مستوى استعمال علامات الترقيم من قبل طلبة كلية التربية الأساسية في الأقسام غير الأختصاص
Keywords:
level, punctuation, College of Basic EducationAbstract
Research Summary:
Punctuation is developing a special sign during the writing of the division of Parts Wholesale and set Endowment positions, or audio to diversify when reading, which is supposed to be learned by the teacher in a lesson dictation to become usually inherent to the individual for life and in every daily dealings, and is the punctuation of the most correct writing controls understand their meaning, and what is written and expression of emotions and feelings in terms of speech and arrived to stop and question and deletion and alarm for the vagus and other tools numbering task The current research aimed to:
1-identify the level of use of punctuation marks by the students of College of Basic Education / University of Diyala in sections not jurisdiction.
2-disclosure of reasons for the poor students of College of Basic Education / University of Diyala in the use of punctuation while typing in the sections is jurisdiction. Researcher descriptive approach has been adopted as the curriculum is appropriate for consideration, and may be the research community of students from the third phase of the sections is jurisdiction in the College of Basic Education / University of Diyala. The research sample was selected randomly from the third stage students in the basic / Diyala University College of Education, it consisted of (40) students, and by (20) students from humanitarian departments, and (20) students from academic departments. To achieve the goals of research, the researcher prepare a first test tools represented a freelancer, which were presented to a group of experts and specialists to extract the truth, then created a researcher fortitude to her, After the presentation to the experts and specialists to extract honesty and consistency have created a researcher became final form consisting of 40 items, representing the causes that lead students of the third stage in the College of Basic Education departments of others jurisdiction to weaknesses in the use of punctuation marks from their point of view. The most important statistical methods used in the research are: (center-weighted, and weight percentile, and Pearson correlation coefficient, and the percentage), and the most important findings of the current research is (A weakness in the use of punctuation marks by the students of Basic Education Faculty in sections not competent and that the level of use of punctuation in Jeddah is lower than in the humanitarian sections, and that there are reasons led students to get this weakness, it has varied these reasons, when students all humanitarian and scientific departments and to varying degrees, each according to the weighted average weight percentile).
References
المصادر والمراجع :
أولاً: المصادر العربية
- القرآن الكريم.
-إبراهيم، شفاء إسماعيل. مستوى استعمال علامات الترقيم عند طلبة كلية اللغات،مجلة الفتح، كلية التربية الاساسية/جامعة ديالى،العدد/58،العراق،2014م.
-أحمد،محمد عبد القادر.طرائق تعليم اللغة العربية،ط1،مكتبة النهضة المصرية،القاهرة،1988م.
-الأزهري، أبو منصور محمد بن أحمد .تهذيب اللغة، م1، إشراف: محمد عوض مرعب تعليق: عمر سلامي وعبد الكرم حامد، تقدم: فاطمة محمد أصلان، دار التراث العربي، بيروت، د.ت.
- أمين، اسراء فاضل .مستوى استعمال علامات الترقيم عند التدريسي الجامعي، مجلة كلية التربية الاساسية/ جامعة بابل، العدد/14،العراق،2013م.
- البستاني ، فؤاد افرام . منجد الطلاب ، ط23، دار المشرق ، لبنان ، بيروت ، 1986م.
-البياتي،عبد الجبار توفيق وزكريا اثيانسيوس.الاحصاء الوصفي والاستدلالي،مطبعة الثقافة العمالية،بغداد العراق،1977م.
- جثير، هاشم راضي. مدى تمكن طلبة قسم اللغة العربية كلية التربية الأساسية من استخدام علامات الترقيم في الكتابة، مجلة كلية التربية/ جامعة بابل، العدد/ 4، العراق، 2010م.
-الحسون،جاسم.الإملاء التعليمي والإملاء الامتحاني،مكتب الفنون للطباعة والاستنساخ ، بغداد، العراق،1992م.
-حمد،ليث كريم.الفكر التربوي الإسلامي،ط1،مطبعة فنون للطباعة والاستنساخ، العراق،2009م
- داوود ،عزيز حنا وعبد الرحمن،انور حسين .مناهج البحث التربوي،جامعة بغداد،1990م.
-راشد،علي.الجامعة والتدريس الجامعي،دار ومكتبة الهلال للطباعة والنشر،بيروت،2007م.
- الربيعي،محمد عبد العزيز وهدى محمد إمام صالح.الاتجاهات الحديثة في تدريس اللغة العربية (الأسس والتطبيق)، ط1،دار الزهراء للنشر والتوزيع،الرياض،2012م.
- الزيود ، نادر فهمي ، وهشام عامرعليان. مبادئ القياس والتقويم في التربية. ط3، دارالفكر للنشر والتوزيع ،الأردن ، 2005م.
-العزي،عادل عبد الرحمن وبتول فاضل جواد المجمعي.(اسباب ضعف طلبة كلية التربية الأساسية جلمعة ديالى في تطبيق قواعد كتابة الهمزة من وجهة نظر الطلبة)، مجلة الفتح، كلية التربية الاساسية/جامعة ديالى،العدد/58،العراق،2014م.
-عطية، محسن علي.مهارة الرسم الكتابي قواعدها والضعف فيها الأسباب والمعالجة. دار المناهج ، عمان ، الاردن ، ط/1 ، 2008 م.
-القالي،أبو علي. الأمالي،المكتب التجاري للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت،لبنان،د.ت.
-مدكور،علي أحمد.تدريس فنون اللغة العربية،ط1،دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة،عمان،الأردن،2009م.
-المسعودي،اسماء كاظم فندي وبثينة محمود عباس المهداوي.تحسين الأداء الكتابي،ط1،المطبعة المركزية/جامعة ديالى،العراق،2014م.
- ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ وخليل ابراهيم خلف الناجي.المنتخب من الأدب ،المطبعة المركزية/جامعة ديالى،العراق،2012م.
- نور الدين، حسن ونبيل حاتم. زاد التلميذ في اللغة العربية، دار الحكايات، لبنان، بيروت، 2004م.
ثانياً: المصادر الأجنبية:
-Edwards,Allen ,L.Techniques of Attitude Scale Construction.Appletin CountryGroft ,New York ,1957
-Ferguson George. A statistical Analysis Psychology and Education fifth McGraw,hill,Book Company,NewYork,1981
-Fisher ,Eugene.CA national Survey of the Beginning teacher ,in youth ,will bur ,the Beginning teacher ,holt ,new York ,1956
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.