The Role of the Family in Protecting Children from the Negative Effects of Modern Technology among Primary School Students in Saudi Society
DOI:
https://doi.org/10.23813/28/2/6Keywords:
family , child protectionAbstract
The study aimed to identify the negative effects of using modern technology on primary school children in Saudi society.
This research belongs to the descriptive analytical research, and relied on the sample social survey to study a large number of fifth grade students. A systematic random sample of 239 male and female students was selected from the lists of students in schools. The study sample was from public and private schools (Al-Riyadh International Schools) and Fursan Al-Taleem Schools (Pre-Primary). The researcher designed a scale to identify the role of the family in protecting children from the dangers of modern technology. Several results have been reached, including; The high rate of children's addiction to modern technology. The dangers of modern technology to which children are exposed varied, including; The culture of using modern technology tools, the effect of using modern technology tools on the culture of violence among children, the impact of using modern technology tools on children’s system of values and culture. There are many roles for parents to protect children from the dangers of modern technology, represented in; Involvement in various activities as an alternative to use modern technology means, directing him to activities and positive uses, developing the capabilities and interests of the child, paying attention to develop your values and ethics, developing relationships and social tasks, accompanying you on social visits, organizing your time, especially leisure time, continuing to study lessons and homework, raising awareness of the dangers of using Modern technical means
The researcher tried to make several recommendations, including; Developing parents' awareness of how their children use the Internet and the means of information technology, and methods of confronting these risks. Paying attention to develop children's awareness of the pros and cons of using modern technology. Parents' interest in engaging children in various activities as an alternative to use modern technology.
References
استبرق داود سالم(2015) الألعاب الإلكترونية وعلاقتها بالعزلة الاجتماعية لدى أطفال الرياض، مجلة البحوث التربوية والنفسية، جامعة بغداد - مركز البحوث التربوية والنفسية، ع47، ص ص 364-390.
أماني خميس محمد عثمان(2018) أثر الألعاب الإلكترونية على سلوكيات أطفال المرحلة الابتدائية العليا، مجلة كلية التربية، جامعة أسيوط، مج34 ، ع1، ص ص 126-160.
بايوسف مسعودة .(2016) الطفل والانترنت المنزلي : مجالات الاستخدام و الاشباعات المتحققة، مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الاجتماعية، مجلد8، ع27، ص ص 437-448.
حسن عمر شاكر منسي (2012) الآثار السلبية للألعاب الالكترونية على الأطفال في المرحلة الابتدائية في مدارس محافظة مدينة الرس بالمملكة العربية السعودية، مجلة كلية التربية بالمنصورة , ع 79, ج 2، ص 521- 538
الدهشان، جمال علي خليل(2019) ظاهرة إدمان الأطفال للشاشات الإلكترونية ودور رياض الأطفال في التوعية بمخاطرها وآليات مواجهتها، أسيوط ،جامعة أسيوط - كلية رياض الأطفال، المؤتمر الدولي الثاني : بناء طفل الجيل الرابع في ضوء رؤية التعليم 2030، يوليو، ص ص 132-165.
رحمين، نهاد(2022) مقاربة التمكين المعلوماتي للمرأة: حماية الطفل من مخاطر المعلوماتية، الجزائر، جامعة باتنه 1 - كلية العلوم الإسلامية، مجلة الإحياء، مج22, ع31 ، ص ص 683-696.
السيد عبد العاطي وآخرون (2004) علم اجتماع الأسرة، الإسكندرية، دار المعرفة الجامعية.
صبطي، عبيدة أحمد (2020) مخاطر الألعاب الإلكترونية على الطفل، المؤسسة العلمية للعلوم التربوية والتكنولوجية والتربية الخاصة، المجلة العلمية للتكنولوجيا وعلوم الاعاقة، مج2, ع3
عبد الحليم، محمود محمد(2017) آليات توجيه الأطفال المصريين للتفاعل الواعي مع وسائل الإعلام والتقنية الحديثة، جامعة القاهرة - كلية الإعلام - مركز بحوث الرأي العام، المجلة المصرية لبحوث الرأي العام، مج16, ع1، مارس، ص ص 429-487.
عبد الواحد، إيمان عبد الحكيم(2020) دور الأسرة في تحقيق الأمن الرقمي لطفل الروضة في ضوء تحديات الثورة الرقمية، جامعة أسيوط - كلية التربية للطفولة المبكرة، مجلة دراسات في الطفولة والتربية، ع14، ص ص 64-118.
عبدالعزيز، إبراهيم شريف(2020) التنشئة الأسرية وحماية الطفولة من مخاطر التقنية الحديثة: دراسة ميدانية، جامعة عين شمس - كلية الآداب،
حوليات آداب عين شمس، مج48، ديسمبر، ص ص 22-52
على سليمان مفلح الصوالحة(2016) علاقة الألعاب الإلكترونية العنيفة بالسلوك العدواني والسلوك الاجتماعي لدى أطفال الروضة، مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية ، جامعة القدس المفتوحة ، مج4، ع 16، فلسطين ، ص ص 177-196.
محمد سعيد فرح ، خصوصية الأسرة المصرية أمام العولمة ، في الأسرة المصرية وتحديات العولمة / تحرير:أحمد زايد ،أحمد مجدى حجازى ، أعمال الندوة السنوية التاسعة لقسم الاجتماع ، جامعة القاهرة7-8 مايو2002 ، مركز البحوث والدراسات الاجتماعية ، 2002.
ميعاد عبد الله مبارك العوبثاني، تأثير التكنولوجيا على ثقافة الأطفال، مجلة العلوم التربوية والنفسية، مجلد6، ع 5، 30يناير 2022، ص 71.
هاجر على محمد بخيت (2015) أثر استخدام الإنترنت على الأطفال، مجلة كلية التنمية البشرية، جامعة أم درمان الإسلامية - كلية التنمية البشرية، السودان، ع1، ص ص 173-2014م.
- Kabakci,cH. et al. “Parents views about Internet use of their children.” International Journal of Education and Information Technologies.Vol. 2, No. 4, 2008.
Livingstone, Sonia, et al. One in Three: Internet Governance and Children's Rights. London: The Royal Institute of International Affairs, 2015.
Walenius, Marjut & punamaki, Raija and Rimpela, Arja. "Digitel Game playing and direct and indirect aggression in Early adolescence: The Roles of Age social intelligence and parent- child communication" journal of Youth and Adolescence. (2007). Vol. 36 lssue, p 325- 336. 12p. 3 charts 2. raphs.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.