E-learning in private universities Al-Isra University (a model) Academic year 2022-2023

Authors

  • Khamas Al-Aibi is Shawie Al-Israa University / College of Arts / Department of Media

Keywords:

Electronic, Educational, Distance, Education ,Skilles , Education

Abstract

The reality of e-learning, an applied study, Al-Israa College, Al-Ahlia University (a mode(

It was due to the spread of the (Corona) pandemic, which misled all aspects of social, economic and educational life. This epidemic added another dimension and affected the reality of the educational science, for fear of the spread of this epidemic among the students of universities, colleges and schools. This epidemic required the use of electronic education methods and through the platforms of the Ministry of Education and Higher Education for the continuity of the urban education process in order to avoid the spread of the (Corona) epidemic among students.

The Ministries of Education and Higher Education, through their educational platforms, have employed the most important means of electronic communication (distance education) to provide the most important educational services and to continue the attendance education process.

A lot of research and studies also touched on activating the electronic system by teaching school subjects with the aim of continuity of the educational process. These electronic means of communication are considered a catalyst for students to actively participate in the education process in clarifying and delivering the various study materials to students through the faculty members giving lectures through electronic means of communication.

Therefore, the researcher believes that the procedures of that study are the evaluation of that educational activity by means of electronic communication, represented by the network (the Internet) and the computer, and to identify the most important difficulties and obstacles that faced that learning process in diagnosing it and identifying the most important causes and effects on the progress of that process to achieve educational goals.

The experience of applying e-learning and what is called (distance education) is a new experience that requires conducting studies and evaluation research in order to diagnose and determine the size of these obstacles in order to achieve the desired goals of that educational activity based on the employment of the most important means of electronic communication.

In order to achieve the current study, the researcher conducted a field evaluation study on a random sample of students from Al-Israa College, Al-Ahlia University, in addition to testing a sample of staff members from the teaching staff at the above-mentioned university.

The researcher also seeks to identify the most important points of view of a sample of faculty members at that university, in addition to a selected sample of students from the branches of human studies.

After applying the tool of that study, the results showed that there are difficulties and obstacles that have a direct impact on the course of that process to achieve the most important educational goals of the university educational activities.

The aforementioned study also mentioned the most important recommendations and proposals to address the most important educational problems that faced this new educational experience in Iraq.

References

المصـــــــادر

- أبوشخيدم وآخرون / 2020 / فاعلية التعليم الإلكتروني في ضل انتشار فايروس كورونا من وجهة نظر المدرسين في جامعة فلسطين التقنية )حضوري) التعليم الالكتروني (التعليم عن بعد) / مجلة دراسات الانسانية والاجتماعية العدد / 4/ ص (80-90).

- بشائر مولود توفيق / 2019 / التعليم الإلكتروني/فوائدة ونظم ادارته / جامعة بغداد / مجلة البحوث التربوية والنفسية / مجلد 16/العدد 63/ ص(268-270).

- أحمد جاسم الخزرجي وعباس سلمان محمد علي / 2018 / التعليم الألكتروني وأبعاده القانونية جامعة بابل/ مجلة بابل الدراسات الأنسانية / المجلد 8 / العدد 1/ ص10-52.

- خليل ابراهيم شبر / 2003 / استخدام الحاسوب في تعلم مفهوم المول (الكيمياء) مجلية العلوم التربوية والنفسية ,المجلد 4, العدد (2) /2003/ص151-155 .

- دراسة سامي العريفج / 2012 / التعليم المفتوح والتعلم عن بعد / اساس التعليم الألكتروني .

- سلام عبد العزيز و ابراهيم ابن عبدالله / 2005 / المعلوماتية والتعليم / القواعد والأسس النظرية / دار الزمان للنشر والتوزيع طيبة مصر.

- سليمان حسن / 2016 / معوقات تطبيق التعليم الإلكتروني في الجامعات ألفلسطينية والحد منها من وجهة نظر الطلبة في ضوء بعض المتغيرات.

- سمير مهدي كاظم / 2021 / واقع التعليم عن بعد في الجامعات العراقية في ظل جائحة كورونا من وجة نظر الطلبة واعضائها التدريسية / رسالة ماجستير غير منشورة / جامعة الشرق الأوسط .

- ضحى حسن فليح الخفاجي 2020

-عبد المنعم رضوان / 2016 / المنصات التعليمية / المقررات التعليمية المتاحة عبر الأنترنت / مصر – القاهرة / دار العلوم للنشر والتوزيع.

-عثمان حسن عثمان / 2016 / دور التعليم عن بعد في الازمات والكورارث/ جامعة المنصورة / مصر/ مجلة التعليم الالكتروني العدد /5/2016/ص7.

- كاميليا بنت محمد علي حمزة / 2007 / التعليم الألكتروني في الجامعات السعودية رسالة ماجستير غير منشورة .

- محمد بدر عيسى اليوسف واخرون (2017) مقومات التعليم الالكتروني من وجة نظر طلبة المرحلة الثانوية في مديرية التربية والتعليم / لمنطقة عمان الاولى / مجلة البلقاء للبحوث والدراسات / جامعة عمان الاهلية / المجلد 20/ العدد 1 / ص 111.

- محمد جبرين عطية واخرون / 2006 / معوقات استخدام التعليم الألكتروني من وجهة نظر طلبة الجامعة الهاشمية / الأردن / مجلة العلوم التربوية والنفسية / المجلد 7 / العدد 4 .

- محمد ألهادي / 2005 / التعليم الألكتروني عبر شبكة الأنترنت/ ط1/ / مصر / القاهرة / الدار المصرية اللبنانية .

