Impact of a Counseling Program based on the Self-Regulation Method in Developing Social Motivation among University Students

Authors

  • Sara Fu'ad Ahmed General Directorate of Education in Diyala
  • Jabbar Thayir Jabbar University of Diyala/ College of Basic Education

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/29/1/4

Keywords:

Self-Regulation Method, Social Motivation, University Students

Abstract

The current study aims to understand the "impact of a counseling program based on the self-regulation method in developing social motivation among university students" by testing the following hypothesis "

  1. There are no statistically significant differences at the 0.05 level between the mean ranks of the scores of the experimental group (self-regulation) in the pre- and post-tests on the affiliation motivation scale.
  2. There are no statistically significant differences at the 0.05 level between the mean ranks of the scores of the control group in the pre- and post-tests on the affiliation motivation scale.

3-There are no statistically significant differences at the 0.05 level between the mean ranks of the scores of the individuals in the experimental and control groups in the post-test on the affiliation motivation scale.

The researchers developed a social motivation scale consisting of 30 items, based on Murray's theory (1938). The researchers extracted the statistical properties (discrimination – correlation) and found that all the items on the scale had statistically significant discrimination and correlation. The validity and reliability of the scale were confirmed, with a reliability coefficient of 0.83 using the test-retest method and 0.79 using Cronbach's alpha method. The scale settled on 30 items.

The researcher designed and implemented a counseling program based on Bandura's theory on a sample of 10 students as an experimental group. The results showed statistically significant differences between the experimental and control groups in the post-test, favoring the experimental group.

References

المصادر والمراجع العربية :

أبو زعيزع, عبدالله (2013) : نظريات الارشاد والعلاج النفسي . عمان ، الأردن، مركز ريبوتوللنشر والتوزيع .

أرفورد ، برادلي وأخرون (٢٠١٢): أسلوبآ على كل مرشد معرفتها ، ترجمة : هالة فاروق المسعود ، دار الراية للنشر والتوزيع ،عمان ، الأردن .

حواس ، أيناس محمد المحمدي 2021: الأغتراب النفسي وعلاقته بالأدمان لدى شباب ، بحث منشور، مجلة كلية التربية ، جامعة بني سويف – كلية التربية مج (18) ، (101)، ص246-270)).

الخطيب, جمال(1995): تعديل سلوك الانساني . الكويت , مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع

دعبس ، يسري ( ٢٠٠٨): ثقافة الأنتماء وكيفية تحقيقها. الملتقى المصري للأيداع والتنمية، البيطاش سنتر.

الطريدي ، عبد الرحمن بن سليمان (١٩٩٧): القياس النفسي والتربوي : نظريته ، أسسه ، تطبيقاته ، الرياض ، السعودية ،مكتبة الملك فهد الوطنية للنشر والتوزيع.

عبد العظيم ، حمدي عبدالله (٢٠١٣): البرامج الأرشادية للأخصائين النفسيين وطرق تصميمها . الجيزة ، مصر، مكتبة أولاد الشيخ للتراث حرجان .

ضياء فيصل (2015): تأثير اسلوبين (التصور المرئي الموجه _وإعادة الصياغة) الارشاديين في خفض احلام اليقظة، جامعة ديالى، كلية التربية الاساسية، اطروحة دكتوراه ، ديالى .

العزة ، سعيد حسني ، عبد الهادي ، جودت عزت (١٩٩٩): نظريات الأرشاد والعلاج النفسي. عمان ، الأردن ، مكتبة الثقافة للنشر والتوزيع .

فرج ، صفوت (2007): القياس النفسي. القاهرة ، مصر مكتبة الأنجلو المصرية.

محمد، صلاح محمد محمود (٢٠١٧): فاعلية برنامج أرشادي في تنمية الذكاء الروحي لدى طلبة الجامعة ، مجلة كلية التربية ، جامعة الأزهر ، المجلة (٣٦)، العدد(١٧٥).

مرزوك ، أحمد محمد (٢٠٢١): الرفاهية الذاتية وعلاقتها بدافعية التواد ويقضة الضمير لدى مدرسي المرحلة الأعدادية ، (أطروحة دكتوراه غير منشورة) . كلية التربية ، جامعة المستنصرية ، بغداد ، العراق .

المرعشلي، يوسف (٢٠١٦):أصول كتابة البحث العلمي ومصادره ومناهجه ، الدراسات الأسلامية . بيروت ، لبنان، مطبعة دار المعرفة للطباعة والنشر والتوزيع .

المعموري ، شاكر عبد السادة عريبي (٢٠١٠) : أثر التنظيم الذاتي والتعليمات الذاتية في تعديل سلوك الشخصية السيكوباثية لدى طلبة الجامعة بغداد. أطروحة دكتوراه ، جامعة سانت كلمنس العالمية .

ملحم، سامي محمد (٢٠١٥): مناهج البحث العلمي في التربية وعلم النفس. عمان الأردن ، دار المسيرة للنشر والتوزيع .

النبهان ، موسى (٢٠١٣): أساسيات القياس في العلوم السلوكية. عمان، الأردن ، دار الشروق للنشر والتوزيع .

