The Effectiveness of the PQ4R Strategy in Developing the Reading Comprehension Skills among Sixth-Grade Female Students in the Science Course

Authors

  • Tahani Mohammed Alrosa Department of Curricula and Teaching Methods College of Education - Princess Nourah bint Abdulrahman University

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/26/1/14

Keywords:

PQ4R Strategy ,Reading Comprehension

Abstract

The purpose of this study is to identify the effectiveness of the PQ4R strategy in developing the reading comprehension skills among sixth-grade female students in the science course. To achieve this objective, the study used the experimental approach, and the sixth-grade primary students in the city of Riyadh who study in public schools for the school year (1439-1440) identified the study community. The study sample was intentionally selected by the sixth-grade female students with (48) students, (24) female students for the experimental group and (24) female students for the control group. The study prepared seven of the reading comprehension skills for scientific texts, and the reading comprehension test was done for that. The pretest and posttest was applied to the two study groups. After the experiment, the statistical data were processed and the results showed that a positive impact of PQ4R's strategy in the development of reading comprehension in science. In light of that, the study confirmed the need for science teachers to be interested in reading comprehension and recommended the use of PQ4R strategy to activate the role of female students in comprehension and learning processes.

References

أولاً: المراجع العربية

أبو شامة، محمد رشدي (2011) .أثر التفاعل بين استراتيجية التساؤل الذاتي و مستويات تجهيز المعلومات في تنمية مستويات الفهم القرائي للنصوص الفيزيائية والاتجاه نحو دراستها لدى طلاب الصف الأول الثانوي. مجلة كلية التربية بالمنصورة، 77(2)، 74-141.

احمد، بسمة محمد، نعمة، وسن قاسم(2015). اثر استراتيجية KWLH في الاستيعاب القرائي لطالبات الصف الأول المتوسط. مجلة التربية العلمية، مصر .18(3) ،105-140.

الجبوري،حمدان ،الصائغ، آمنة(2015).أثر استراتيجية تومس وروبنسون PQ4R في تحصيل طالبات الصف الثاني المتوسط في مادة الجغرافية. مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية ، جامعة بابل،(19) ، 236- 253.

حج عمر، سوزان، العتيبي، ريم (2014). مستوى الفهم القرائي للمفاهيم الكيميائية في كتاب العلوم للصف الثالث المتوسط. المجلة الأردنية في العلوم التربوية،10(2)،219-231.

حسام الدين، ليلى عبدالله حسين(2002). فاعلية استخدام استراتيجية ما وراء المعرفة لتنمية الفهم القرائي والتحصيل في مادة العلوم لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي .مجلة التربية العلمية-مصر،5(4)،101- 125.

حمزة، حميد محمد ، مغير، عباس حسين ، داود، علياء محمود(2014) .أثر استراتيجية PQ4R في التحصيل والاستبقاء لدى طالبات الصف الثاني متوسط في مادة علم الأحياء .مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية ، جامعة بابل ،(18). 628-248

at:https://www.researchgate.net/publication/311102512

الحموري، هند عبدالمجيد ، الوهر، محمود(2006) . تطور المعرفة ما وراء المعرفية المتعلقة بقراءة العلوم لدى طلبة الصفوف من السادس إلى العاشر . دراسات - العلوم التربوية، الجامعة الأردنية .33(2) ، 417-435.

خضيرات، محمد عبدالله، المصاروة، سامي سلامة(2019). رؤية معاصرة في استراتيجيات التفكير الميتا معرفية "نماذج وتطبيقات في التدريس".دار الكتاب الثقافي.

الرشيد، منيرة محمد(2016). فاعلية استخدام استراتيجية خريطة الدلالة في تنمية مهارات الفهم القرائي لنصوص كيميائية واكتساب المفاهيم الكيميائية لدى تلميذات الصف الثالث المتوسط بمنطقة الرياض.مجلة العلوم التربوية والنفسية،17(2)،367- 406.

