أثر ستراتيجية البيت الدائري في تحصيل طالبات الصف السابع الأساس لمادة العلوم وتنمية اتجاههن نحو البيئة
Keywords:
roundhouse diagram strategyAbstract
Abstract :
This study aims at finding out the Effect of Round House diagram Strategy on seventh basic class female pupils achievements in science subject and developing their attitudes towards the environment. This can be achieved through investigating the two null hypothesis of the research .The sample of the study consisted of (67) female pupils of grade seven in the morning basic schools in Erbil center. They were selected randomly to represent the research two groups, the experimental and the controlling after conducting the samples equalization in a group of the variables. The experimental group was taught by the round house strategy while the controlling group was taught by the traditional method of teaching. The achievement of the research objectives requires constructing two tools, the first was an achievement test consisting of (51) items of multiple choice types. After verifying its validity and discriminating force, and calculating its stability with the Kudor Richardson-20 it reached (0.87). In addition, a scale of the trend towards the environment has been prepared and it consisted of (37) items. The scale was applied after confirming its validity and its discriminating strength and its stability by re-testing (0.87). The results showed the following:-
1- There was a statistically significant difference between the mean scores of the two groups for the benefit of the experimental group, thus rejecting the null hypothesis and accepting the alternative hypothesis in the achievement test.
2- there was a statistical significance difference between the experimental group scores and the average score of the control group and for the benefit of the experimental group in the development of the trend towards the environment, thus rejecting the null hypothesis and accept the alternative hypothesis . The two researchers came out with a number of recommendations, including instructing preparation and training unit to organize training courses for biology teachers about the update methods of teaching biology including the round house strategy of teaching. A number of suggestions were proposed , including conducting a comparative study between the teaching of the House strategy and some of the methods of structural teaching, such as educational cube strategy and the strategy of the seven lines to find out their effectt on the pupils' achievements in different levels and subjects.
References
المصادر العربية والاجنبية:-
- الأحمدي, حمد بن عليثة (2006). دور علم النفس في تعديل الاتجاهات نحو البيئة , المؤتمر الدولي الثالث لكلية العلوم الاجتماعية, جامعة الكويت – الكويت .
- الاكلبي, مفلح بن دخيل (2008). فاعلية استراتيجية التعلم التعاوني في تدريس مادة الحديث والثقافة الاسلامية في التحصيل الدراسي ومهارات التفكير الناقد لدى طلاب الأول ثانوي , رسالة ماجستير(غيرمنشورة), كلية التربية , جامعة ام القرى , المملكة العربية السعودية.
- خطايبة, عبدالله محمد(2005). تعليم العلوم للجميع, ط1, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان .
- الدباغ, افراح ياسين ومها حسن (2010). التربية البيئية وعلاقتها بدافع الانجاز لدى طلبة المرحلة الاعدادية في مركز محافظة اربيل, مجلة العلوم الانسانية, جامعة صلاح الدين عدد 46 , سنة 2010 , ص203 – ص232..
- ربيع, عادل مشعان و هادي مشعان ربيع واحمد محمد ربيع (2007). التربية البيئة ,ط1, دار عالم الثقافة للنشر والتوزيع, عمان , الأردن .
- سلامة, عادل ابو العزو واخرون(2009). طرائق التدريس العامة معالجة تطبيقية معاصرة, ط1, دار الثقافة للنشر والتوزيع, عمان .
- سلوم, طاهر عبدالكريم(2003). فاعلية منحيي التكامل والتعاون المشروعات في تشكيل الاتجاهات البيئية والتدريسية, كلية التربية –جامعة دمشق .
- الشباني, هدى صباح مالك (2011). فاعلية التدريس باستراتيجية البيت الدائري في اكتساب المفاهيم الاحيائية وتنمية الاتجاه نحو البيئة لدى طالبات الصف الرابع العلمي , , رسالة ماجستير (غير منشورة), كلية التربية , جامعة القادسية.
- مطاربة, عزمي ابراهيم محمد(1998). إتجاهات طلبة جامعة النجاح الوطنية نحو البيئة الفلسطينيةمن حيث استنزاف الموارد الطبيعية ,التلوث , الانفجار السكاني , التوازن البيئيي وحماية البيئة الفلسطينية, رسالة ماجستير (غير منشورة ), كلية الدراسات العليا, جامعة النجاح الوطنية, فلسطين.
- وجدي, أمنية(2013). اهمية المحافظة على البيئة من التلوث .www.omaldonya .com
- يونس, وفاء محمود (2012). اثر استخدام مدخل البيئي والجمالي في تطوير المفاهيم الإحيائية لطالبات الصف الرابع العلمي وتنمية التفكير الاستدلالي لديهن , مجلة التربية والعلم ,والمجلد (19) , العدد (5), كلية التربية , جامعة الموصل .
- عبدة،شحادة (2013).اثر استخدام استراتيجية شكل البيت الدائري في تحصيل طلبة الصف العاشر في الفيزياء بمدينة نابلس والاحتفاظ بتعلمهم واتجاهاتهم نحو الفيزياء .مجلة جامعة القدس المفتوحة للابحاث والدراسات التربوية والنفسية. 1(1) 235-285 .
-عبدالله, ميسون شاكر ووفاء عبدالهادي نجم (2006).أثر تدريس المواد البيئية في تنمية الاتجاهات البيئية لطالبات كلية العلوم للبنات , مجلة مركز البحوث التربوية النفسية ,جامعة بغداد , العدد(16) , صفحة (43-58).
- عزمي ,محمد سعيد (1999) .أساليب تطوير وتنفيذ درس التربية الرياضية في مرحلة التعليم الاساسي بين النظرية والتطبيق , منشأة المعارف , الأسكندرية , جمهورية مصر العربية.
- عطاءالله, ميشيل كامل(2001). طرق وأساليب تدريس العلوم, ط1 .دار المسيره للنشر والتوزيع والطباعة, عمان .
- العمرية,صلاح الدين (2005). طرق تدريس العلوم, ط1مكتبة المجتمع العربي للنشر, عمان.
- الكحلوت, آمال عبدالقادر(2012). استراتيجية البيت الدائري في تنمية المفاهيم ومهارات التفكير البصري بالجغرافيا لدى طالبات الصف الحادي عشر بغزة, رسالة ماجستير(غير منشورة), كلية التربية ,الجامعة الأسلامية – غزة.
- المزروع, هيا (2005). استراتيجية شكل البيت الدائري : فاعليتها في تنمية مهارات ماوراء المعرفة وتحصيل العلوم لدى طالبات المرحلة الثانوية ذوات السمات العقلية المختلفة , مجلة رسالة الخليج العربي, العدد(96), الرياض .
- مهنا, مروة علي عبدالهادي (2013). فاعلية استراتيجية شكل البيت الدائري في تنمية المفاهيم العلمية ومهارات التفكير المنظومي في العلوم الحياتية لدى طالبات الصف الحادي عشر من غزة, رسالة ماجستير (غير منشورة), كلية التربية, الجامعة الإسلامية,غزة .
- M cCartney , R .and Wadsworth , D (2012) . middle schools students with Expceptional Learning Needs Investigate the Use of visual for Learning Science .Teaching of learning 7(1) pp.1-20.
From :htt// www .ed.broku .ca/ojs/ index.php/ teaching and learning / article / .
-McCartney ,R.E .and fig ,C.(2011): Every picture tells astory ;the Roundhouse process in the digital age Teaching and Learning , volume G, Issue ,pp ,1-14.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.