Evaluation of the mathematics book for the sixth grade of primary school from the point of view of teachers
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/4/13Abstract
ABSTRACT :
Currently our beloved country needs scientific starting
more than before . We are passing political , economical, social
and fateful stage which is the scientific education is one of the
ways used by the societies top achieve the objectives of the
society . In order to fulfill its objectives and go a long with new
development , must focus on study curriculum .
School book represents an important position in learning
process because it is one of the expression ways of curriculum,
contents . evaluation of the study curriculum and identify strong
and weak points is from the necessities to be developed and
adequate with modern needs and requirements . Eventually we
will see its contribution and efficiency in achieving required
educational objectives . Also to ensure that the students will get
the best books .
The research aimed at evaluating mathematics book for
sixth primary school from teachers’ point of views through
evaluating mathematic book curriculum for sixth primary
school in center of Diyala governorate . Evaluation conducted
according to the following criteria :-
A. Whether the book achieved the objectives of ministry of
education .
B. Subjects suitability to the level of the students .
C. Clearness of figures and drawings of the book and whether
it is helpful to them or not .
D. The correlation among the book’s subjects .
E. The quality of book’s displaying .
العدد الحادي والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٢ م.م. علي خالد خیر
م.م. رائد حمید ھادي
-٣٣٢ -
Both researchers chose the main exploration sample in random
layer method. After identifying the origin society for the
research ,the researcher draw randomly the main exploration
sample . Both researcher reached the following conclusions :-
Introduction of the book did not include general idea about
the content of the book .
Subjects of the book were very accurate scientifically
and graduated from sensibility to abstract , from difficulty to
simplicity .
Both researchers suggest the following ;-
Conducting identical studies for other classes and stages 9
primary and secondary ) from teachers’ point of views .
Conducting a study about the evaluation of mathematics
curriculum in basic education colleges from the professors’ or
students point of view
References
المصادر :
أولا :- المصادر العربية
١ –ابو زينة ، فريد كامل (١٩٨٢ : ( الرياضيات – مناهجها واصول تدريسها ،
ط١ ، عمان .
العدد الحادي والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٢ م.م. علي خالد خیر
م.م. رائد حمید ھادي
-٣٤٩ -
٢ -ــــــــ ( ١٩٨٧ : ( الرياضيات مناهجها واصول تدريسها ، دار
الفرقان للنشر ، الاردن .
٣ – -الاسدي ،عبد الستار احمد مراد (١٩٩١ : ( تقويم كتابي العلوم الموحـد ة
لدولة الخليج العربي للصفين الثالث والرابع الابتدائي من وجهة نظر المعلمـين ،
رسالة ماجستير، كلية التربية ، الجامعة المستنصرية .
٤ – بدوي ،رمضان مسعد ( ٢٠٠٣ : ( إستراتيجيات في تعلـيم وتقـويم تعلـم
الرياضيات ، ط١ ، دار الفكر ، عمان .
٥ – جابر ، عبد الحميد جابر (١٩٩٨ : ( التدريس والتعلـيم ، ط١ ، دار الفكـر
العربي ، القاهرة .
٦ -حسين سلمان ( ١٩٧٥ : ( الأصول التربوية في بنـاء المنـاهج ، ط١ ، دار
الفكر العربي ، القاهرة .
٧ -الحمادي ، صالح محمد ( ٢٠٠٠ : ( تقويم برنامج إعداد معلمي الرياضـيات
في معاهد إعداد المعلمين والمعلمات ، رسالة ماجستير ، الجامعة اليمنية ، صنعاء
، اليمن
٨ – الحيلة ، محمد محمود (٢٠٠١ : ( طرائق التدريس واسـتراتيجيات ، ط١ ،
العين ، الإمارات العربية المتحدة ، دار الكتاب الجامعي .
٩ – خضير ، بهاء الدين عبد االله (١٩٧٨ : ( تقويم كتب الرياضيات المعاصرة
لمرحلة الدراسة الإعدادية في العراق من وجهة نظـر المدرسـين والمدرسـات
والخبراء ، رسالة ماجستير ، كلية التربية ، الجامعة المستنصرية .
١٠ – الدفاع ، علي عبداالله (١٩٨٧ : ( نوابغ علماء ا لعـرب والمـسلمين فـي
الرياضيات ، دار جوان وايلي للنشر .
١١ -سعد الدين ، محمد جواد وآخرون ( ٢٠٠٠ : ( طرائق تدريس الرياضيات ،
ط٨ ، وزارة التربية ، جمهورية العراق .
١٢ – سليم ، محمد صابر واخرون ( ١٩٧٢ : ( تدريس العلوم فـي المـدارس
الثانوية في العراق ، دراسة تقويمية من وجهة نظر المدرسين ، بغداد .
١٣ -سليم ، محمد صابر وسعد عبد الوهاب نـادر ،( ١٩٨٦ : ( الجديـد فـي
تدريس العلوم ، جامعة بغداد .
١٤ -الشارف ، أحمد العريفـي ( ١٩٩٦ : ( المـدخل لتـدريس الرياضـيات ،
الجامعة المفتوحة ، طرابلس .
١٥ – الشبلي ، إبراهيم مهدي (١٩٧٦ : ( تقويم العمليـة التعليميـة ، مطبعـة
المعارف ، بغداد .
١٦ - ــــــــ ( ١٩٨٤ : ( تقويم المناهج بأسـتخدام النمـاذج ، ط١ ،
مطبعة العاني ، بغداد .
١٧ – الصقار ،عبد الحميد (١٩٧٧ : ( المنهج والكتب ، ط١ ، مطبعة العـاني ،
بغداد
العدد الحادي والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٢ م.م. علي خالد خیر
م.م. رائد حمید ھادي
-٣٥٠ -
١٨ – عبد العزيز ، صالح ( ١٩٩٧ : ( التربية وطرق التدريس ، ط٢ ، الجزء
الثاني ، دار الفكر العربي ، القاهرة .
١٩ – عودة ، احمد سليمان (١٩٨٥ : ( القياس والتقويم في العملية التدريـسية ،
ط١ ، دار الأمل للنشر والتوزيع .
٢٠ – ــــــــــ ( ١٩٩٨ : ( القياس والتقويم في العملية التدريسية ،
ط٢ ، دار الأمل للنشر والتوزيع ، عمان.
٢١ - ــــــــــ ( ١٩٩٩ : ( القياس والتقويم في العملية التدريسية ،
ط٣ ، دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان .
٢٢ – القمش ، مصطفى واخرون (٢٠٠٠ : (القياس والتقويم في التربية الخاصة
، ط١ ، دار الفكر العربي ، عمان ، الأردن .
ثانياً – المصادر الأجنبية:
. Hamiltion (2000) Nor , Mark . New Teohniguess for
Effective school Administaration ,West Nyact N.y Darker.
Hill , L . R . (1976 ) : Measurement and Evaluation in the
classroom , U . S . A ,New York , Merrill publishing company
Wesdorp ,Dianc , T.( 2002 ): Calendar student of
Mathematics in Holland , Vol ( 88 ), No.( 1 )
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 م. م. علي خالد خضير، م. م. رائد حميد هادي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.