الشلبي، الهام علي ، أبوعواد، فريال محمد(2013) . العلاقة بين المعرفة القبلية واستراتيجيات الاستيعاب القرائي ومهارة الاستيعاب القرائي في استيعاب النص العلمي لدى طلبة الصف التاسع الأساسي . المجلة التربوية ،جامعة الكويت ،(27)، 341 -374.

الصوافية،إيمان بنت محمد بن سالم(2017). أثر استخدام استراتيجية روبنسون(SQ3R) في تنمية مهارات الفهم القرائي العلمي والتحصيل الدراسي في مادة الأحياء لدى طالبات الصف الحادي عشر. رسالة ماجستير ، كلية التربية ،جامعة السلطان قابوس .عمان

طلبة ، إيهاب جودة احمد(2007) .فعالية استخدام الخريطة الدلالية اللفظية في تنمية مستويات الفهم القرائي للنصوص الفيزيائية وحل المسائل الفيزيائية المرتبطة بها لدى طلاب الصف الأول الثانوي. دراسات في المناهج وطرق التدريس ، (129) ،62-106.

عبدالباري، ماهر شعبان (2010) .استراتيجيات فهم المقروء . دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة،عمان.

عبدالله، سامية محمد(2017). الفهم القرائي طبيعته -مهاراته-استراتيجياته. دار الكتاب الجامعي ،العين.

عبيدي، أسعد عبدالكريم (2018) . أثر استخدام استراتيجية توماس وروبنسون (PQ4R) في اكتساب المفاهيم الفيزيائية ومستوى الكفاءة الذاتية لدى طلبة الصف الحادي عشر. رسالة ماجستير ، جامعة اليرموك .الأردن.1-158

العتيبي، وضحى حباب(2014). فاعلية تدريس العلوم وفق نموذج مقترح قائم على التعلم التأملي في تنمية مهارات التفكير التأملي والفهم القرائي للنصوص العلمية لدى طالبات المرحلة المتوسطة . مجلة القراءة والمعرفة ، الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة ،(149) ، 175- 213.

عطية، محسن علي.(2010) . استراتيجيات ما وراء المعرفة في فهم المقروء . دار المناهج للنشر والتوزيع ،عمان ،الأردن.

العلوان، أحمد فلاح، التل، شادية أحمد(2010).أثر الغرض من القراءة في الاستيعاب القرائي. مجلة جامعة دمشق،26(3)،367- 404.

عمايرة، عبدالله عيسى إبراهيم (2016).الاستيعاب القرائي بين التنظير والتطبيق. مجلة كلية التربية للبنات .27(3).2006- 2021. تم استرجاعه بتاريخ:27/7/1442 من الموقع : Iraqi Academic Scientific Journals - IASJ

العموش، ريم عبدالكريم (2019) . أثر استراتيجية PQ4R في تنمية مهارات الفهم القرائي في مادة اللغة العربية لطالبات الصف السادس الأساسي بمحافظة الزرقاء في الأردن. مجلة العلوم التربوية والنفسية. المركز القومي للبحوث غزة. 19(2)،1- 24.

فؤاد، هبة فؤاد سيد(2017). فاعلية استراتيجية PQ4R افحص ، اسأل ، اقرأ ، تأمل ، سمع ، راجع في تدريس الكيمياء لتنمية مهارات التفكير فوق المعرفي وتقدير الذات الأكاديمي لدى طلاب المرحلة الثانوية .الجمعية المصرية للتربية العلمية .20(4)، 101-142.

المنصوري، سيناء قاسم(2020).فاعلية استراتيجية PQ4R و SQ3R في تحسين مهارات الفهم القرائي لدى طلاب الصف الأول الثانوي في مادة اللغة الإنجليزية بمحافظة عدن. مجلة القلم ، جامعة القلم للعلوم الإنسانية والتطبيقية. (19) ،366- 397.

