Detection of Stuttering Disorders when Reading among Kindergarten Children

Authors

  • Zahraa Zaid Shafiq

Keywords:

Stuttering Disorders

Abstract

Allah ordered his noble Prophet Muhammad (peace be upon him) to read in the first Sura and sent it down to be a key to his holy book and in imitation of his constitution to the people of the earth, as the reading is considered as the key to entering all the sciences and the basis of the development of knowledge in all its fields. So reading expands the circle of experience of children, develops it and activates their cognitive and social basis, cultivates their tastes, and urges them to curiosity which is useful for them to know themselves and to know others and to know the nature of their surroundings. (Al-Jahiz, 1985: 80), the specialists considered the reasons of stuttering in the individuals to the pre-school stage, when teachers and parents try to accelerate teaching the child reading without waiting the beginning of their readiness, and it becomes worse when he enters primary school, especially when teachers ask him to read a text or explain a subject, as it shows his hesitation in reading because of his fear of ridicule his colleagues (Bender, 1993: 120), so the problem of research begins in the detection of stuttering disorders when reading among the kindergartens children, by identifying the level of their degrees on the test of stuttering disorders, and the importance of the current research arises from the importance of reading in the life of the individual, despite the diversity of cultural means that enable the person to cognition and knowledge such as radio, television, cinema and the Internet, but he always needs to read because it surpasses all these means for its ease and simplicity, speed and freedom, (Mosa, 2003:4).

The research aims to (Detection of Stuttering Disorders when Reading among Kindergarten Children) and to (identify the differences in reading disorders in Kindergarten Children according to gender variable (males – females).

 

The researcher built the research tool and presented it to the experts to achieve the apparent honesty, she also extracted the discrimination coefficient and the difficulty of items and honesty, the stability was 0.79, and the researcher reached through the achievement of the objectives of the research statistically to some conclusions, kindergartens children suffer from stuttering disorders in reading with ratio (35.5%). Where the total number of children suffering from this condition was (75) children (34) boys and (41) girls, and it was found that females suffer more in the stuttering disorders when reading than males, which means that females have a weakness in speech skills more than males. Instructing the educational staff in kindergartens of the importance of teaching speech and pronunciation skills before teaching reading, and the recommendations are the introduction of programs that help kindergartens children on the correct pronunciation, review the planning of the educational curricula and pedagogy of kindergartens, which are interested in teaching the language skills of kindergarten children. While the proposals is doing similar study to study stuttering disorders about the reading in primary stage. Doing similar study to study other types of language disorders, including (stammering, palilalia, and accent).

References

اولاً:- المصادر العربية:-

ابراهيم, محمد عبدالقادر وهندام يحيى (1975): اختبار قياس الاستعداد القرائي عند الاطفال الاردنيين رسالة ماجستير, الجامعة الأردنية.

احمد ، منال علي محمد ( ١٩8٥ م). دراسة لبعض خصائص الشخصية لدى الأطفال الذين يعانون من اضطراب اللجلجة في الكلام. (رسالة ماجستيرغير منشورة)، كلية التربية، جامعة الملك سعود، الرياض

الاعسر, صفاء (2001): انا وطفلي والقراءة, مجلة خطوة, العدد (14), المجلة العربية للطفولة والتنمية, القاهرة.

خليل ، احمد محمد ( ٢٠11 م ) برنامج علاجي لعيوب الكلام لدى المراهقين

المصابين بالشلل التوافقي ، رسالة دكتوراه في الدراسات النفسية والاجتماعية،القاهرة،جامعة عين شمس.

بالدار, ابراهيم امين (1983): الاستعداد للقراءة والكتابة, المكتبة المركزية لجامعة بغداد – بغداد.

الجاحظ, ابو عثمان عمر بن الحر(1985): البيان والتبين, تحقيق محمد عبالسلام هارون, مكتبة الخانجي, القاهرة.

حمودة، صفاء غازي أحمد ( ١٩٩١ م). فاعلية أسلوب العلاج الجماعي بالسيكودراما والممارسة السلبية لعلاج بعض حالات اللجلجة (رسالة دكتوراه غير منشورة). كلية التربية، جامعة عين شمس، القاهرة .

الداوودي, لانا نجم الدين فريق (2005): برنامج تدريسي في النطق لامهات الاطفال المعاقين سمعياً, رسالة ماجستير, كلية التربية (ابن الهيثم) جامعة بغداد.

الدليمي, هناء رجب, والغريزي, سعدي جاسم (2005): بناء اختبار الذكاء الموقوف لطلبة المرحلة المتوسطة, مجلة كلية التربية الاساسية, مجلة حولية محكمة متخصصة تصدرها وحدة ابحاث الذكاء, العدد الثاني , الجامعة المستنصرية.

رودي, دوران (1985): اساسيات القياس والتقويم في تدريس العلوم, ترجمة سعيد صارنين واخرون, كلية التربية, جامعة اليرموك, اريد.

الريماوي, محمد عودة (1197): في علم النفس الطفل دار زهران للنشر والتوزيع, طبعة 1, عمان, الاردن.

السعدون, زينة عبد المحسن راشد (2005): الكشف عن تكوين وارتقاء المفاهيم الهندسية لدى اطفال الرياض في مدينة بغداد, رسالة ماجستير, كلية التربية للبنات, جامعة بغداد.

سليمان, شاكر عبد الحميد (1989): الطفولة والابداع الجزء الاول, الجمعية الكويتية لتقدم الطفولة العربية, الكويت.

سليمان, نايف واخرون (2001): اساليب تعليم الاطفال القراءة والكتابة, ط1, دار صا للنشر والتوزيع, عمان.

