Evaluate science books for the intermediate stage according to comprehensive quality standards from the perspective of teachers and Specialization Supervisors
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/26/1/3Keywords:
evaluation, science books, the intermediate stageAbstract
The research aims to evaluate science books for the intermediate stage according to the comprehensive quality standards from the teachers’ point of view, within the fields (introduction of the book – educational objectives – content – educational activities – pictures and illustrations – questions of the book – the technical direction of the book). The current research community consists of the science teachers for the intermediate stage of both sexes in the studies affiliated with the General Directorate of Education in Diyala Governorate. The number of science teachers was (818) and (4) from the supervisors. The researchers use the descriptive-analytical approach. The questionnaire was used as a research tool in light of the results of the exploratory study, previous studies, and some literature. The questionnaire was designed. It included seven fields, and to ascertain the validity of the tool, it was presented to a group of experts and arbitrators. Their number reached (20) experts, and the researchers relied on the percentage (80%) as a minimum to accept the paragraphs. As a result, it reaches to the tool, the final version includes its domains (109) Indicator After adding and deleting indicators by arbitrators. The Alpha Kornbach equation was used to ensure the (stability coefficient) reached (0.98) for teachers and supervisors. This stability is an acceptable statistically and confirms that the questionnaire is on a large aspect of stability, and thus the tool acquired the attributes of honesty and reliability, and was promised ready to be applied. The researchers reach at the results (field of output quality) in a likely medium (3.83) and percentage weight(78%) as (3.83) and weight (76.7) and range (quality of illustrations) with a weighted of (3.78) and weight (75.8), and range (quality presented) with a weighted (3.74) and weight percentile (75). And the domain (objective quality) with a weighted mean of (3.74) and weight (74.8), and the field (content quality) with a weighted mean of (3.60) and weight percentile (75.3), and the field (quality of quality field)with a weighted average of (3,56) and percentage weight per (71.3). The researchers recommended some conclusions, recommendations and proposals
References
الكسباني، محمد السيد علي، (2010): مصطلحات في المناهج وطرق التدريس، ط1، مؤسسة حورس الدولية للنشر، الاسكندرية، مصر.
الخالدي، مريم ارشيد، (2008): نظام التربية والتعليم، دار صفاء للنشر والتوزيع، ط1، عمان، الأردن.
ابو طاحون، امل لطفي، (2010): التخطيط التربوي واعتباراته الثقافية والاجتماعية والاقتصادية، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
الربيعي، محمود داود ومازن عبد الهادي احمد ومازن هادي كزار الطائي، (2008): ادارة الجودة الشاملة في التربية والتعليم، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت.
الزويني، ابتسام وضياء العرنوسي وحيدر حاتم العجرش، (2013): المناهج وتحليل الكتب، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان.
ضياف، زين الدين وشوية بو جمعة، (2007): التجديد في مجال تقويم الأداء الجامعي، جامعة اليرموك، أربد، الاردن.
ابراهيم، لينا محمد وفا، (2009م): أساليب تدريس العلوم النظرية والتطبيق، مكتبة المجمع العربي للنشر والتوزيع، عمان.
طعيمة، رشدي احمد وآخرون، (2009): المنهج المدرسي المعاصر أسسه-بنائه-تنظيماته-تطويره، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.
حمادات، محمد حسن، (2009): المناهج التربوية – نظرياتها – مفهومها أسسها –عناصرها – تخطيطها – تقويمها، دار الحامد للنشر والتوزيع، عمان.
حمادنة، محمد محمود ساري، وخالد حسين محمد عبيدات، (2012): مفاهيم التدريس في العصر الحديث، عالم الكتب الحديث، أربد، الأردن.
مرعي، توفيق أحمد، ومحمد محمود الحيلة، (2009): المناهج التربوية الحديثة، دار المسيرة للنشر والتوزيع عمان، الأردن.
الخزاعلة، محمد سلمان فياض، (2010): النظام التربوي بين وزارتي التربية والتعليم العالي، ط1، مكتبة المجمع العربي للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
سلامة، عادل أبو العز، (2009): تخطيط المناهج المعاصرة، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
عطية، محسن علي، (2008): المناهج الحديثة وطرائق التدريس، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ، أ (2009): الجودة الشاملة والجديد في التدريس، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان.
العرنوسي، ضياء عويد حربي وحيدر حاتم فالح العجرش وعارف حاتم هادي الجبوري ومشرق محمد مجول الجبوري، (2013م): الإدارة والأشراف التربوي، دار الرضوان للنشر والتوزيع، عمان.
الشيباني، رواء، (2012): تقويم كتب علم الاحياء للمرحلة الثانوية في ضوء معايير الجودة الشاملة، رسالة ماجستير، جامعة القادسية، كلية التربية، القادسية.
الحريري، رافدة، (2011م): الجودة الشاملة في المناهج وطرق التدريس، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان.
الأسدي، سعيد جاسم، وسندس عزيز فارس، (2015): مناهج البحث العلمي، ط1 دار الوضاح للنشر، عمان، الأردن.
الخطيب، احمد ورداح، (2010): الاعتماد وضبط الجودة في الجامعات العربية، ط1، عالم الكتب الحديث، عمان، الأردن.
عبد الحق، كايد إبراهيم، (2009): تخطيط المناهج وفق منهج التفريد والتعلم الذاتي، دار الفكر ناشرون وموزعون، عمان.
الميمان، بدرية بنت صالح (2007): الجودة الشاملة في التعليم العام المفهوم والمبادئ والمتطلبات، بحث مقدم للمؤتمر الرابع عشر للجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية جستن في القصيم، للفترة 15-16مايو.
داود، عبد العزيز (2010): إدارة الجودة والاعتماد الأكاديمي في مؤسسات التعليم، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
عبد الرحمن، أنور حسين، (٢٠١٧): تحليل المحتوى في العلوم السلوكية والاجتماعية، ط١، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان.
عبيدات، ذوقان، سلمان احمد (1988)، القياس والتقويم التربوي، جمعية عمال المطابع التعاونية، عمان.
حمودي، ليلى جاسم، (2011): تقويم محتوى كتاب مادة الكيمياء للصف الخامس العلمي على وفق معايير محددة، مجلة كلية التربية الأساسية، جامعة بغداد، ابن الهيثم، ع(1).
عسيلان، حفيظ بن خالد ،(2011) :تقويم كتب العلوم المطور للصف الأول المتوسط في ضوء معايير الجودة الشاملة ،(رسالة ماجستير غير منشورة) جامعة ام القرى ، كلية التربية .
المالكي، عبير عباس حسن، (2014): تقويم كتب الفيزياء للمرحلة المتوسطة في ضوء معايير الجودة الشاملة، (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة القادسية، كلية التربية، القادسية.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.