توظيف الحروف في تنمية مهارة الرسم لدى طالبات المرحلة المتوسطة
Keywords:
Drawing, SkillAbstract
Abstract :
The present study aims at investigating the utilization of letters in developing drawing skill among the female students of intermediate stage. To achieve the aims of the study, the researcher put the following null hypothesis: " there are no statistically significant differences on the function level 0.05 in the average of the seven sequential posttests in the skill of drawing between the two experimental groups taught using the utilization of English letters and the control group taught in the conventional way.
The study was limited to the students of the intermediate stage, first grade, the academic year 2016-2017, utilizing English letters in developing drawing skill. The researcher chose the experimental methodology to achieve the aim of the study. The study community consisted of the female students of the intermediate stage. Choosing randomly, Um Slalama Intermediate for Girls represented the community. Section A represented the experimental group and consisted of 40 students and section B represented the control group and consisted of 40 students. After utilizing the letters in developing the skill of drawing , analyzing the seven drawings of each student, using the tool identified by the researcher, and using the proper statistical devices, the results proved prevailing the experimental group over the control group.
The researcher reached the conclusion that utilizing English letters is a successful approach in developing the skill of drawing among the female students of the experimental group, and the attempt to train the female students of the study community on utilizing this drawing technique. It is recommended to urge the teachers and students to invent other techniques based on the idea of the study. The researcher ended the study with a group of recommendations like conducting a similar study on male students or other communities as well as building an integrated program on using student development techniques in any community.
References
المصادر والمراجع :
• ابن منظــور (د.ت) " لسان العرب " المجلد 4،5 بيروت ، دار صادر للطباعة والنشر.
• الأزهري ، أبي منصور محمد بن أحمد (د. ت ) تحقيق عبد السلام هارون " تهذيب اللّغة " مراجعة محمد علي النجار .
• البكري ،سامر عوني رزوقي (2005)" تصميم تعليمي لتنمية مهارة الرسم الكاريكاتيري لطلبة أقسام التربية الفنية" (رسالة ماجستير غير منشورة) ، كلية التربية الاساسية ، جامعة ديالى.
• البهرزي،مثنى ابراهيم عزيز (2011) " تأثير المدرس الرسام في تطوير القدرات الفنية لطلبة الصف الثاني المتوسط" (رسالة ماجستير غير منشورة) كلية التربية الاساسية ، جامعة ديالى.
• حجازي ، محمود فهمي ( 1997 ) " اللّغة العربية في القرن الواحد والعشرين " ط 2 ، منشورات دمشق ، سوريا.
• الخولي ، وليم ( 1976 ) " الموسوعة المختصرة فــي علم النفـس والطــب العقلـــي (معجم إنكليزي ـ عربي ) " دار المعارف المصرية .
• رزوق،أسعد(1977)"موسوعة علم النفس " ط 1، مطابع الشروق ، بيروت ، لبنان.
• شحاتة ، حسن السيد ، والنجار ، زينب (2003) " معجم المصطلحات التربوية والنفسية " ط2 ، الدار المصرية اللبنانية ، القاهرة .
• عزيز ، سيف سعد محمود (2014)" فاعلية برنامج مقترح في تنمية مهارات التعبير الابداعي والاتجاه نحو المادة لدى طلاب الصف الخامس العلمي" ( اطروحة دكتوراه غير منشورة) كلية التربية (ابن رشد) للعلوم الانسانية ، جامعة بغداد.
• العمر ، مثنى عبد الرزاق( 2001 )" منهجية البحث العلمي دراسة في مناهج العلوم مع تركيز على المنهج التجريبي"المكتبة الوطنية،كلية التربية للبنات،جامعة بغداد.
• لفته ، محمد سعدي (2001) ، أثر برنامج التخطيط في أداء طلبة قسم التربيـــــة الفنية " مجلة كلية المعلمين " ع29.
• اللقاني ، أحمد حسن ، والجمل ، علي ( 1996 ) " معجم المصطلحات التربوية لمعرفة فن المناهج وطرق التدريس " ط 2 ، عالم الكتب ، القاهرة .
• وليد ،مطر (2005) " فن الرسم في العصر الحديث "(رسالة ماجستير غير منشورة) كلية الفنون الجميلة ، جامعة الاسكندرية .
• وليم ،بيك (1997) " فن الرسم عند قدماء المصريين " ترجمة مختار الويفي ، الدار المصرية اللبنانية .
• Good, Garter, V (1973) " Dictionary of Education" third edition, Mc, Graw – Hill book Co. New York.
• Likert, R- And Others (1934) "A simple and Reliable method of Scoring the Thurston Attitude series" journal of Social Psychology, Vol. 5, No. 3.
• Webster's Sevent New (1972)" Collegiate Dictionary" G- 4 Marian Company, U. S. A.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.