Reasons for academic delay among primary school students from the point of view of teachers

Authors

  • D. Sincerely, Ali Hussain كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/1/09

Abstract

The problem of academic delay is one of the problems that attracts the thinking of educational scholars
Psychologists have long and continue to consider it one of the most important modern problems to worry about
For educators and parents, students see themselves as a source of impediment to growth, progress and progress in life.
renewable. (Al-Sharqawi, 1997, p. 256)
School delay is one of the multidimensional problems that preoccupied educators.
It is a psychological, educational and social problem facing everyone involved in the educational process.
A student who is late in school suffers from it.The student's sense of failure in studying may affect him
His low self-confidence and his feeling that he is not qualified to successfully face the requirements of life.
(Al-Kashif, 1995, p. 150)
Educators believe that the problem of academic delay leads to great waste in the process
Education, the high cost of education and the increase in expenditures allocated to it.
Undoubtedly, the real wealth of any nation is represented in its resources.
Human beings capable of advancing development forward in all areas of life
the hopes of the nation. (Abdul Hamid, 2002, p. 179)
Students who graduated from school are considered part of this real wealth, and they are therefore
Part of the community and studying their problems necessitate attention at all times and under the need
Individual and group attention.A student who is late in school suffers from it. The student's sense of failure in studying may affect him
His low self-confidence and his feeling that he is not qualified to successfully face the requirements of life.
(Al-Kashif, 1995, p. 150)
Educators believe that the problem of academic delay leads to great waste in the process
Education, the high cost of education and the increase in expenditures allocated to it.
Undoubtedly, the real wealth of any nation is represented in its resources.
Human beings capable of advancing development forward in all areas of life
the hopes of the nation. (Abdul Hamid, 2002, p. 179)Students who graduated from school are considered part of this real wealth, and they are therefore
Part of the community and studying their problems necessitate attention at all times and under the need
Individual and group attention. Students who are lagging behind in school suffer from behavioral problems
He showed psychological disorders, such as the appearance and illness of the poet of the loved ones, which were associated with the behavior of such students.
Which appears in the image of the behavior of the brother, the enemy, against peers, etc., and deviating from the system.
and other behaviours. (Hassan, 1989, p. 287)
What exacerbates the problem is that it is a complex phenomenon that arises due to a combination of multiple causes and factors

Some of them relate to the student and his physical, mental and emotional conditions, and some of them refer to
school or home, in addition to the increased demand for education which reduces the chances of
Taking care of those who are late in school, and thus hindering the school from performing its mission properly.
Number forty-eight. Al-Fath Magazine. February of 2012 Dr. Sincerely, Ali Hussain
-2-
The full face of it, and from here, caring about this problem is necessary to achieve an efficient
opportunities in education. (Al-Sharqawi and Othman, 1971, p. 257)

From here, the research problem arises in the following question:
- What is the most common reason for academic delay and is the most common among schoolchildren?
elementary school from the point of view of teachers.

References

المصادر :

١ -اب راهيم ، خال د ك اظم واخ رون ، (٢٠٠٩ ، (دراس ة ظ اهرة الرس وب لطلب ة

الصفوف المنتهية في المراحل الدراسية الثلاث في العراق وس بل معالجته ا

.

العدد الثامن والاربعون . مجلة الفتح . شباط لسنة ٢٠١٢ د. اخلاص علي حسین

-٢٧-

٢ -ابو مصطفى ، نظم ي ع ودة ، ١٩٩٩ ، العوام ل المرتبط ة بالت أخر الدراس ي

عن د اطف ال المرحل ة الابتدائي ة التابع ة لوكال ة الق وت الدولي ة ، مجل ة التق ويم

والقياس التقني التربوي ، للعدد (١٤) (١٦٥-٢٠١. (

٣ -ابو حطب ، فؤاد (١٩٨٠ . (بحوث في تقنيات الاختبارات النفسية .

٤ -احمد ، يوسف ذياب ، (١٩٩٩ . (ال سمات المرتبط ة بالمت أخرين دراس ياً ف ي

المرحل ة الاساس ية كم ا يراه ا المعلم ون ، رس الة ماج ستير غي ر من شورة ،

جامعة النجاح الوطنية ، نابلس .

