The Positive Thinking among Wisdom Based Performance for Postgraduate among educational counselors
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/3/12Keywords:
Positive Thinking , Wisdom Based PerformanceAbstract
The current study aims to identify:
- The Positive Thinking among educational counselors.
- The Wisdom Based Performance for Postgraduate among educational counselors .
- reveal the relationship Correlation between emotional support and exploratory behavior .
- Effect extent Positive Thinking in Wisdom Based Performance for Postgraduate among educational counselors .
The research sample consisted the researcher relied on a scale (Al- Hilali ,2013) Positive Thinking which in its final form consists of (39) paragraph , The researcher also adopted a scale (Al- Araji, 2019 ) The Wisdom Based Performance for Postgraduate which in its final form consists of (50) paradraph , After checking the pro-speaker characteristics of the two main components of the mainstream search (200) Guide and guard ,In light ofthe results the researcher presented a set of recommendations and suggestions.
References
الاعرجي ، مهيب عبد المطلب بهاء (2019) : التفكير المنتج وعلاقته بالاداء القائم على الحكمة لدى طلبة الدراسات العليا، رسالة ماجستير ، اداب علم النفس التربوي، جامعة بابل العراق.
بايلس وسليجمان ( 2009): قوة التفكير الإيجابي ، مترجم، كنوز للنشر والتوزيع: القاهرة.
البرزنجي ، ذكريات (2010): التفاؤل والتشاؤم وعلاقته بمفهوم الذات وموقع الضبط ،ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن.
حجازي ، مصطفى (2005) : الإنسان المهدور، ط1، المركز الثقافي العربي ، بيروت- لبنان.
ــــــــــــــــــــ (2012): إطلاق طاقات الحياة ( قراءات في علم النفس الإيجابي ) ، التنوير للطباعة والنشر ، بيروت - لبنان .
محمد، السعيد أبو حلاوة وعاطف، مسعد الشربيني: (2010): علم النفس الايجابي نشأته وتطوره ونماذج من قضاياه: مصر: عالم الكتب.
ال دحيم، عبد الرحمن ظافر (2014) : التفكير القائم على الحكمة كمنبئ بالعوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى الموهوبين في المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الملك فيصل، السعودية .
سكوت، دبليو (2003): قوة التفكير الإيجابي في الإعمال، الطبعة الأولى، المملكة العربية السعودية، مكتبة العبيكان.
عزت، فوزي وجلال نور محمد (1997) : الضغوط النفسية لمعلمي المرحلة الابتدائية وعلاقتها ببعض المتغيرات الشخصية، المجلة المصرية للدراسات النفسية ، العدد 16، المجلد السابع، كلية التربية- جامعة عين شمس، القاهرة .
العنزي ، يوسف محيلان سلطان (2007) : أثر التدريب على التفكير الإيجابي واستراتيجيات التعلم في علاج التأخر الدراسي لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي في دولة الكويت ، أطروحة دكتوراه ، كلية التربية الأساسية ، جامعة الكويت.
العنزي، يوسف المحيلان ( 2008): دراسة أثر التدريب على التفكير الإيجابي واستراتيجيات التعلم في علاج التأخر الدراسي لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي بدولة الكويت، اطروحة دكتوراه، معهد البحوث والدراسات التربوية، جامعة القاهرة.
غانم ، زياد بركات (2005) : التفكير الإيجابي والسلبي لدى طلبة الجامعة : دراسة مقارنة في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية والتربوية، مجلة دراسات عربية في علم النفس ،3(85) ، 4- 138.
قاسم ، عبد المريد (2009) : أبعاد التفكير الإيجابي في مصر : دراسة عاملية . مجلة دراسات نفسية ، مجلد 19،العدد 4 ، القاهرة . ص 691-723.
كيت، كينان (2005) : تنظيم وتفعيل الذات، الطبعة الأولى ، ( ترجمة)، لبنان : الدار العربية للعلوم.
لوبيز ، شيروز ،و. ر. سنايدر( 2013) القياس وعلم النفس الايجابي نماذج ومقاييس ، المركز القومي للطباعة والترجمة ، القاهرة ،ط1.
الهلالي، حسام(2013) : التفكير الإيجابي وعلاقته بأساليب التعامل مع الضغوط النفسية لدى المعلمين، رسالة ماجستير آداب في علم النفس التربوي، جامعة كربلاء، العراق.
المصادر الاجنبية
Baltes, P.B. & Kunzmann, U. (2003) Wisdom. The Psychologist, 16, 131-132.
Baltes P.B. & Smith, J. (1990b). Towards a psychology of wisdand its ontogenesis.
Bandura,A.(1994): Self–Efficacy. In V.S. Ramachaudran, Encyclopedia of Human Behavior, Vol.4. New York, Academic press. /EDUCATI ON/mfp/BanEncy.
Carr, A. (2004). Positive psychology: the science of happiness and human strengths. Hove and New York : Brunner-Rutledge.
Gugerell, Stefan(2012) On Defining Wisdom: Baltes, Ardelt, Ryan, and Whitehead. Springer, University of Salzburg, Interchange, Vol. 42/3, 225–259, 2012.
Pasupathi, Monisha, Ursula M Staudinger, & Paul B. Baltes. (2001). “Seeds of Wisdom: Adolescents' Knowledge and Judgment About Difficult Life Problems.” Developmental Psychology 37(3),May
Seligman,&Pawelski, J.O.(2003).Positive Psychology :FAQs. Psychological Inquiry. 14, 159-163
Seligman, Peterson, C.,& park (2004). Strengths of character and well being. Journal of Social and Clinical psychology , 23, 603-619.
Seligman,M.,(1991). Learned optimism the skill to counter life obstacles, large and small, New York, Random House.
Seligman & Puwelski , J .o .(2003) Positive psychololgy : F AQ S . psychological Inquiry .14, 159-163.
Willson, V .,& Perper, E. (2004) The effects of upright and slumped postures on the recall of positive and negative thoughts , Applied psychophysiology , 2-189 -195.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.