ثانياً: المراجع الأجنبية:

Agustiana,M.(2019). The Uses of PQ4R and SSR Strategies in EFL Reading Classroom. ETERNAL (English Teaching Journal).Vol.10(1). At http://journal.upgris.ac.id/index.php/eternal/index

Akbasli,S,Sahin,M,&Yaykiran,Z,(2016). The Effect of Reading Comprehension on the Performance in Science and Mathematics. Journal of Education and Practice, Vol.7 (16),108-121.

Best,R.,Rowe,M.,Ozuru,Y.,&McNamara,D.(2005). Deep-Level Comprehension of ScienceTexts The Role of the Reader and the Text. Topics in Language Disorders, Vol. 25 (1), 65-83. at: https://www.researchgate.net/publication/232181928

Botsas,G.(2017). Differences in Strategy Use in the Reading Comprehension of Narrative and Science Texts Among Students With and Without Learning Disabilities. Learning Disabilities: A Contemporary Journal. Vol.15(1), 121-144.

DeBoer, S, R.,(2003). Role of Explicit Teaching of Cognitive/Metacognitive Reading Strategies to Improve Reading Comprehension at the Elementary Level .Master of Education Program Theses. Paper 67.retrive

https://digitalcollections.dordt.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1066&context=med_theses

Haiduc ,Lavinia & Liliana,Ciascai, (2011).Reading Science Textbooks: The Role of Metacognition in Reading Comprehension. International Conference on Languages, Literature and Linguistics. EDR vol.26. (2011) IACSIT Press, Singapore.

Imam,O,Masturra,M,Jamil,H,Ismail,Z(2014).Reading Comprehension Skills and Performance in Science among High School Students in the Philippines. Asia Pacific Journal of Educators and Education, Vol. 29, 81–94.

Johnson,J.,Marin-Hansen,L.,(2005( Improving Science Reading Comprehension. Availabel at: (PDF) Improving Science Reading Comprehension (researchgate.net).

Johnson,B,&Zabrucky,K,(2011). Improving middle and high school students' comprehension of science texts. International Electronic Journal of Elementary Education, Vol.4(1), 19-31.

Matthews,M,(2014).Xhsa-Speaking Learners’ Reading Comprehension in English first Additional Language: A Reading Intervention at a Township High School. degree of Master. Stellenbosch University. http://scholar.sun.ac.za

Oktarini,R,&Sugirin(2019). Revisiting PQ4R and CSR for Teaching Reading Skills for Adolescents . Journal of English Language Teaching and Linguistics, Vol. 4(2) www.jeltl.org

Omoteso ,B.A. & Sadiku ,F. A. (2013). Effectiveness of PQ4R Study Technique on Performance of student in Chemistry. Department of Educational Foundations and Counselling, Obafemi Awolowo University.

Richardson,N.(2010).Guided Reading Strategies for Reading Comprehension .mastre theses , School of Arts and Sciences St. John Fisher College.

Setiawati H. & Corebima AD. (2018). Improving Students’ Metacognitive Skills through Science Learning by Integrating PQ4R and TPS Strategies at A Senior High School in Parepare, Indonesia .Journal of Turkish Science Education.Vol15(2),95-106.

Shoaib,M,Inamullah,H,Irshadullah,H,&Ali,R,(2016). Effect of PQ4R Strategy on Slow Learners’ Level of Attention in English Subject at Secondary Level. Journal of Research and Reflections in Education.Vol.10(2).147-155.

Snow, C. 2002. Reading for understanding: toward an R&D program in reading comprehension. Santa Monica: Rand Reading Study Group.

Wahyuningsih,A,&Citraningrum,N.(2019).The Effectiveness of The Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) and Preview Question Read Reflect Recite Review (PQ4R) on Reading Comphrehension Skill. Vol.1,26-36. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE) (ums.ac.id)

Published

2023-06-11

How to Cite

[1]
تهاني محمد الروساء, “The Effectiveness of the PQ4R Strategy in Developing the Reading Comprehension Skills among Sixth-Grade Female Students in the Science Course”, jfath, vol. 26, no. 1, pp. 341–365, Jun. 2023.