Effect of the Thilin and Landa models in the collection of Arabic grammar in second grade students

Authors

  • Ahlam Fadl Mislih كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى

Keywords:

The Thilin and Landa models

Abstract

The present research aims at identifying the effect of the Thilin and Landa models on the acquisition of Arabic grammar in second grade students.

  To achieve the research objective, the researchers formulated the following zero hypotheses:

  1. There was no statistically significant difference at (0.05) among the averages of the students of the first experimental group who studied Arabic grammar using the Barman model and the average of the students of the second experimental group who studied the Arabic grammar using the non-test model in the post- .
  2. There was no statistically significant difference at (0.05) among the average of the students of the first experimental group who studied the Arabic grammar using the Barman model and the average of the students of the control group who studied the same material in the traditional method (lecture) in the post-achievement test.
  3. There was no statistically significant difference at (0.05) among the average of the students of the second experimental group who studied the Arabic grammar using the Landa model and the average of the students of the control group whose students studied the same subject in the traditional method.

     In order to achieve the goal of the research, the researcher chose Fatima Secondary School for Girls and Al Al-Bayt Secondary School for Girls and Quraysh Boys to represent the three research groups. The total number of students in the first experimental group represented by Fatima Secondary School was 31 students, (32) students, which used the model Landa, and medium Quraish, which represents the control group studied in the traditional way and number (31) students, the researcher followed the following steps to complete their research:

  1. Test the design of equal groups with partial control of the type of post-test.
  2. The two researcher was rewarded among the three research groups in the following variables: (age, parental achievement, Arabic language scores of the previous year, and IQ test(.
  3. The researcher prepared three plans to teach the first three groups of the Barman model for the first experimental group, the second for the Landa model for the second experimental group, and the third for the control group taught in the usual manner.
  4. The researcher prepared a test for the achievement of the three groups and counted the test paragraphs (30) paragraph of the type of multiple choice.
  5. The researcher used the appropriate statistical methods for her research procedures (Mono-variance analysis, Kai-square, Pearson correlation coefficient, Shafic method).

    After applying the test, the researcher found that the students of the second experimental group, which studied the LANDA model, were superior to the students of the first group whose students studied using the Berman model and the students of the third control group who studied their students using the normal method. The students of the first group were above the control group students in the post-achievement test.

The effect of the models of Barman and Landa in the collection of Arabic grammar in the first grade students.

References

المصادر:

ابن منظور ابو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم الانصاري , (ت 711ه) , لسان العرب , ط3 , دار صادر , ج1 , بيروت , 2004.

ابو جادو , صالح محمد علي , تطبيقات عملية في تنمية التفكير الابداعي , دار المسيرة للنشر والطباعة والتوزيع , عمان – الاردن , 2006.

جبار , نغم ثامر , الطرائق الخاصة بتدريس اللغة العربية , دار الكتب , القاهرة , 2011.

الجنابي , انتصار عبد, اثر انموذجي هيلة تابا وميرل وتينون في اكتساب المفاهيم البلاغية لدى طالبات الصف الخامس الادبي والاحتفاظ بها (اطروحة دكتوراه غير منشورة) , كلية التربية – ابن رشد – جامعة بغداد , 2003م.

الحموز , محمود عواد رشيد , في النحو العربي , دار الصفاء للنشر والتوزيع , عمان – الاردن , 2014.

الحيلة , محمد محمود , مهارات التدريس الصفي , دار المسيرة , عمان – الاردن , 2007.

داود , عزيز حنا , وانور حسين عبدالرحمن , مناهج البحث التربوي , دار الحكمة للطباعة والنشر , بغداد , 1990.

الدباغ , فخري واخرون , اختبار راف للمصفوفات المتتابعة المقنن للعراقيين , الموصل , مطبعة جامعة الموصل , 1983.

الدليمي , انور عبدالله خلف , اثر استخدام انموذج التعلم ثيلين في تحصيل واستسقاء المفاهيم الاحيائية لدى طالبات الصف الاول المتوسط (رسالة ماجستير غير منشورة ) , كلية التربية – الجامعة المستنصرية , 2011.

الركابي , اسماء نعيمة غضيب , اثر انموذج التفكير النشط في الاداء التعبيري لدى طالبات الصف الخامس الادبي ( رسالة ماجستير غير منشورة ), كلية التربية – الجامعة المستنصرية , 2012.

الرواضية وآخرون , صالح محمد , التكنولوجيا وتصميم التدريس , زمزم ناشرون وموزعون , عمان – الاردن , 2011.

زاير , سعد علي , وعايز ايمان اسماعيل , مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها , مؤسسة مصر للكتاب العراقي , مطبعة ثائر , العراق – بغداد , 2011.

______ , واخرون , الموسوعة التعليمية المعاصرة , مكتبة نور , العراق – بغدا , 2014.

الزبيدي , ابو بكر , طبقات النحويين واللغويين , تحقيق محمد ابو الفضل ابراهيم , القاهرة , 1967.

الساموك , سعدون محمود , وهدى علي جواد الشمري , مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها , دار وائل للنشر والتوزيع , الاردن , 2005.

سلمان , عدنان محمد , دراسات في اللغة العربية والنحو , المكتبة الوطنية , بغداد , 2014.

الطائي , علي جوا , تدريس العربية في المدارس المتوسطة والثانوية , مطبعة النعمان , النجف , 2006.

العبودي , هاني ابراهيم شريف , استراتيجيات حديثة في التدريس والتقويم , عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع , عمان , 2012.

عامر , رياض حامد يوسف , طرق التدريس الخاصة باللغة العربية , ط2 , عالم الكتب , الاردن , 2006.

عودة , احمد سلمان , القياس والتقويم في العملية التدريسية , جامعة اليرموك , كلية العلوم التربوية , دار الامل , عمان , 2000.

فان دالين , ريوبولدب , مناهج البحث في التربية وعلم النفس , ترجمة نوفل واخرون , مكتبة الانجلو المصرية , القاهرة , 1969.

قطامي , يوسف , تصميم التدريس , ط3 , دار الفكر للنشر والتوزيع , عمان , 2008.

المخزومي , خلف , اتجاهات الطلبة والمعلمين نحو مادة اللغة العربية في المدارس الثانوية , مجلة ابحاث اليرموك , الاردن , العد الخامس والثلاثون , 1966.

مهدي , باسم علي , صعوبات تدريس اللغة العربية في معاهد اعداد المعلمين ودراستها , مجلة الفتح , العدد التاسع والثلاثون , كلية التربية الاساسية – جامعة ديالى , 2009.

نصار , عبالكريم محمد , اثر استخدام الانموذج المعرفي في تحصيل واكتساب الاتجاهات العلمية لدى طلاب الصف العاشر في مادة الفيزياء (رسالة ماجستير غير منشورة) , غزة , 2015.

نوفل , محمد بكر وآخرون , تعليم اللغة العربية اسسه واجراءاته , ج1 , مطبعة الدار العربية للموسوعات , 2011.

الوائلي , سعاد عبدالكريم عباس , طرائق تدريس الادب والبلاغة والتعبير , ط2 , دار الشروق , 2004 .

الياسري , محمد جاسم , مبادئ الاحصاء التربوي , كلية التربية الرياضية – جامعة بابل , ط2 , 2011م.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
احلام فاضل مصلح, “Effect of the Thilin and Landa models in the collection of Arabic grammar in second grade students”, jfath, vol. 22, no. 1, pp. 295–329, Aug. 2023.