Impact of a Counseling Program based on the Self-Regulation Method in Developing Social Motivation among University Students
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/29/1/4Keywords:
Self-Regulation Method, Social Motivation, University StudentsAbstract
The current study aims to understand the "impact of a counseling program based on the self-regulation method in developing social motivation among university students" by testing the following hypothesis "
- There are no statistically significant differences at the 0.05 level between the mean ranks of the scores of the experimental group (self-regulation) in the pre- and post-tests on the affiliation motivation scale.
- There are no statistically significant differences at the 0.05 level between the mean ranks of the scores of the control group in the pre- and post-tests on the affiliation motivation scale.
3-There are no statistically significant differences at the 0.05 level between the mean ranks of the scores of the individuals in the experimental and control groups in the post-test on the affiliation motivation scale.
The researchers developed a social motivation scale consisting of 30 items, based on Murray's theory (1938). The researchers extracted the statistical properties (discrimination – correlation) and found that all the items on the scale had statistically significant discrimination and correlation. The validity and reliability of the scale were confirmed, with a reliability coefficient of 0.83 using the test-retest method and 0.79 using Cronbach's alpha method. The scale settled on 30 items.
The researcher designed and implemented a counseling program based on Bandura's theory on a sample of 10 students as an experimental group. The results showed statistically significant differences between the experimental and control groups in the post-test, favoring the experimental group.
References
المصادر والمراجع العربية :
أبو زعيزع, عبدالله (2013) : نظريات الارشاد والعلاج النفسي . عمان ، الأردن، مركز ريبوتوللنشر والتوزيع .
أرفورد ، برادلي وأخرون (٢٠١٢): أسلوبآ على كل مرشد معرفتها ، ترجمة : هالة فاروق المسعود ، دار الراية للنشر والتوزيع ،عمان ، الأردن .
حواس ، أيناس محمد المحمدي 2021: الأغتراب النفسي وعلاقته بالأدمان لدى شباب ، بحث منشور، مجلة كلية التربية ، جامعة بني سويف – كلية التربية مج (18) ، (101)، ص246-270)).
الخطيب, جمال(1995): تعديل سلوك الانساني . الكويت , مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع
دعبس ، يسري ( ٢٠٠٨): ثقافة الأنتماء وكيفية تحقيقها. الملتقى المصري للأيداع والتنمية، البيطاش سنتر.
الطريدي ، عبد الرحمن بن سليمان (١٩٩٧): القياس النفسي والتربوي : نظريته ، أسسه ، تطبيقاته ، الرياض ، السعودية ،مكتبة الملك فهد الوطنية للنشر والتوزيع.
عبد العظيم ، حمدي عبدالله (٢٠١٣): البرامج الأرشادية للأخصائين النفسيين وطرق تصميمها . الجيزة ، مصر، مكتبة أولاد الشيخ للتراث حرجان .
ضياء فيصل (2015): تأثير اسلوبين (التصور المرئي الموجه _وإعادة الصياغة) الارشاديين في خفض احلام اليقظة، جامعة ديالى، كلية التربية الاساسية، اطروحة دكتوراه ، ديالى .
العزة ، سعيد حسني ، عبد الهادي ، جودت عزت (١٩٩٩): نظريات الأرشاد والعلاج النفسي. عمان ، الأردن ، مكتبة الثقافة للنشر والتوزيع .
فرج ، صفوت (2007): القياس النفسي. القاهرة ، مصر مكتبة الأنجلو المصرية.
محمد، صلاح محمد محمود (٢٠١٧): فاعلية برنامج أرشادي في تنمية الذكاء الروحي لدى طلبة الجامعة ، مجلة كلية التربية ، جامعة الأزهر ، المجلة (٣٦)، العدد(١٧٥).
مرزوك ، أحمد محمد (٢٠٢١): الرفاهية الذاتية وعلاقتها بدافعية التواد ويقضة الضمير لدى مدرسي المرحلة الأعدادية ، (أطروحة دكتوراه غير منشورة) . كلية التربية ، جامعة المستنصرية ، بغداد ، العراق .
المرعشلي، يوسف (٢٠١٦):أصول كتابة البحث العلمي ومصادره ومناهجه ، الدراسات الأسلامية . بيروت ، لبنان، مطبعة دار المعرفة للطباعة والنشر والتوزيع .
المعموري ، شاكر عبد السادة عريبي (٢٠١٠) : أثر التنظيم الذاتي والتعليمات الذاتية في تعديل سلوك الشخصية السيكوباثية لدى طلبة الجامعة بغداد. أطروحة دكتوراه ، جامعة سانت كلمنس العالمية .
ملحم، سامي محمد (٢٠١٥): مناهج البحث العلمي في التربية وعلم النفس. عمان الأردن ، دار المسيرة للنشر والتوزيع .
النبهان ، موسى (٢٠١٣): أساسيات القياس في العلوم السلوكية. عمان، الأردن ، دار الشروق للنشر والتوزيع .