السيد, فؤاد البهي (1975): الاسس النفسية للنمو من الطفولة الى الشيخوخة, القاهرة, دار الفكر العربي.

الشالجي, نزهت رؤوف اسماعيل (1987): دراسة تقويمية للتربية والتعليم في رياض الطفال بالجمهورية العراقية, رسالة ماجستير غير منشورة, كلية التربية –جامعة الازهر, القاهرة.

الشخص, عبدالعزيز السيد (1997): اضطرابات النطق والكلام, خلفيتها, تشخيصها, انواعها, علاجها, ط1, الرياض, المملكة العربية السعودية, مكتبة فهد الوطنية للنشر.

الشماع, صالح (1962): ارتقاء اللغة عند الاطفال من الميلاد الى السادسة, القاهرة, دار المعارف, مصر.

الطحال, طاهرة احمد, وقنديل, محمد متولي (2003): مهارات الاستعداد للقراءة في الطفولة المبكرة , الطبعة الاولى, دار الفكر للطباعة والتوزيع, عمان, الاردن.

الظاهر, زكريا محمد وأخرون (1999): مبادئ القياس والتقويم في التربية, مكتبة دار الثقافة والنشر والتوزيع, عمان, الاردن.

عاقل, فاخر (1971): معجم علم النفس, بيروت, دار العلم للملايين.

العبيدي, عبدالله احمد والربيعي, جمعة رشيد (2005): بناء مقياس الميل القرائي لطلبة الجامعة, مجلة التربيةالاساسية, العدد الثاني ,الجامعة المستنصرية.

عدس, محمد عبدالرحيم (2000): صعوبات التعلم, دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع, الطيعة الاولى, عمان, الاردن.

العظماوي, ابراهيم كاظم (1988): معالم في سيكولوجية الطفولة والمراهقة والشباب ، بغداد, دار الشؤون الثقافية العامة.

العناني, حنان عبدالحميد (2001): برامج تربية الطفل, دار صفاء للنشر والتوزيع, الطبعة الاولى, عمان, الاردن.

عودة, احمد سليمان وخليل يوسف الخليلي(1988): الاحصاء للباحث في التربية والعلوم الانسانية, دار الامل للنشر, الاردن.

فرج, صفوت (1980): القياس النفسي, ط1, دار الفكر العربي, القاهرة.

فهمي, مصطفى (1967): علم النفس الاكلينكي, القاهرة, دار مصر للطباعة.

فهمي, مصطفى فهمي (1967): سيكولوجية الطفولة والمراهقة, مكتبة مصر للنشر والتوزيع, القاهرة.

مردان, نجم الدين علي والساقي, فاضل مصطفى (1990): التنمية اللغوية للطفل في السنوات المبكرة, وزارة التعليم العالي والبحث العلميو جامعة بغداد.

موسى, ميادة اسعد (2003): التهيؤ القرائي لتلاميذ الصف الاول الابتدائي بين الاطفال الملتحقين وغير الملتحقين برياض الاطفال, دراسة مقارنة, رسالة ماجستير, كلية التربية للبنات, جامعة بغداد.

هرمز, صباح حنا (1984): الطفل ونموه اللغوي, مجله المعلم الجديد, ع (1)

وول, دبليو, دي (1981): التربية البناءة للفئات الخاصة, الاطفال المعوقون والمتحرفون, ترجمة كمال رفيق رشيد الجراح وفائزة مهدي علي, الطبعة الاولى, وزارة التربية, بغداد.

المــصــــادر الاجــنــبــيــة:-

Abaman, J(1975): Measuring and Evaluting educational achievement – Besten Allyn and Beacon.

Bloom, B(1977): handbook in formative and santive evatution of student learning, Mcgrow, Hill New york.

Ebel, R(1972): essentials of eductional measurement. 2nd (ed) printed – Hall –Inc . Englewood, New jersey.

Anastasi. A(1976): psychological testing New yourk, Macmillan, Publishing, com , Inc

Gagnon, Mireille and Ladouceur -1992- Robert. Behavioral

treatment Of child sttuterers : Replication and extension , BehaviorTherapy , vol.23,No .pp113-129..

Gronlund.N(1976) Measurement and Evaluation in Teaching Newyourk, the macmillan.com.

Krool, A (1960): Item volidity as factoring Teat Validity, Journal of education psychology, Vol (31). No(2).

Kotbi, N and S . Farag (1992). A comparison Between Stutters and Non Stutterer in Intelligence, Self Concept, Anxiety, and Depression,Cairo: Egypt, Derasat Nafsehah, Vol. 2 No. 2, p.p 337-349

Vernon-M&Maclellon. T(1955): comarative study of educational Attain ments in England and Scottand British Journal of Educational Psychology.

Bender, W(1993): Learning disabitlities. Best practices for profersional philadelphia. Butter worth –Heine man.

Smith, R & Neisworth, J(1975): the Exceptional child: Afundional appeach, 1st , ed , new york: McGraw – Hill Book comp.

61-Wegaman _ 1993_ Joel ,R; Miltenberger ,Raymond ,G andArndofer ,Richard ,Analysis Of simplifield treatment for stutteing inchildren, Journal of Applied Behavior Analysis . Vol. 26, No.1 ,pp .57-61 .

Witty, P and others (1996): the Teaching of Reading, Englewood, D.C.Heath and company.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
زهراء زيد شفيق, “Detection of Stuttering Disorders when Reading among Kindergarten Children”, jfath, vol. 22, no. 1, pp. 162–191, Aug. 2023.