Evaluation of the mathematics book for the sixth grade of primary school from the point of view of teachers
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/4/13Abstract
ABSTRACT :
Currently our beloved country needs scientific starting
more than before . We are passing political , economical, social
and fateful stage which is the scientific education is one of the
ways used by the societies top achieve the objectives of the
society . In order to fulfill its objectives and go a long with new
development , must focus on study curriculum .
School book represents an important position in learning
process because it is one of the expression ways of curriculum,
contents . evaluation of the study curriculum and identify strong
and weak points is from the necessities to be developed and
adequate with modern needs and requirements . Eventually we
will see its contribution and efficiency in achieving required
educational objectives . Also to ensure that the students will get
the best books .
The research aimed at evaluating mathematics book for
sixth primary school from teachers’ point of views through
evaluating mathematic book curriculum for sixth primary
school in center of Diyala governorate . Evaluation conducted
according to the following criteria :-
A. Whether the book achieved the objectives of ministry of
education .
B. Subjects suitability to the level of the students .
C. Clearness of figures and drawings of the book and whether
it is helpful to them or not .
D. The correlation among the book’s subjects .
E. The quality of book’s displaying .
العدد الحادي والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٢ م.م. علي خالد خیر
م.م. رائد حمید ھادي
-٣٣٢ -
Both researchers chose the main exploration sample in random
layer method. After identifying the origin society for the
research ,the researcher draw randomly the main exploration
sample . Both researcher reached the following conclusions :-
Introduction of the book did not include general idea about
the content of the book .
Subjects of the book were very accurate scientifically
and graduated from sensibility to abstract , from difficulty to
simplicity .
Both researchers suggest the following ;-
Conducting identical studies for other classes and stages 9
primary and secondary ) from teachers’ point of views .
Conducting a study about the evaluation of mathematics
curriculum in basic education colleges from the professors’ or
students point of view
References
المصادر :
أولا :- المصادر العربية
١ –ابو زينة ، فريد كامل (١٩٨٢ : ( الرياضيات – مناهجها واصول تدريسها ،
ط١ ، عمان .
العدد الحادي والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٢ م.م. علي خالد خیر
م.م. رائد حمید ھادي
-٣٤٩ -
٢ -ــــــــ ( ١٩٨٧ : ( الرياضيات مناهجها واصول تدريسها ، دار
الفرقان للنشر ، الاردن .
٣ – -الاسدي ،عبد الستار احمد مراد (١٩٩١ : ( تقويم كتابي العلوم الموحـد ة
لدولة الخليج العربي للصفين الثالث والرابع الابتدائي من وجهة نظر المعلمـين ،
رسالة ماجستير، كلية التربية ، الجامعة المستنصرية .
٤ – بدوي ،رمضان مسعد ( ٢٠٠٣ : ( إستراتيجيات في تعلـيم وتقـويم تعلـم
الرياضيات ، ط١ ، دار الفكر ، عمان .
٥ – جابر ، عبد الحميد جابر (١٩٩٨ : ( التدريس والتعلـيم ، ط١ ، دار الفكـر
العربي ، القاهرة .
٦ -حسين سلمان ( ١٩٧٥ : ( الأصول التربوية في بنـاء المنـاهج ، ط١ ، دار
الفكر العربي ، القاهرة .
٧ -الحمادي ، صالح محمد ( ٢٠٠٠ : ( تقويم برنامج إعداد معلمي الرياضـيات
في معاهد إعداد المعلمين والمعلمات ، رسالة ماجستير ، الجامعة اليمنية ، صنعاء
، اليمن
٨ – الحيلة ، محمد محمود (٢٠٠١ : ( طرائق التدريس واسـتراتيجيات ، ط١ ،
العين ، الإمارات العربية المتحدة ، دار الكتاب الجامعي .
٩ – خضير ، بهاء الدين عبد االله (١٩٧٨ : ( تقويم كتب الرياضيات المعاصرة
لمرحلة الدراسة الإعدادية في العراق من وجهة نظـر المدرسـين والمدرسـات
والخبراء ، رسالة ماجستير ، كلية التربية ، الجامعة المستنصرية .
١٠ – الدفاع ، علي عبداالله (١٩٨٧ : ( نوابغ علماء ا لعـرب والمـسلمين فـي
الرياضيات ، دار جوان وايلي للنشر .
١١ -سعد الدين ، محمد جواد وآخرون ( ٢٠٠٠ : ( طرائق تدريس الرياضيات ،
ط٨ ، وزارة التربية ، جمهورية العراق .
١٢ – سليم ، محمد صابر واخرون ( ١٩٧٢ : ( تدريس العلوم فـي المـدارس
الثانوية في العراق ، دراسة تقويمية من وجهة نظر المدرسين ، بغداد .
١٣ -سليم ، محمد صابر وسعد عبد الوهاب نـادر ،( ١٩٨٦ : ( الجديـد فـي
تدريس العلوم ، جامعة بغداد .
١٤ -الشارف ، أحمد العريفـي ( ١٩٩٦ : ( المـدخل لتـدريس الرياضـيات ،
الجامعة المفتوحة ، طرابلس .
١٥ – الشبلي ، إبراهيم مهدي (١٩٧٦ : ( تقويم العمليـة التعليميـة ، مطبعـة
المعارف ، بغداد .
١٦ - ــــــــ ( ١٩٨٤ : ( تقويم المناهج بأسـتخدام النمـاذج ، ط١ ،
مطبعة العاني ، بغداد .
١٧ – الصقار ،عبد الحميد (١٩٧٧ : ( المنهج والكتب ، ط١ ، مطبعة العـاني ،
بغداد
العدد الحادي والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٢ م.م. علي خالد خیر
م.م. رائد حمید ھادي
-٣٥٠ -
١٨ – عبد العزيز ، صالح ( ١٩٩٧ : ( التربية وطرق التدريس ، ط٢ ، الجزء
الثاني ، دار الفكر العربي ، القاهرة .
١٩ – عودة ، احمد سليمان (١٩٨٥ : ( القياس والتقويم في العملية التدريـسية ،
ط١ ، دار الأمل للنشر والتوزيع .
٢٠ – ــــــــــ ( ١٩٩٨ : ( القياس والتقويم في العملية التدريسية ،
ط٢ ، دار الأمل للنشر والتوزيع ، عمان.
٢١ - ــــــــــ ( ١٩٩٩ : ( القياس والتقويم في العملية التدريسية ،
ط٣ ، دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان .
٢٢ – القمش ، مصطفى واخرون (٢٠٠٠ : (القياس والتقويم في التربية الخاصة
، ط١ ، دار الفكر العربي ، عمان ، الأردن .
ثانياً – المصادر الأجنبية:
. Hamiltion (2000) Nor , Mark . New Teohniguess for
Effective school Administaration ,West Nyact N.y Darker.
Hill , L . R . (1976 ) : Measurement and Evaluation in the
classroom , U . S . A ,New York , Merrill publishing company
Wesdorp ,Dianc , T.( 2002 ): Calendar student of
Mathematics in Holland , Vol ( 88 ), No.( 1 )
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 م. م. علي خالد خضير، م. م. رائد حميد هادي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.