The effect of skill exercises according to the reciprocal method in learning the skills of rolling and handling football for beginners
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/3/1Keywords:
reciprocal styleAbstract
Football specialized schools have witnessed a great development, and this is evident from the levels reached by developed countries, and this development is the result of great care in conducting research and studies for the purpose of identifying the best methods, levels and teaching methods in developing cognitive aspects and learning performance, especially football, and herein lies the problem Find the answer to the following question
- Did the skill exercises according to my reciprocal method have an effect on learning my skills of dribbling and handling football for beginners or not?
The researcher adopted the experimental method with the design of the two experimental groups as a basis for the implementation of the research, due to its relevance and the nature of the problem to be investigated. The research community included the members of the football school in Khalis affiliated to the Khalis Youth Forum for the year (2019-2020), and they numbered (70) players. As for the research sample, it included a group of (26) players belonging to the football school in the Al-Khalis Youth Sports Forum.
(a) The first experimental group.
(B) The second experimental group.
(3) students were taken from each group in the exploratory experiment of the research, and they constituted (76.92%) of the research sample population.
References
بعث عبدالمطلب عبدالحمزة؛ تصميم وتقنين بطاريتي اختبار (بدنية – مهارية) لاختيار ناشئي خماسي كُرة القدم في بغداد بأعمار (14-16) سنة: (رسالة ماجستير، جامعة بغداد، كليّة التربية الرياضية، 2011)
حسنين ناجي؛ تأثير بتمرينات الرؤية البصرية في تطوير ادارك المحيط وبعض القدرات الحركية ودقة المهارات الأساسية للشباب بكُرة الطائرة: (أطروحة دكتوراه، جامعة ديالى، كلية التربية الأساسية، 2014)
زهير قاسم الخشاب (وآخرون)؛ كُرة القدم، ط2: (الموصل، دار الكتب للطباعة والنشر، 1999)
سليمان عبد الواحد كوشي؛ الشعور بالذات وعلاقة بالأسلوب التأملي والاندفاعي لدى طلبة المرحلة الابتدائية: (رسالة ماجستير، جامعة بغداد، كلية التربية ابن الرشيد، 2001)
صبحي حمدان أبو جلالة؛ التعليم تلقين أم مشاركة، منتديات المعرفة.
ظافر هاشم إسماعيل؛ الأسلوب التدريسي المتداخل وتأثيره في التعلم والتطور عن طريق الخيارات التنظيمية المكانية لبيئة تعليم التنس، (أطروحة دكتوراه، جامعة بغداد، كلية التربية الرياضية، 2002)
عبدالرحمن عدس ومحي الدين؛ المدخل إلى علم النفس، ط5: (عمان، دار الفكر للطباعة والنشر، 1995)
عدنان هادي موسى؛ علاقة بعض القدرات العقلية بفن الأداء المهاري ومستوى الإنجاز لبعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة لدى لاعبات أندية القطر للدرجة الأولى: (رسالة ماجستير، كلية التربية الرياضية، جامعة الموصل، 2004)
قاسم المندلاوي؛ الاختبارات والقياس والتقويم في التربية الرياضية: (الموصل، مطابع التعليم العالي، 1990)
محسن علي السعداوي وسلمان عكاب الجنابي؛ أدوات البحث العلميّ في التربية الرياضية، ط1: (عمان، مكتبة المجتمع العربيّ للنشر والتوزيع، 2013)
Bloom; The master learning model: (http//www, Bloom N.P. com, 1999)
Hale. B.o.; Internal and externsl imagery on muscular and ocncoml tants: (Journal of sport psychology.1982)
http://www.almarefa. net/vb/indexphpsf=21.
Owen,Bandclavc, N., Beginnes; Guidetosorc Tanning and: (Couning Pelher book Ltd , London, 1975).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.