The level of development of realism among female students and obstacles

Authors

  • Rabab Kamel Mahmoud المديرية العامة لتربية ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2022/26/4/3

Abstract

The study aims to know the level of real self-development achieved among middle school students, and aims to diagnose the obstacles that cause weak self-development among middle school students. The researcher reviewed the previous studies and the theoretical framework, and for the purpose of achieving the objectives of the research, the researcher built a tool consisting of three axes and (21) paragraphs. (2021-2022). After applying the tool, the results showed a decrease in the level of realizing self-development among female students, as well as the presence of a number of obstacles that represent the academic, psychological, family and social aspects that represent obstacles to their real self-development, as well as the presence of statistically significant differences. The academic class in favor of the third-grade students is an average compared to the second-grade intermediate students in the level of realistic self-development. In light of this concept, the researcher made a number of recommendations and suggestions.

 

References

- مصر،يم, طيبة اسماعيل(2020) دور الباحث الاجتماعي في دوائر شبكة الحماية الاجتماعية (دراسة ميدانية في مدينة الموصل)، رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة الموصل , كلية الآداب.

- إبراهيم، إيمان يونس و مهدي، إيناس محمد (2019) كفاءة الذات الواقعية لدي تلامذة الصف الخامس الابتدائي ، مجلة كلية التربية الاساسية؟، العدد 104، الجامعة المستنصرية.

- ابو زيد ، ابراهيم (2017) سيكولوجية الذات التوافق ، دار لسان العرب ، بيروت – لبنان.

- أحمد، فاطمة أمين (2016) العنف الأسري، مجلة الدراسات في العمل الاجتماعي والعلوم الإنسانية. مصر ، العدد (6)، كلية الخدمة الاجتماعية، جامعة حلوان.

- الأسدي ، زينة رضا جواد (2018) الصورة الذاتية لدى طلبة كلية التربية ،منشورات قسم العلوم التربوية والنفسية، كلية التربية ، جامعة القادسية.

- إسماعيل، عمار عادل، (2014) أسباب العنف النفسي، رسالة ماجستير في علم الاجتماع، غير منشورة، كلية الآداب، جامعة دمشق.

- بطرس، حافظ (2016) التكيف وصحة الطفل النفسية ، دار المسيرة للتوزيع والطباعة، بيروت.

- حلمي، محمد صالح (2013) سلوكيات المراهقة في علام متغير ، المكتب الجامعي الحديث ،محطة الرمل ، اسكندرية والتوزيع ، بغداد .

- حامد ، زهران (2015) سيكولوجية الطفولة والمراهقة ، ط6: مطبعة عالم الكتاب، القاهرة

- حلمي ، جلال إسماعيل (2014) العنف الأسري ، جامعة عين شمس ، دار.

- زيدان، محمد جاسم (2015) الذات والمراهق، مطبعة الفجر للنشر والتوزيع، الدار البيضاء.

- صفوت، قدري (2013) مفاهيم في علم النفس، ط1، دار العلوم للنشر، عجمان.

- الظاهر ، قحطان احمد (2017) مفهوم الذات بين النظرية والتطبيق ، دار وائل للنشر والتوزيع ، عمان.

- العصين، دلال رياض (2018) النمو النفسي بين الحقيقة – والخيال، دار ابن النفيس للنشر العلمي، العراق.

- علي، شيرين (2020) مفهوم الذات، مطبعة البرونز للنشر والتوزيع، بيروت.

فادية للطباعة والنشر والتوزيع، مصر.

- مالود، فاطمة ذياب (2021) ياس صورة الذات (الواقعية- المثالية) لدى باحثي وزارة العمل والشؤون الاجتماعية، المجلة الدولية للعلوم الانسانية والاجتماعية، العدد (23) ، كلية العلوم الانسانية، لبنان.

- Earsons, J., Adler, T. F., & Kaczala, C. M. (2013). Socialization of achievement attitudes and beliefs: Parental influences. Child Development, 53, 310–321. doi: 10.2307/1128973.

- Jacobs, J. E., Lanza, S., Osgood, D. W., Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2012). Changes in children’s selfcompetence and values: Gender and domain differences across grades one through twelve. Child Development, 73, 509-527. doi: 10.1111/1467-8624.0042.

- Pesu, L., Viljaranta, J., & Aunola, K. (2016). The role of parents’ and teachers’ beliefs in children’s selfconcept development. Journal of Applied Developmental Psychology, 44, 63-71. doi: 10.1016/j.appdev.2016.03.001

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
رباب كامل محمود, “The level of development of realism among female students and obstacles”, jfath, vol. 26, no. 4, pp. 40–60, Aug. 2023.