بناء معيار لتصحيح التعبير التحريري لدى تلامذة المرحلة الإبتدائية

Authors

  • Prof. Abdul-Hasan Abdul-Ameer Al- Obeidi (PhD). كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى
  • Assist. Inst. Omer Fadhil Al-Qeisi جامعة كرميان / كلية العلوم
  • Assist. Inst. Shahla Aziz Jasim جامعة كرميان / كلية العلوم

Keywords:

constructing, scale, composition

Abstract

Abstract :

      The subject of Arabic language was the centerpiece of the researchers' studies in the areas of teaching and learning particularly in written composition. They considered written composition as the core through which an individual connect with a group and express what he wants. It is one of the important goals in teaching Arabic language. It helps pupils to increase their success rates. Thus, this study aims to construct a scale that is accurate, objective and consistent to test writings of pupils at primary school. Also, the scale helps teachers to correct these writings and to give the pupils their marks without bais. The researchers construct a scale to correct written compositions through a number of stages, these are;

      The first stage: Collecting information through the researchers' knowledge of literature and previous studies in different stages of study.

      The second stage: Preparing the items of the scale: The researchers distributed the items of the scale according to fields which were 12 fields and there are about 2-7 items.

      The third stage: Distributing the grades of the items: They distributed the grades to the items of the scale according to their importance. The researchers distributed the grades equally 2 grades for each item.

      The fourth stage: Writing the key for correcting the scale: They write a key for correcting and it is divided into the domains and items of the scale in an accurate and objective way. 

      It is worth mentioning that the researchers make use of literature in determining the items of the scale. They encourage other researchers in field of education to make use of this scale as well as the evaluation and diagnosis of the pupils' writings in the lesson of written composition.

 

References

المصادر:

-القرآن الكريم:

- أبن منظور جمال الدين محمد عكرم(1999), لسان العرب ,أعتنى بتصحيحه, أمين محمد عبدالوهاب ومحمد الصادق العبيدي,ط3,ج9,دار الإحياء التراث العربي,بيروت-لبنان.

-أسماعيل، زكريا(2012)،طرائق تدريس اللغة العربية، دار المعرفة الجامعي الاسكندرية,مصر.

-أبو لبدة، سبع محمد(1982), مبادئ القياس النفسي والتقويم التربوي.(ط2)، عمان، الأردن، جمعية عمال المطابع التعاونية

-البجة,عبد الفتاح حسن(2002),أصول تدريس اللغة العربية بين النظرية والممارسة,المرحلة الاساسية العليا,ط1,دار الفكرللطباعة والنشر,عمان-الاردن.

-التميمي,عواد جاسم محمد(2009),المنهج وتحليل الكتاب,مطبعة دار الحوراء-شارع المتنبي,بغداد.

-الجعافرة,عبدالسلام يوسف(2011), ,مناهج اللغة الغربية وطرئق تدريسها بين النظرية والتطبيق,مكتبة المجتمع العربي عمان-الاردن.

-الحازمي,عدنان ناصر(2012),التدريس لذوي الإعاقة الفكرية,ط1,دار المسيرة الأردن.

-حصاونة,نجوى أحمد سليم,والعكل,أيمان احمد خضر(2012),فاعلية الدرامة المسرحية في تنمية مهارات المحادثة الشفوية لدى طالبات المرحلة الابتدائية ,المجلة الدولية المتخصصة,المجلد(1),العدد(4).

-الحلاق,علي سامي(2005),اللغة والتفكير الناقد,دار المسيرة للنشر والتوزيع,ط2,عمان-الاردن.

-خليفة,جعفر(2003),فصول في تدريس اللغة العربية أبتدائي,متوسط, ثانوي,ط2,مكتبة الرشد,الرياض

-دقاق,عبد الروؤف(2002),التعبير المثالي,ط1,مكتبة دار التراث,حلب-سوريا.

-الدليمي,طه علي حسين,وكامل محمود نجم(2004),أساليب حديثة في تدريس اللغة العربية,ط1.دار المسيرة للنشر والتوزيع,الاردن.

-الراشدان,عبدالله,نعيم موسى(2006),المدخل الى التربية والتعليم,دار الشروق للنشر والتوزيع,عمان-الأردن.

-زاير سعد علي,ويونس,رائد رسم(2012),اللغة العربية ومناهجها وطرائق تدريسها,دار المرتضى,شارع المتنبي-بغداد.

-زاير,سعد علي,ايمان عايز(2011),مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها -,ج1,دار المرتضى,شارع المتنبي- بغداد.

-السامرائي,فاضل صالح(2010),الجملة العربية والمعنى,ط2,دار الفكر للنشر والتوزيع,عمان-الاردن.

-سمك,محمد صالح(1969),فن التدريس للغة العربية والتربية الدينية ,مكتبة الانجو المصرية,القاهرة.

-شحاته،حسن(1993)، تعليم اللغة العربية بين النظرية والتطبيق، دار المصرية اللبنانية- القاهرة- مصر.

-عبد التواب,رمضان(2010),المدخل الى علم اللغة ومناهج البحث اللغوي,ط3,مكتبة النمانجي,مصر.

-عبد الباري,ماهر شعبان(2010),المهارات الكتابية من النشأة الى التدريس,ط1,دار المسيرة,عمان.

-العبيدي,هاني إبراهيم شريف,وطه علي حسين الدليمي,وجمال حسن مصطفى ابوالرز(2006),استراتيجيات حديثة في التدريس والتقويم,عالم الكتب الحديث إربد-الاردن.

-الكخن,أمين(1972),دليل أبحاث ميدانية في تعليم اللغة العربية في مراحل التعليم الاساس,المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم,تونس.

-الكرباسي,موسى ابراهيم(1971),دراسات في أساليب تدريس اللغة العربية قي مرحلة الدراسة الابتدائية,مطبعة الاداب,النجف الاشرف.

- مجاور,محمد صلاح الدين(2000),تدريس اللغة العربية في المراحلة الثانوية أسسه وتطبيقاته,دارالفكر العربي,القاهرة-مصر.

-نصر،حمدان(1995), تقويم مستويات الكتابة التعبيرية لدى تلاميذ نهاية الحلقة الاولى الاساسية بالاردن،مجلة مركز البحوث التربوية بجامعة قطر، السنة الرابعة،ص (199-277).

-الهاشمي,عبد الرحمن عبد علي(2005),التعبير فلسفته,واقع تدريسه,أساليب تصحيحه,دار المناهج وللنشر والتوزيع,عمان-الاردن.

-وزارة التربية,جمهورية العراق(1998),رزمة تدريسية لدورات مديري المدارس,المديرية العامة للإعداد والتدريب,معهد التدريب والتطؤير,بغداد.

-وزارة التربية,جمهورية العراق(1990),منهج الدراسة الاعدادية,ط1,شكرة الفنون للطباعة المحدودة,بغداد.

- Smith, Peter .K et al: Basic psychology understanding children development. (3rd. Ed) Blackwell publishers Inc, 1999.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
أ.د. عبدالحسن عبد الامير أحمد العبيدي, م.م.عمر فاضل غلام القيسي, and م.م.شهلة عزيز جاسم, “بناء معيار لتصحيح التعبير التحريري لدى تلامذة المرحلة الإبتدائية”, jfath, vol. 21, no. 3, pp. 26–52, Aug. 2023.