- محمود هلال عبد الباسط عبد الرزاق /2021/ ازمة جائحة كورونا واشكاليات التعليم عن بعد / تحديات ومتطلبات جامعة سوهاج / كلية التربية / المجلة الدولية / العدد 83/ الجزء الاول / مارس.

- مهند انور وزكي مصطفى / 2014 / التعليم الاألكتروني / ط 1 / الأردن / عمان / ص 104 .

(https://www.neelwafurat.com/itempage.aspx?id=lbb225772-202581&search=books)

- نزار عبد الحسين واسيل ابراهيم/2020 واقع التعليم الالكتروني ومعوقات استخدامة في التعليم الجامعي من وجهة نظر طلبة كلية الامام الاعظم الجامعة / العراق مجلة العلوم الهندسية وتكنلوجيا المعلومات (4) ص101-115.

- وليد محمد سالم الحلفاوي / 2011 / التعليم الألكتروني تطبيقات ومستحدثات / جامعة عين شمس القاهرة .

- وفاء ابو عقل / 2012 / اثر استخدام التعليم الألكتروني في تدريس العلوم على التحصيل الدراسي لدى دارسي جامعة القدس المفتوحة / جامعة القدس المفتوحة/ فلسطين.

.Stevens Institute of Technology is a premier, private research university situated in Hoboken, New Jersey .

ترجمة المراجع العربية للغة الانكليزية

- Abu Shkhaidim et al. / 2020 / The effectiveness of e-learning in light of the spread of the Corona virus from the point of view of teachers at Palestine Technical University (in-person) e-learning (distance education) / Journal of Humanitarian and Social Studies, Issue / 4, pp. (80-90).

- Bashaer Mawlud Tawfiq / 2019 / E-learning / Benefits and its management systems / University of Baghdad / Journal of Educational and Psychological Research / Volume 16 / Issue 63 / pp. (268-270).

-Ahmed Jassim Al-Khazraji and Abbas Salman Muhammad Ali / 2018 / E-learning and its legal dimensions, University of Babylon / Babylon Journal of Humanistic Studies / Volume 8 / Issue 1 / pp. 10-52.

- Khalil Ibrahim Shubar / 2003 / Using the computer to learn the concept of the mole (chemistry), Journal of Educational and Psychological Sciences, Volume 4, Issue (2) / 2003 / pp. 151-155.

-Study by Sami Al-Arefej / 2012 / Open education and distance learning / The basis of e-learning.

-Salam Abdel Aziz and Ibrahim Ibn Abdullah / 2005 / Informatics and Education / Theoretical rules and foundations / Dar Al-Zaman for Publishing and Distribution, Taibah, Egypt.

-Suleiman Hassan / 2016 / Obstacles to implementing e-learning in Palestinian universities and reducing them from the students’ point of view in light of some variables.

-Samir Mahdi Kazem / 2021 / The reality of distance education in Iraqi universities in light of the Corona pandemic from the point of view of students and its teaching staff / Unpublished master’s thesis / Middle East University.

-Duha Hassan Falih Al-Khafaji 2020

- Abdel Moneim Radwan / 2016 / Educational platforms / Educational courses available via the Internet / Egypt - Cairo / Dar Al-Ulum for Publishing and Distribution.

- Othman Hassan Othman / 2016 / The role of distance education in crises and disasters / Mansoura University / Egypt / E-Learning Magazine, issue / 5/2016, p. 7.

- Camellia Bint Muhammad Ali Hamza / 2007 / E-learning in Saudi universities, unpublished master’s thesis.

- Muhammad Badr Issa Al-Yousef and others (2017) Components of e-learning from the point of view of secondary school students in the Directorate of Education / First Amman Region / Al-Balqa Journal for Research and Studies / Al-Ahliyya Amman University / Volume 20 / Issue 1 / p. 111.

-Muhammad Jibreen Attia and others / 2006 / Obstacles to using e-learning from the perspective of students at the Hashemite University / Jordan / Journal of Educational and Psychological Sciences / Volume 7 / Issue 4.

- Muhammad Al-Hadi / 2005 / E-learning via the Internet / 1st edition / / Egypt / Cairo / Egyptian Lebanese House.

- Mahmoud Hilal Abdel Basset Abdel Razzaq / 2021 / The Corona pandemic crisis and the problems of distance education / Challenges and requirements of Sohag University / Faculty of Education / International Journal / Issue 83 / Part One / March.

-Muhannad Anwar and Zaki Mustafa / 2014 / E-learning / 1st edition / Jordan / Amman / p. 104.

(https://www.neelwafurat.com/itempage.aspx?id=lbb225772-202581&search=books)

- Nizar Abdel Hussein Waseel Ibrahim/2020 The reality of e-learning and the obstacles to its use in university education from the point of view of students at Imam al-A’zam University College/Iraq Journal of Engineering Sciences and Information Technology (4), pp. 101-115.

-Walid Muhammad Salem Al-Halafawi / 2011 / E-learning applications and innovations / Ain Shams University, Cairo.

- Wafaa Abu Aql / 2012 / The impact of using e-learning in teaching science on the academic achievement of students at Al-Quds Open University / Al-Quds Open University / Palestine.

-Stevens Institute of Technology is a premier, private research university located in Hoboken, New Jersey.

Published

2024-12-03

How to Cite

[1]
خماس العيبي شويع, “E-learning in private universities Al-Isra University (a model) Academic year 2022-2023”, jfath, vol. 28, no. 4, pp. 1–31, Dec. 2024.