The level of development of realism among female students and obstacles
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2022/26/4/3Abstract
The study aims to know the level of real self-development achieved among middle school students, and aims to diagnose the obstacles that cause weak self-development among middle school students. The researcher reviewed the previous studies and the theoretical framework, and for the purpose of achieving the objectives of the research, the researcher built a tool consisting of three axes and (21) paragraphs. (2021-2022). After applying the tool, the results showed a decrease in the level of realizing self-development among female students, as well as the presence of a number of obstacles that represent the academic, psychological, family and social aspects that represent obstacles to their real self-development, as well as the presence of statistically significant differences. The academic class in favor of the third-grade students is an average compared to the second-grade intermediate students in the level of realistic self-development. In light of this concept, the researcher made a number of recommendations and suggestions.
References
- مصر،يم, طيبة اسماعيل(2020) دور الباحث الاجتماعي في دوائر شبكة الحماية الاجتماعية (دراسة ميدانية في مدينة الموصل)، رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة الموصل , كلية الآداب.
- إبراهيم، إيمان يونس و مهدي، إيناس محمد (2019) كفاءة الذات الواقعية لدي تلامذة الصف الخامس الابتدائي ، مجلة كلية التربية الاساسية؟، العدد 104، الجامعة المستنصرية.
- ابو زيد ، ابراهيم (2017) سيكولوجية الذات التوافق ، دار لسان العرب ، بيروت – لبنان.
- أحمد، فاطمة أمين (2016) العنف الأسري، مجلة الدراسات في العمل الاجتماعي والعلوم الإنسانية. مصر ، العدد (6)، كلية الخدمة الاجتماعية، جامعة حلوان.
- الأسدي ، زينة رضا جواد (2018) الصورة الذاتية لدى طلبة كلية التربية ،منشورات قسم العلوم التربوية والنفسية، كلية التربية ، جامعة القادسية.
- إسماعيل، عمار عادل، (2014) أسباب العنف النفسي، رسالة ماجستير في علم الاجتماع، غير منشورة، كلية الآداب، جامعة دمشق.
- بطرس، حافظ (2016) التكيف وصحة الطفل النفسية ، دار المسيرة للتوزيع والطباعة، بيروت.
- حلمي، محمد صالح (2013) سلوكيات المراهقة في علام متغير ، المكتب الجامعي الحديث ،محطة الرمل ، اسكندرية والتوزيع ، بغداد .
- حامد ، زهران (2015) سيكولوجية الطفولة والمراهقة ، ط6: مطبعة عالم الكتاب، القاهرة
- حلمي ، جلال إسماعيل (2014) العنف الأسري ، جامعة عين شمس ، دار.
- زيدان، محمد جاسم (2015) الذات والمراهق، مطبعة الفجر للنشر والتوزيع، الدار البيضاء.
- صفوت، قدري (2013) مفاهيم في علم النفس، ط1، دار العلوم للنشر، عجمان.
- الظاهر ، قحطان احمد (2017) مفهوم الذات بين النظرية والتطبيق ، دار وائل للنشر والتوزيع ، عمان.
- العصين، دلال رياض (2018) النمو النفسي بين الحقيقة – والخيال، دار ابن النفيس للنشر العلمي، العراق.
- علي، شيرين (2020) مفهوم الذات، مطبعة البرونز للنشر والتوزيع، بيروت.
فادية للطباعة والنشر والتوزيع، مصر.
- مالود، فاطمة ذياب (2021) ياس صورة الذات (الواقعية- المثالية) لدى باحثي وزارة العمل والشؤون الاجتماعية، المجلة الدولية للعلوم الانسانية والاجتماعية، العدد (23) ، كلية العلوم الانسانية، لبنان.
- Earsons, J., Adler, T. F., & Kaczala, C. M. (2013). Socialization of achievement attitudes and beliefs: Parental influences. Child Development, 53, 310–321. doi: 10.2307/1128973.
- Jacobs, J. E., Lanza, S., Osgood, D. W., Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2012). Changes in children’s selfcompetence and values: Gender and domain differences across grades one through twelve. Child Development, 73, 509-527. doi: 10.1111/1467-8624.0042.
- Pesu, L., Viljaranta, J., & Aunola, K. (2016). The role of parents’ and teachers’ beliefs in children’s selfconcept development. Journal of Applied Developmental Psychology, 44, 63-71. doi: 10.1016/j.appdev.2016.03.001
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.