نشواني، عبد الحميد (١٩٩٧): علم النفس التربوي. عمان ، الأردن، مؤسسة الرسالة للطباعة والنشر.

النعيمي، مهند عبد الستار (٢٠١٤): القياس النفسي في التربية وعلم النفس. جامعة ديالى ،العراق، المطبعة المركزية.

عبد الحفيظ ، أخلاص محمد وباهي مصطفى حشين (٢٠٠٠): طرق البحث العلمي والتحليل الأحصائي في المجالات التربوية والنفسية والرياضية . مصر القاهرة مركز الكتاب للنشر .

ترجمة المصادر والمراجع العربية :Arabic sources

Abu Zaiza,Abdullah(2013):Theories of counseling and psychotherapy. Amman , Jordan, center Reputo publishing and Distribution.

Arford, Bradley and others: (2012): A method that every mentor should know, translated by: Hala Farouk Al-Masoud, Al-Raya Publishing and Distribution House, Amman, Jordan.

Hawass, Ainas Muhammad Al-Muhammadi 2021: Psychological alienation and its relationship to addiction among young people, published research, Journal of the Faculty of Education, Beni Suef University - Faculty of Education, Volume (18), (101),P.(246-270).

Al-Khatib, Jamal (1995): Modifying human behavior. Kuwait, Al-Falah Publishing Library and distribution.

Al-Taridi, Abdul Rahman bin Suleiman (1997):psycholocal and educational measurement: its theory, foundations ltsapplications, Riyadh, Saudi Arabia, King Fahd National Library for Publishing and Distribution.

Abdel Azim, Hamdi Abdullah (2013): Guidance programs for psychologists and methods lts design. Giza, Egypt,Awlad Al-Sheikh Heritage Library Harjan,

Diaa Faisal (2015):The effect of two methods (guided visual imagery and guided reframing in reducing dreams Awakening, university of Diyala, College of Basic Education, PhD thesis, Diyala.

Al-Azza, Saeed Hosni, Abdul Hadi, Jawdat Ezzat (1999): Theories of counseling and treatment .Psychological .Amman ,Jordan, Culture Library for Publishing and Distribution.

Faraj, Safwat (2007): Psychological measurement. Cairo, Egypt Anglo-Egyptian Library, mohamed Salah mohamed

Mahmoud (2017): The effectiveness of a counseling program in developing spiritual intelligence Among university students, Journal of the Faculty of Education, Al-Azhar University, Magazine (36), Issue (175).

Marzouk, Ahmed Muhammad (2021): Subjective well-being and its relationship to love motivation and alertness .Conscience among middle school teachers (unpublished doctoral dissertation). College of Education,Al-Mistansiriya,University, Baghdad, Iraq.

Al-Maraashli, Youssef (2016): Principles of writing scientific research, its sources and methods,lslamic studies. Beirut, Lebanon, Dar Al-Ma'rifa Press for printing, publishing and distribution.

Al-Mamouri, Shaker Abdul-Sada Oraibi (2010): The effect of self-regulation and self-instructions in modifying the behavior of psychopathic personality among Baghdad beha University students. Doctoral thesis, University St. Clemens International.

Melhem, Sami Muhammad (2015): Scientific research methods in education and psychology. Amman, Jordan, Dar Al Masirah for Publishing and Distribution.

Al-Nabhan, Musa (2013): Fundamentals of measurement in behavioral sciences. Amman, Jordan, Dar Al Shorouk for Publishing and Distribution.

Nashwani, Abdul Hamid (1997) : Educational Psychology. Amman, Jordan, Al-Resala Foundation for Printing and Amman Publishing.

Al-Nuaimi, Muhannad Abdel-Sattar (2014): Psychological measurement in education and psychology. Diyala University, Iraq, Central Press.

Abdel Hafeez, Ikhlas Muhammad and Bahi Mustafa Hussain (2000): Research methods Scientific and statistical analysis in the educational, psychological and sports fields. Egypt Cairo Book Center for publishing.

Dabas, Yousry (2008): The culture of belonging and how to achieve it. Egyptian Forum for Deposit and Development, Bitash Center.

المصادر والمراجع الاجنبية : References

Anastasia (2010): Psychological Testing , Phii Earning Privat Limited, New, Delhi.

Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995): The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human

Borers&dryraL.D.Sander,MD(1992):Comprehensiv school counseling programs,Arevieew for policy markers-Journal counseling and Development.

Juta .H., Heinz, H.(2018):Motivatioa nd Action, Springer international Publishing AG, part of Springer Nature.

Klein,J.D.,&Schnackenberg,H.L.(2000): Effects of in formal cooperative learning and the affiliation motive on achievement, attitude, and student inter actions.Contemporary Educational Psychology,25, 332-341.

Schraw,G.(1994):The effect of Metacognitive knowledge on Local And Global Monitoring. motivation. Psychological Bulletin, 117(3), (497–529).

Murray, H. (1938): Exploration in personality, New York: Oxford

Published

2025-03-18

How to Cite

[1]
سارة فؤاد أحمد and جبار ثاير جبار, “Impact of a Counseling Program based on the Self-Regulation Method in Developing Social Motivation among University Students ”, jfath, vol. 29, no. 1, pp. 83–117, Mar. 2025.