نشواني، عبد الحميد (١٩٩٧): علم النفس التربوي. عمان ، الأردن، مؤسسة الرسالة للطباعة والنشر.
النعيمي، مهند عبد الستار (٢٠١٤): القياس النفسي في التربية وعلم النفس. جامعة ديالى ،العراق، المطبعة المركزية.
عبد الحفيظ ، أخلاص محمد وباهي مصطفى حشين (٢٠٠٠): طرق البحث العلمي والتحليل الأحصائي في المجالات التربوية والنفسية والرياضية . مصر القاهرة مركز الكتاب للنشر .
ترجمة المصادر والمراجع العربية :Arabic sources
Abu Zaiza,Abdullah(2013):Theories of counseling and psychotherapy. Amman , Jordan, center Reputo publishing and Distribution.
Arford, Bradley and others: (2012): A method that every mentor should know, translated by: Hala Farouk Al-Masoud, Al-Raya Publishing and Distribution House, Amman, Jordan.
Hawass, Ainas Muhammad Al-Muhammadi 2021: Psychological alienation and its relationship to addiction among young people, published research, Journal of the Faculty of Education, Beni Suef University - Faculty of Education, Volume (18), (101),P.(246-270).
Al-Khatib, Jamal (1995): Modifying human behavior. Kuwait, Al-Falah Publishing Library and distribution.
Al-Taridi, Abdul Rahman bin Suleiman (1997):psycholocal and educational measurement: its theory, foundations ltsapplications, Riyadh, Saudi Arabia, King Fahd National Library for Publishing and Distribution.
Abdel Azim, Hamdi Abdullah (2013): Guidance programs for psychologists and methods lts design. Giza, Egypt,Awlad Al-Sheikh Heritage Library Harjan,
Diaa Faisal (2015):The effect of two methods (guided visual imagery and guided reframing in reducing dreams Awakening, university of Diyala, College of Basic Education, PhD thesis, Diyala.
Al-Azza, Saeed Hosni, Abdul Hadi, Jawdat Ezzat (1999): Theories of counseling and treatment .Psychological .Amman ,Jordan, Culture Library for Publishing and Distribution.
Faraj, Safwat (2007): Psychological measurement. Cairo, Egypt Anglo-Egyptian Library, mohamed Salah mohamed
Mahmoud (2017): The effectiveness of a counseling program in developing spiritual intelligence Among university students, Journal of the Faculty of Education, Al-Azhar University, Magazine (36), Issue (175).
Marzouk, Ahmed Muhammad (2021): Subjective well-being and its relationship to love motivation and alertness .Conscience among middle school teachers (unpublished doctoral dissertation). College of Education,Al-Mistansiriya,University, Baghdad, Iraq.
Al-Maraashli, Youssef (2016): Principles of writing scientific research, its sources and methods,lslamic studies. Beirut, Lebanon, Dar Al-Ma'rifa Press for printing, publishing and distribution.
Al-Mamouri, Shaker Abdul-Sada Oraibi (2010): The effect of self-regulation and self-instructions in modifying the behavior of psychopathic personality among Baghdad beha University students. Doctoral thesis, University St. Clemens International.
Melhem, Sami Muhammad (2015): Scientific research methods in education and psychology. Amman, Jordan, Dar Al Masirah for Publishing and Distribution.
Al-Nabhan, Musa (2013): Fundamentals of measurement in behavioral sciences. Amman, Jordan, Dar Al Shorouk for Publishing and Distribution.
Nashwani, Abdul Hamid (1997) : Educational Psychology. Amman, Jordan, Al-Resala Foundation for Printing and Amman Publishing.
Al-Nuaimi, Muhannad Abdel-Sattar (2014): Psychological measurement in education and psychology. Diyala University, Iraq, Central Press.
Abdel Hafeez, Ikhlas Muhammad and Bahi Mustafa Hussain (2000): Research methods Scientific and statistical analysis in the educational, psychological and sports fields. Egypt Cairo Book Center for publishing.
Dabas, Yousry (2008): The culture of belonging and how to achieve it. Egyptian Forum for Deposit and Development, Bitash Center.
المصادر والمراجع الاجنبية : References
Anastasia (2010): Psychological Testing , Phii Earning Privat Limited, New, Delhi.
Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995): The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human
Borers&dryraL.D.Sander,MD(1992):Comprehensiv school counseling programs,Arevieew for policy markers-Journal counseling and Development.
Juta .H., Heinz, H.(2018):Motivatioa nd Action, Springer international Publishing AG, part of Springer Nature.
Klein,J.D.,&Schnackenberg,H.L.(2000): Effects of in formal cooperative learning and the affiliation motive on achievement, attitude, and student inter actions.Contemporary Educational Psychology,25, 332-341.
Schraw,G.(1994):The effect of Metacognitive knowledge on Local And Global Monitoring. motivation. Psychological Bulletin, 117(3), (497–529).
Murray, H. (1938): Exploration in personality, New York: Oxford
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.