٥ -ب در اس ماعيل اب راهيم ، (٢٠٠٩ . (الاتجاه ات المعاص رة ف ي اع داد ب رامج

علاجية لمشكلة برامج علاجية لمشكلة التأخر الدراسي (الانترنيت) .

٦ -بط رس ، بط رس ح افظ ، (٢٠١٠ . (الم شكلات التقني ة وعلاجه ا ، دار

الميسرة ، عمان ، الاردن ، ط٢.

٧ -الترتي ر ، اب راهيم عب د الحمي د محم د ، (٢٠٠٣ . (اس باب الت أخر الدراس ي

لدى طلبة الصفوف الاساسية ال دنيا ف ي محافظ ات ش مال ال ضفة الغربي ة م ن

وجه ة نظ ر المعلم ين ، رس الة ماج ستير غي ر من شورة ، جامع ة النج اح

الوطنية ، فلسطين .

٨ -جابر ، عبد الحميد واخرون ، (١٩٨٢ . (بعض العوام ل المرتبط ة ب التخلف

والتفوق الدراسي في المرحل ة الثانوي ة ب ـ(قط ر) مجل ة بح وث ودراس ات ف ي

الاتجهات والميول النفسية ، مركز البحوث التربوي ة ، جامع ة قط ر ، المجل د

. (٢٥٧-١٧٧) ، ٢ج ، السابع

٩ -جاس م ، تاض ية عب د ال رزاق ، (٢٠١٠ . (اث ر برن امج ارش ادي ف ي تنمي ة

الاهتمام الاجتماعي ل دى التلامي ذ المت أخرين دراس ياً . رس الة ماج ستير غي ر

منشورة ، كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى .

١٠ -حسان ، شفيق فلاح ، (١٩٨٩ . (اساليب علم النفس التط وري ، ط١ ، دار

الجبل ، بيروت ، لبنان .

١١ -حسين ، محم ود عط ارد ، (١٩٨٠ . (بح وث ودراس ات س يكولوجية ، ط٢

، جامعة اسيوط .

١٢ -الحي اني ، عاص م محم ود ن دا ، (١٩٨٩ . (الارش اد الترب وي والتقن ي ،

وزارة التعليم الع الي والبح ث العلم ي ، جامع ة الموص ل . الع راق (الت دريس

بالم دارس الاعدادي ة ، كلي ة التربي ة /جامع ة بغ داد) رس الة ماج ستير غي ر

منشورة .

١٣ -الحيل ة ، محم د محم ود ، (١٩٩٩ . (الالع اب التربوي ة وتقني ات انتاجه ا

سيكولوجياً و تعليمياً وعلمياً ، دار المسيرة ، عمان ، الاردن ، ط١.

١٤ -ال دفاعي ، ماج د حم زة طعم ة ، (١٩٨٣ . (دراس ة مقارن ة بع ض س مات

الشخصية بين الطلبة المتفوقين والمتأخرين في التحصيل .

العدد الثامن والاربعون . مجلة الفتح . شباط لسنة ٢٠١٢ د. اخلاص علي حسین

-٢٨-

١٥ -دلي ل التربي ة الخاص ة للمعل م والم شرف ، (١٩٩٣ ، (اع داد لجن ة م ن

المخت صين باش راف الملك ة علي اء للعم ل الاجتم اعي التط وعي الاردن ي

بالتعاون مع وزارة التربية والتعليم ، الاردن .

١٦ -زب ادي ، وف اء واخ رون ، (١٩٩١ . (ورق ة عم ل مقدم ة بعن وان (الت أخر

الدراسي) التربية والتعليم ، نابلس . انترنيت .

١٧ -زه ران ، حام د عب د ال سلام ، (١٩٩٨ . (التوجي ه والارش اد التقن ي ، ع الم

الكتب ، القاهرة ، ط٣.

١٨ -ش اهين ، محم د عب د الفت اح ، (١٩٩٥ . (نح و تح صيل دراس ي اف ضل ،

منشورات مركز الابحاث رابطة الجامعيين ، الخليل ، فلسطين .

١٩ -الشرقاوي ، انور ، سيد عثمان ، (١٩٧٧ . (التعليم وتطبيقات ه ، دار الثقاف ة

، القاهرة .

