Psychology Vitality distinguished Students secdndery stage – a comparative Study
DOI:
https://doi.org/10.23813/28/2/11Keywords:
Psychological VitalityAbstract
The current research aims to reveal (the psychological a vitality of distinguished students in the secondary stage). To achieve the objectives of the research, the researchers built a measure of psychological vitality based on the theory of (Ron Kurtus, 2012) and its definition of psychological vitality Resilience (0.84 ). The final form of the scale consists of (18) items valid for measuring psychological vitality. Then the scale was applied to the basic research sample of (200) male and female students from the Directorate of Education of Diyala for the academic year 2022-2023 AD, who were chosen randomly, and after processing the data statistically using (arithmetic mean, stawndard deviation, t-test for one sample, t-test for two samples, coefficient (Pearson Correlation) The research results were reached that the sample has psychological vitality and there is no statistically significant difference according to gender, while there was a statistically significant difference according to the region and in favor of the Muqdadiya district .
References
المصادر العربية :
ابو حلاوة , محمد السعيد و الفيل , حلمي محمد (2022) : قضايا معاصرة في علم النفس التربوي والصحة النفسية ,ط1 ,دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر , الاسكندرية.
أبو حلاوة , د. محمد سعيد و الشربيني , د. عاطف سعد الحسيني (2016) :علم النفس الأيجايبي – نشأته وتطوره ونماذج من قضاياه ,ط1 , عالم الكتب – القاهرة .
الأمام، مصطفى محمود والعجيلي، صباح حسين وعبد الرحمن، أنور حسين (1990) : التقويم والقياس. وزارة التعليم العالي والبحث العلمي, جامعة بغداد.
الجلبي، سوسن شاكر(2005): أساسيات بناء الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية، ط 1، دار علاء الدين, دمشق.
داود ,عزيز حنا وعبد الرحمن , نور حسين (1990): مناهج البحث التربوي , دار الحكمة, بغداد.
الزوبعي، عبد الجليل ابراهيم والكناني، عبد الحسين وبكر، محمد الياس (1981): الاختبارات والمقاييس النفسية، جامعة الموصل، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي.
عباس، محمد خليل ونوفل، محمد بكر والعبسي، محمد مصطفى وأبو عواد، فريال محمد ( 2007 ) مدخل إلى مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان.
عبد الرحمن، سعد (1998) :القياس النفسي النظرية والتطبيق , دار الفكر العربي, القاهرة.
عبد العزيز , ابراهيم سليم (2016) : الحيوية الذاتية وعلاقتها بسمات الشخصية الاجتماعية الايجابية والتفكير المفعم بالامل لدى معلمي التربية الخاصة , مجلة الارشاد النفسي , العدد السابع والاربعون , الجزء الاول , أغسطس ,ص 171-262 .
عبد الفتاح , د.اسماء فتحي لطفي: ( 2020 ) : إلامتنان وجودة النوم كمنبىء بالحيوية الذاتية لدى طلاب كلية التربية جامعة المنيا مجلة البحث في التربية وعلم النفس ,المجلد/ 35 العدد الأول .
العبيدات، ذوقان وعدس، عبد الرحمن وعبد الحق، كايد (2005): البحث العلمي مفهومه وأدواته واساليبه. ط9، دار الفكر ناشرون وموزعون, عمان.
عودة، احمد سليمان و ملكاوي، فتحي حسين (1992): أساسيات البحث العلمي في التربية والعلوم الإنسانية . ط 2،مكتبة الكناني, الاردن.
فرج, صفوت (1997): القياس النفسي, ط3, القاهرة , مكتبة الانجلو المصرية .
فيركسون، جورج أي (1991): التحليل الإحصائي في التربية وعلم النفس (ترجمة: هناء محسن العكيلي), دار الحكمة للطباعة والنشر, بغداد .
مجيد، سوسن شاكر 2014) :أسس بناء الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية. ط 3, مركز ديبونو لتعليم التفكير, الأردن
ملحم، سامي محمد (2000): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس. ط1، دار المسيرة للنشر،عمان.
المصادر الأجنبية:
Adams, G. (1964). Measurement and Evaluation in Education Psychology and Guidance. New York: Holt.
Allen, M. J., & yen, W. M. (1979). Introduction to measurement theory. Brook Cole, Publishing Company.
Anastasia. A. (1988). Psychology testing (6th ed). New York: Macmillan.
Arnett, J. (2000) .Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55: 469-480
Balaguer ,I, Castillo , I , Duda , J , Y , & Garcia – Merita, M, (2011).Asociaciones enter la percepciondelclimamotivacionalcreal creadopor el entrenador , orientaciones disposiconales de meta, regulacionesmotivacionalesy Vitaliadasubgetivaen jovenesgadores detenis , Revista de psicologiadel Deporte 133-148 , Abstract retrieved January 19 , 2012 ,from EBSCO host database.
Cronbach, L. J. (1964). Essential of Psychology testing. New York: Harper & Brothers.
Deci , E. L and . R.M Ryan ( 1985) . Intrinsic motivation and self determination in human behavior . New York , plenum.
Groniund, N. E. (1981). Measurement and evaluation in Teaching. London: Macmillan .
Kaplan, R.M., & saccuzzo, D.P. (1982). Psychological testing: principles, applications and issues. California: brooks, Cole publishing company.
Kasser, V.G,& Ryan,R.M.(1999).Rhe relation of Psychological needs for autonomy and relatedness to vitality , well-bing,and mortality in anursing home .journal of applied social psychology .
Kurtus، R .(2012).What is Vitality? www.school for Champion.Com .
Nix , G. A., Ryan, R.M.,Manaly,J.B.,&Deci, E. L. (199).Revitalization through self- regulation ; The effects of Autonomous and controlled motivation on happiness and vitality . Journal of Experimental Social Psychology ,35,266-284.
Nunnally, J.C. (1976). Introduction to psychological measurement. New York: McGraw-Hill.
Peterson, C .and Seligman, M.E.P. (Eds) .(2004).Character Strengths and virtues;A handbook and classification. New York: OxFord. University Press
Ryan , R., & Deci ., E(2000). Self – determination theory and the facilitation of intrinsic motivation , social development and well-being .American psychologist , 55, 68-78.
Seligman ,M. & Csikszentmihanlyi , M (2000). Positive Psychology . An introduction . American Psychologist , 55, 5-14.
Uysal , R, Satici , S, Satici , B, & Akin , A .(2014) . Subjective Vitality as Mediatior and Moderater of the Relationship between Life Satisfaction and Subjective Happiness , Educational Sciences Theory & Practice , 14 (2) , 489-497.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.