The Reality of E-Learning in the Arabic Language Departments in the Faculties of Basic Education from the Point of View of the Faculty Members Themselves

Authors

  • Maryam Khaled Mahdi College of Basic Education / University of Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/26/1/9

Keywords:

E-Learning, Faculty Member, College of Basic Education

Abstract

The current research aims to identify the Reality of E-Learning in the Arabic Language Departments in the Faculties of Basic Education from the Point of View of the Faculty Members Themselves. As far as the research sample is concerned,  the basic education in Iraqi universities was chosen by the researcher intentionally. The sample was represented by 70 teaching staff members who teach in the Arabic language departments in the faculties of basic education at the University of Diyala, Babel, and Al-Mustansiriya. The research tool was represented by the questionnaire. The closed envelope prepared by the researcher, which consisted of three areas that included paragraphs which represented the reality of the adoption of E-Learning by the faculty members in the Arabic language departments in terms of Weighted mean, weight percentile, and Pearson's correlation coefficient. The most important finding of the current research is the e-learning which has its rules, origins, and material and human requirements. The university, and that of E-Learning have many positives, some of which overcome the large number of students in the halls, and it also has many negatives, including E-Learning which needs a strong and an effective Internet.  In the light of the research results, the researcher recommended some recommendations and suggested some suggestions.

References

-أحمد، ريهام مصطفى. توظيف التعليم الالكتروني لتحقيق معايير الجودة في العملية التعليمية، المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي،مجلد (5)، العدد(9)،اليمن،2012م.

-التميمي،جاسم محمد ووسام مالك داود.الإحصاء الحيوي باستخدام برنامجSpss،ط1،مركز الكتاب الأكاديمي،عمان،2016م.

-حسامو، سهى علي وفواز ابراهيم العبد الله. واقع التعليم الالكتروني في جامعة تشرين من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية والطلبة، كلية التربية/مجلة جامعة دمشق، المجلد(27)،سوريا،2011م.

_حمدي، نرجس .نحو نموذج تكنولوجي معاصر لإعداد عضو هيئة التدريس الجامعي في مجال تكنولوجيا المعلومات، مجلة دراسات العلوم التربوية، مجلد( ٢٨) ،عدد(2)،السعودية،2001م.

-حمزة، جنان مرزه. مشكلات استخدام التعليم الالكتروني في تدريس المقررات التاريخية من وجهة نظر التدريسيين، مجلة كلية التربية للعلوم التربوية والانسانية، جامعة بابل، العدد(20)،العراق،2015م.

-الخزرجي،حمد جاسم وعباس سلمان محمد. التعلم الالكتروني في العراق وابعاده القانونية، مركز مجلة بابل الدراسات الانسانية، مجلد(8)،عدد(1)،العراق، 2018م

داوود ،عزيز حنا وعبد الرحمن،انور حسين .مناهج البحث التربوي، جامعة بغداد،العراق،1990م.

الزبون،أحمد محمد. درجة توافر متطلبات تطبيق التعليم الإلكتروني في الأردن من وجهة نظر عينة من معلمي التربية الإسلامية في محافظتي جرش وعجلون،مجلة دراسات العلوم التربوية،المجلد(43)، العدد(2)،الأردن،2016م.

زين الدين،محمد .تطوير كفايات المعلم للتعليم عبر الشبكات،مركز الكتاب للنشر،السعودية،2005م.

-سلامة،عبد الحافظ.الاتصال وتكنولوجيا التعليم،ط1،دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع،الأردن،2002م.

-شحاتة،حسن سيد.التعليم الالكتروني وتحرير العقل،الدار المصرية اللبنانية،القاهرة،2009م.

الصوالحه ، رشا.مفهوم التعليم الالكتروني ومميزاته(2021) https://mawdoo3.com/(أنترنيت).

عبد الحليم،أحمد المهدي وآخرون.المنهج المدرسي المعاصر(أسسه-بناؤه-تنظيماته-تطويره)، ط2،دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة،الأردن،2009م.

عبد العزيز،حمدي.التعليم الإلكتروني:الفلسفة،والمبادئ،والأدوات،والتطبيقات، دار الفكر،الاردن،2008م.

عبد الهادي ,نبيل,القياس والتقويم التربوي واستخدامه في مجال التدريس الصفي,ط2,دار صفاء للنشر,الأردن,2002م.

-عزيز، حاتم جاسم ومريم خالد مهدي.المنهج والتفكير،ط1،دار الرضوان للنشر والتوزيع،الأردن،2015م.

-عطية، محسن علي. الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال، دار صفاء للنشر والتوزيع،عمان،2008م.

العمري، محمد. التعلم الإلكتروني وتقنياته الحديثة، منشورات عمادة البحث العلمي والدراسات العليا، جامعة اليرموك،الاردن،2014م.

-عيسان،صالحة عبد الله ووجيهة ثابت العاني.واقع التعلم الالكتروني من وجهة نظر طلبة كلية التربية بجامعة السلطان قابوس، دراسات العلوم التربوية، المجلد(34)،العدد(2)،اليمن،2007م.

-الغريب، زاهر اسماعيل.التعليم الالكتروني من التطبيق الى الاحتراف، عالم الكتب القاهرة،،مصر،2009م.

-محمد،صفا سالم.معوقات التعليم الالكتروني في تدريس مقررات اللغة العربية في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية في جامعة ديالى / كلية التربية الأساسية،مجلة الفتح،العدد(84)كلية التربية الأساسية/جامعة ديالى,العراق,2020م.

مصيلحي، زينب محمود ومحمد أماني عبدالقادر .تحديات التعليم الجامعي الإلكتروني في مصر والفرص المتاحة للاستفادة منه. مجلة مستقبل التربية العربية، مجلد(13)،العدد(46) ،مصر،2007م

-ملحم,سامي محمد.القياس والتقويم في التربية وعلم النفس,ط1,دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة,عمان ,الأردن,2000م.

النوح، مساعد عبد الله. مبادئ البحث التربوي ، مكتبة العبيكان، المملكة العربية السعودية، 2004م.

وزارة التعليم العالي والبحث العلمي.التعليم العالي والبحث العلمي (أرقام وحقائق)،دائرة الأعلام والعلاقات ،العراق،2014م.

Published

2023-06-11

How to Cite

[1]
مريم خالد مهدي, “The Reality of E-Learning in the Arabic Language Departments in the Faculties of Basic Education from the Point of View of the Faculty Members Themselves”, jfath, vol. 26, no. 1, pp. 173–194, Jun. 2023.