The Positive Thinking among Wisdom Based Performance for Postgraduate among educational counselors

Authors

  • Zina Shahied Ali University of Diyala - College of Education, Al-Miqdad

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/27/3/12

Keywords:

Positive Thinking , Wisdom Based Performance

Abstract

The current study aims to identify:

  • The Positive Thinking among educational counselors.
  • The  Wisdom Based Performance for Postgraduate among educational counselors .
  • reveal the relationship Correlation between emotional support and exploratory behavior .
  • Effect extent Positive Thinking in Wisdom Based Performance for Postgraduate among educational counselors .

The research sample consisted the researcher relied on a scale (Al- Hilali ,2013) Positive Thinking which in its final form consists of (39)  paragraph , The researcher also adopted a scale  (Al- Araji, 2019 ) The  Wisdom Based Performance for Postgraduate which in its final form consists of (50) paradraph , After checking the pro-speaker characteristics of the two main components of the mainstream search (200)  Guide and guard  ,In light ofthe results the researcher presented a set of recommendations and suggestions.

 

References

الاعرجي ، مهيب عبد المطلب بهاء (2019) : التفكير المنتج وعلاقته بالاداء القائم على الحكمة لدى طلبة الدراسات العليا، رسالة ماجستير ، اداب علم النفس التربوي، جامعة بابل العراق.

بايلس وسليجمان ( 2009): قوة التفكير الإيجابي ، مترجم، كنوز للنشر والتوزيع: القاهرة.

البرزنجي ، ذكريات (2010): التفاؤل والتشاؤم وعلاقته بمفهوم الذات وموقع الضبط ،ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن.

حجازي ، مصطفى (2005) : الإنسان المهدور، ط1، المركز الثقافي العربي ، بيروت- لبنان.

ــــــــــــــــــــ (2012): إطلاق طاقات الحياة ( قراءات في علم النفس الإيجابي ) ، التنوير للطباعة والنشر ، بيروت - لبنان .

محمد، السعيد أبو حلاوة وعاطف، مسعد الشربيني: (2010): علم النفس الايجابي نشأته وتطوره ونماذج من قضاياه: مصر: عالم الكتب.

ال دحيم، عبد الرحمن ظافر (2014) : التفكير القائم على الحكمة كمنبئ بالعوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى الموهوبين في المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الملك فيصل، السعودية .

سكوت، دبليو (2003): قوة التفكير الإيجابي في الإعمال، الطبعة الأولى، المملكة العربية السعودية، مكتبة العبيكان.

عزت، فوزي وجلال نور محمد (1997) : الضغوط النفسية لمعلمي المرحلة الابتدائية وعلاقتها ببعض المتغيرات الشخصية، المجلة المصرية للدراسات النفسية ، العدد 16، المجلد السابع، كلية التربية- جامعة عين شمس، القاهرة .

العنزي ، يوسف محيلان سلطان (2007) : أثر التدريب على التفكير الإيجابي واستراتيجيات التعلم في علاج التأخر الدراسي لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي في دولة الكويت ، أطروحة دكتوراه ، كلية التربية الأساسية ، جامعة الكويت.

العنزي، يوسف المحيلان ( 2008): دراسة أثر التدريب على التفكير الإيجابي واستراتيجيات التعلم في علاج التأخر الدراسي لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي بدولة الكويت، اطروحة دكتوراه، معهد البحوث والدراسات التربوية، جامعة القاهرة.

غانم ، زياد بركات (2005) : التفكير الإيجابي والسلبي لدى طلبة الجامعة : دراسة مقارنة في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية والتربوية، مجلة دراسات عربية في علم النفس ،3(85) ، 4- 138.

قاسم ، عبد المريد (2009) : أبعاد التفكير الإيجابي في مصر : دراسة عاملية . مجلة دراسات نفسية ، مجلد 19،العدد 4 ، القاهرة . ص 691-723.

كيت، كينان (2005) : تنظيم وتفعيل الذات، الطبعة الأولى ، ( ترجمة)، لبنان : الدار العربية للعلوم.

لوبيز ، شيروز ،و. ر. سنايدر( 2013) القياس وعلم النفس الايجابي نماذج ومقاييس ، المركز القومي للطباعة والترجمة ، القاهرة ،ط1.

الهلالي، حسام(2013) : التفكير الإيجابي وعلاقته بأساليب التعامل مع الضغوط النفسية لدى المعلمين، رسالة ماجستير آداب في علم النفس التربوي، جامعة كربلاء، العراق.

المصادر الاجنبية

Baltes, P.B. & Kunzmann, U. (2003) Wisdom. The Psychologist, 16, 131-132.

Baltes P.B. & Smith, J. (1990b). Towards a psychology of wisdand its ontogenesis.

Bandura,A.(1994): Self–Efficacy. In V.S. Ramachaudran, Encyclopedia of Human Behavior, Vol.4. New York, Academic press. /EDUCATI ON/mfp/BanEncy.

Carr, A. (2004). Positive psychology: the science of happiness and human strengths. Hove and New York : Brunner-Rutledge.

Gugerell, Stefan(2012) On Defining Wisdom: Baltes, Ardelt, Ryan, and Whitehead. Springer, University of Salzburg, Interchange, Vol. 42/3, 225–259, 2012.

Pasupathi, Monisha, Ursula M Staudinger, & Paul B. Baltes. (2001). “Seeds of Wisdom: Adolescents' Knowledge and Judgment About Difficult Life Problems.” Developmental Psychology 37(3),May

Seligman,&Pawelski, J.O.(2003).Positive Psychology :FAQs. Psychological Inquiry. 14, 159-163

Seligman, Peterson, C.,& park (2004). Strengths of character and well being. Journal of Social and Clinical psychology , 23, 603-619.

Seligman,M.,(1991). Learned optimism the skill to counter life obstacles, large and small, New York, Random House.

Seligman & Puwelski , J .o .(2003) Positive psychololgy : F AQ S . psychological Inquiry .14, 159-163.

Willson, V .,& Perper, E. (2004) The effects of upright and slumped postures on the recall of positive and negative thoughts , Applied psychophysiology , 2-189 -195.

Published

2023-09-28

How to Cite

[1]
زينة شهيد علي البندر, “The Positive Thinking among Wisdom Based Performance for Postgraduate among educational counselors”, jfath, vol. 27, no. 3, pp. 244–267, Sep. 2023.