999) , فاعلية تدريس بعض المفاهيم الرياضية وحسب انموذجي جانيه وميرل تنيسون في التحصيل والاستبقاء , اطروحة غير منشورة , كلية التربية – ابن الهيثم , جامعة بغداد .

– عودة , احمد (1998) , القياس والتقويم في العملية التدريسية , ط2 , دار الامل , اربد , الاردن .

– قطامي , يوسف (2005) , نظريات التعلم والتعليم , ط1 , دار الفكر , عمان, الاردن .

–المشهداني , عباس ناجي (2012) , تعليم المفاهيم والمهارات في الرياضيات تطبيقات وامثلة , دار اليازوري , عمان الاردن .

– هندام , يحيى حامد (1982) , تدريس الرياضيات, ط1 , دار النهضة العربية , القاهرة , مصر .

المصادر الاجنبية

– Buxton, L . (1977) , Four levels of understanding mathematics in school , vol . 7 , No ,4 ,sep , u ,k .

– Cooper , John (1974) , Measurement analysis of behavioral Techiquesohio , Charhes , msrill , Columbus .

– Davis, E .(1977) , Model For understanding Mathematic, Arithmetic Teacher sept .

– Merrill , M . (1979) Concept Teaching , An Instructional Design Guide .

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
أ.م. كمال اسماعيل غفور and م.م. محمد عليوي سيد, “أثر استخدام أنموذج بكستون في اكتساب المفاهيم الرياضية لدى طلبة الصف الاول المتوسط واتجاهاتهم نحو الرياضيات”, jfath, vol. 21, no. 2, pp. 295–322, Aug. 2023.