٢٠ -ال شرقاوي ، محم ود ان ور ، (١٩٨٧ . (س يكولوجية ال تعلم ، ابح اث

ودراسات ، مكتبة الانجلو، القاهرة ، مصر .

٢١ -شقير ، زين ب محم ود ، (٢٠٠٠ . (كي ف نرب ي ابنائن ا النه ضة الم صرية ،

القاهرة ، مصر .

٢٢ -الط ائي ، ح اتم عل و واخ رون ، (٢٠٠٩ . (ت سرب التلامي ذ ف ي لمرحل ة

الابتدائية الاسباب والمعالجات ، وزارة التربي ة ، مرك ز البح وث والدراس ات

، العراق .

٢٣ -الطي ب ، محم د عب د الط اهي واخ رون ، (١٩٨٢ . (التلمي ذ ف ي التعل يم

الاساس ، منشأة المعارف الاسكندرية ، مصر .

٢٤ -عب د الحمي د ، س هام ، (٢٠٠٢ . (مجل ة الارش اد النف سي ، مرك ز الارش اد

النفسي ، جامعة عين شمس ، العدد (١٥ ، (س١٠.

٢٥ -عب د اللطي ف ، م دحت عب د الحمي د ، (١٩٩٣ . (بال صحة النف سية والتف وق

الدراسي ، دار المعرفة الجامعية ، الاسكندرية ، مصر .

٢٦ -عبد الرحيم ، طلعت حسن ، (١٩٨٨ . (سيكولوجية الت أخر الدراس ي ، دار

الثقافة للطباعة والنشر ، القاهرة ، مصر .

٢٧ -عودة ، احمد س لمان ، (١٩٩٢ . (القي اس والتق ويم ف ي العملي ة التدري سية ،

الاردن ، دار الامل ، اربد ، ط٣.

٢٨ -الكاش ف ، ايم ان محم د ، (١٩٩٥ . (دراس ة م سحية للمظ اهر ال سلوكية

المرتبطة الدراسي علم النفس (مجلة ف صلية) الهيئ ة العام ة الم صرية للكت اب

، العدد (٣٦ (القاهرة .

٢٩ -الكبي سي ، وهي ب حمي د الجن ابي ، ي ونس ص الح ، (١٩٨٧ . (العين ات

ومج الات اس تخدامها ف ي البح وث التربوي ة والنف سية ، دراس ات الاجي ال ،

العدد الثاني .

العدد الثامن والاربعون . مجلة الفتح . شباط لسنة ٢٠١٢ د. اخلاص علي حسین

-٢٩-

٣٠ -الهم ص ، عب د الفت اح عب د الغن ي ، (٢٠٠٩" . (م شكلة ض عف التح صيل

الدراس ي " الاس باب والحل ول ورق ة عم ل للي وم الدراس ي الاول ال ذي تقيم ه

مؤس سة الاب داع للابح اث والدراس ات والت دريب بعن وان "ض عف التح صيل

الدراسي قطاع غزة .

٣١ -يوس ف ، حم ه ص الح ، (٢٠٠٧ . (س مة (الانب ساطية ، والانطوائي ة)

وعلاقتهما بالتفوق والت أخر الدراس ي ل دى طلب ة المرحل ة الاعدادي ة ، بح وث

معاصرة ف ي عل م ال نفس ، دار دجل ة ، المملك ة الاردني ة الهاش مية ، عم ان ،

الاردن .

- Anastansi , A.(1988) : Pschological Testing , New York

Macmilanco .

- Banreti K,M, (1978) , Attiudinal correlates of academic

achie rement in elementary school children . British

Journal of Educational Psychology . 48 (p.p176-185) .

- Crawley ,S. and Merritt, K .(1996) : Remediating

Reading Difficulties Second Edition , London : Brown

and Bench mark .

- Dopis , p.ll (1962) : Arot onte compation validation

pschoime trikea , vol . (7) No (40) .

- Dunn, R(1995) : Stagies for Educating Diverse Learners

An Eric Data lass Abstrect E,D.

- Nunnaily, T(1987) Psxchometric Theary . M, Graw Hill

New york

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
د. اخلاص علي حسين, “Reasons for academic delay among primary school students from the point of view of teachers”, jfath, vol. 16, no. 1, pp. 1–31, Aug. 2023.