The Effect of Galleen's Strategy Based on Imagination on Social Intelligence For Students of the Second Intermediate in Science

Authors

  • Basim M. Ali AL-Rekabey Directorate General of Education of Baghdad /Al- Risafa/1

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/27/4/9

Keywords:

(Galleen) strategy based on imagination

Abstract

The aim of the research is to identify (the impact of Galleen) strategy based on imagination on the social intelligence of the students of the second intermediate grade, science). To achieve the goal of the research, the researcher adopted the experimental design with partial control, as the research sample reached (70) students, by (35) students for the group the experimental, and (35) students of the control group. The two research groups were rewarded in the two variables (intelligence, chronological age), and the scientific material was identified in the four chapters of the science subject from the textbook to be taught for the current year. The behavioral objectives were formulated for the specific chapters, totaled (160). A behavioral purpose that included the six levels of Bloom's classification for the cognitive domain, as follows: (remembering, comprehension, application, analysis, synthesis, and evaluation). The researcher prepared (22) teaching plans for the experimental group according to Galleen's strategy based on imagination, and (22) teaching plans. For the control group, according to the usual method of teaching, the social intelligence scale tool was prepared, the psychometric characteristics and stability were calculated, and the data was analyzed and processed statistically using the statistical bag (SPSS), knowing that the researcher taught the two research groups by himself, and at the end of the experiment, the researcher applied the measure of social intelligence to the students of both groups. The students' answers were corrected, and they were processed statistically. Conclusions and some recommendations were supplied by the researcher.

References

امبو سعيدي و اخرون (2019): استراتيجيات المعلم للتدريس الفعال ، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان.

جاليين، بيفرلي كوليين (1988 ): التعلم من خلال التخيل، ترجمة خليل يوسف الخليلي وآخرون، منشورات معهد الأونروا اليونسكو، عمان.

جروان, فتحي عبد الرحمن (2002): اساليب الكشف عن الموهوبين ورعايتهم, دار الفكر, عمان.

الحنفي، عبد المنعم (1991) : موسوعة التحليل النفسي، م1، مكتبة مدبولي، القاهرة.

حنورة، مصري (1985) : سيكولوجية التذوق الفني ، دار المعارف ، القاهرة.

خطابية، عبد الله محمد، ( 2005) : تعليم العلوم للجميع، ط1، دار المسيرة، عمان.

الزغلول، رافع (2003 ) : علم النفس المعرفي، دار الشروق، عمان.

الزهيري حيدر عبد الكريم محسن, و محمد مريد عـراك النائلي (2015): أثر استراتيجية التخيل الموجه في تحصيل طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة الرياضيات وتفكيرهم التأملي. 3(22), 1321-1349.‎

زياد ثابت (2001): مشكاة التربية، دائرة التربية والتعليم بوكالة الغوث الدولية، ط/2 ، غزة.

زيتون ،كمال عبدالحميد (2004) تدريس العلوم للفهم رؤية بنائية ، ط2 ، القاهرة عالم الكتب.

صبري، ماهر،(2002): الموسوعة العربية لمصطلحات التربية وتكنولوجيا التعليم، ط1، مكتبة الرشد، الرياض.

عطية، محسن علي ( 2008 ) الجودة الشاملة والمنهج، دار المناهج، عمان.

العفون، نادية. (2012). اتجاهات الحديثة في التدريس وتنمية التفكير، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان.

غايب، رسل محمد وزينب حمزة راجي (2020) : " أثر استراتيجية جالين في تحصيل مادة علم الاجتماع عند طلاب الصف الرابع الادبي" رسالة ماجستير، جامعة بغداد، كلية التربية ابن رشد.

الغول, احمد عبد المنعم (1993): الكفاءة الذاتية والذكاء الاجتماعي وعلاقتهما ببعض العوامل الوجدانية لدى المعلمين التربويون وغير التربويون وانجاز طلابهم الاكاديمي, رسالة دكتوراه , مصر.

القط، جيهان بيومي (2011): دراسة مقارنة للذكاء الاجتماعي بين المتفوقين والمتفوقات دراسيا ، برنامج مقترح من منظور العلاج المعرفي السلوكي في خدمة الفرد، مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية والعلوم الإنسانية، مصر، العدد (30) المجلد (1) الصفحة (180- 210).

قطاوي، محمد (2007). طرق تدريس الدراسات الاجتماعية. ط1. دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان.

المطيري، خالد (2000) : الذكاء الاجتماعي لدي المتفوقين دراسة استكشافية مقارنة بين الطلاب المتفوقين عقلياً وغير المتفوقين في المرحلة الثانوية بمدارس الكويـت، رسالة ماجستير، كلية الدراسات العليا، جامعة الخليج العربي. البحرين.

منصور، منى أبو زيد ناصر (2007): " فاعلية أنموذج التعلم البنائي في تنمية التحصيل وبعض عمليات العلم لدى التلاميذ بطيئي التعلم في العلوم بالمرحلة الابتدائية"، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية البنات، جامعة عين شمس.

ياسين، واثق عبد الكريم وراجي، زينب حمزة ( 2012) المدخل البنائي نماذج واستراتيجيات في تدريس المفاهيم العلمية، ط1، مكتبة نور الحسن، بغداد.

Anarkali, A. (2016). A study to assess the effectiveness of guided imagery technique in reduction of stress among elderly people in selected old age home, at Chennai (Doctoral dissertation, College of Nursing, Madras Medical College, Chennai(

Constructivism, S. (2016). Learning: Theory and Research. http://gsi.berkeley.edu/media/Learning.pdf

Gardner ,H.(1997),Multiple intelligence; the theory into practice, Basic Book ,New york.

Kiess, H.O. (1996), Statistical Concepts for Behavioral Science, Sidney, Toronto, Allyn and Bacon, London.

Published

2023-12-31

How to Cite

[1]
باسم محمد علي الركابي, “The Effect of Galleen’s Strategy Based on Imagination on Social Intelligence For Students of the Second Intermediate in Science”, jfath, vol. 27, no. 4, pp. 202–219, Dec. 2023.