Evaluating ministerial exam questions for geography for the sixth grade of primary school, according to Bloom's classification
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/4/17Abstract
Abstract :
The current research aims at evaluating ministerial
questions Alamthanih sixth-grade primary according to Bloom's
Taxonomy. The limits of research questions they are Ministers
of the five years, namely, (2011,2010,2009,2008,2007) for the
first round according to Bloom's three categories (remember,
understand, apply) and may represent a community of current
research questions for the test scores of public ministerial
material for a sixth-grade geography Alaptdaúafa governorates
of Iraq all. Included sample questions from examinations of
Ministers of the substance geographical sixth-grade primary
school for five years of study, starting from the academic year
(2007) to very (2011) and for the first round has a total stock test
scores (5) paper The number of questions test scores reached (6)
question and the total branches of the questions and paragraphs
(42) branches and paragraph and adopted the researcher honesty
virtual is honesty virtual best way to check the veracity of the
tests as has been the tool on a number of experts and specialists
in educational sciences and psychological measurement and
evaluation and teaching methods of their number (6) were
obtained stability through an agreement researcher with itself
over time for (20) days and the researcher used statistical means
which is the percentage, and duplicates, and equation (Cooper)
to find a coefficient of stability ..Results showed that there are a
number of levels of Bloom's Taxonomy of the three (remember,
understand, apply) and represented by (42) questions and a
paragraph during the five years of study starting from
(20,072,011) and the percentage of recall (47.61%) either
understand (38.09 %) The application (14.28%)At the end of the
research the researcher presented a number of
recommendations1) the need for the Ministry of Education to
العدد الحادي والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٢ زینة حسن توفیق جاسم
- ٤٥١ -
achieve the budget in the levels of cognitive test scores of
questions in a substance geographical sixth-grade primary2) the
need for teachers to reduce their focus on the way while
teaching Alalqaúah As was the suggestion of Assess levels of
knowledge to exam questions in the light of the ministerial
analysis questions to Article Geographic sixth-grade primary
Carry out a study to find out the difficulties that impede the
inclusion of higher cognitive levels of Bloom (analysis,
synthesis, evaluation) questions in the test scores and the various
stages of study
References
المصادر :
* القران الكريم
١ـ أبو جلالة ، صبحي حمدان ، اتجاهات معاصرة في التقويم التربـوي وبنـاء
الاختبارات وبنوك الأسئلة .ط١ ،مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع الكويت ،١٩٩٩م.
٢ـ ابن منظور ، أبو الفضل جمال الدين ،محمد بن مكرم ،لسان العرب مادة سأل
، المجلد الحادي عشر ،( بيروت :داؤها،ت/ د) .
٣ـ الإمام ،مصطفى محمود ، وآخرون ،التقويم والقياس ،ط ١،دار الحك مة للطباعة
والنشر وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، كلية التربية الأولى العـراق بغـداد
.١٩٩٠،
٤ـ أللقاني ،احمد حسين ،وعودة عبد الجواد أبو سنية ، أساليب تدريس الدراسات
الاجتماعية ،مؤتبة دار الثقافة للنشر والتوزيع ،لأردن نعمان،١٩٩٠ .
٥ـ بلوم بنيامين وآخرون ،ترجمة محمد أمين المفتي وآخـرون ،نظـام تطبيـق
الأهداف التربوية ،تصنيف الغايات التربوية في المجال المعرفي ،القاهرة ،مطـابع
المكتب المصري الحديث ،١٩٨٣م.
٦ـ داود،عزيز حنا، وأنوار حسين غيد الرحمن ،مناهج البحث التربوي، جامعـة
بغداد ،١٩٩٠ .
٧ـ جامل ،عبد الرحمن عبد السلا م ،طرائق التدريس العامـة ومهـارات تنفيـذ
وتخطيط عملية التدريس ،ط٢،دار المناهج للنشر ،عمان الأردن ،٢٠٠٠م.
٨ـ جمهورية العراق وزارة التربية ، المؤتمر التربوي الـسابع ،مطبعـة وزارة
التربية رقم (١، (بغداد ،١٩٨١م.
٩ـ حمدان ،محمد زيـاد ، تقيـيم الطالـب ، أسـسه تطبيقاتـه ،ط ١،دار العلـم
للملايين،بيروت اب١٩٨٠ .
١٠ـ الخطابية،عبد االله،استخدام الأسئلة داخل الغرفة الصفية ،١٩٩٧٠م
١١ـ عبد الرضا ،نجدت عبد الرءوف ،تقويم أسئلة كتـب الجغرافيـة للمرحلـة
المتوسطة في ضوء أهداف ونواتج التعليم ،رسالة ماجستير غير منـشورة ،كليـة
التربية ـجامعة بغداد،١٩٩٦م.
١٢ـ علام ،صلاح الدين محمود، القياس والتقويم التربوي في العملية التدريسية ،
كلية التربية ،جامعة الأزهر،دار المسيرة ،للنشر والتوزيع، الأردن ،٢٠٠٩م
١٣ـ عودة ،احمد،القياس والتقويم في العملية التدريسية ،كلية العلـوم التربويـة
،جامعة اليرموك ،دار الأمل للنشر والتوزيع ،الأردن،١٩٩٩م.
العدد الحادي والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٢ زینة حسن توفیق جاسم
- ٤٦٥ -
١٤ـ عيسوي ،عبد الرحمن محمد،مشكلة التقويم في التعلـيم الجـامعي أسـبابها
وأساليب علاجها، مجلة اتحاد الجامعات العربية ،العدد(٥ (١٩٧٥ .
١٥ـ فان دالين ،دير ألؤ لدي،مناهج البحث التربوي في التربيـة وعلـم الـنفس
،ترجمة محمد نبيل نوفل ،وآخرون ،ط٣،مكتبة لانجلوا المصرية القاهرة،١٩٨٤م.
١٦ـ المفتي ،محمد أمين، سلوك التدريس ، مؤسسة الخليج العربي للنشر مطبعة
نهضة مصر،١٩٩٨٤م
١٧ـ ألنجفي ،محمد لبيب،التربية أصولها ونظرياتها العلمية ،المطبعة الثانية ،عالم
الكتب ،القاهرة ،١٩٧٣م
١٨ـ نادية،حسين يونس،تقويم الأسئلة ألامتحانيه للصف الخامس العلمـي لمـادة
الإحياء، بغداد،جامعة بغداد، كلية التربية،رسالة غير منشورة ،١٩٩١م
- Cairn Arthur A. and Robert, Bound, ''Teaching Science
Through Discovery" 3
rd
, ed,1975.
- Franklin . Doris Mari An Analyst sis of question in the
sixth grade social studies Text books "In dissert faction Abstract
in tern action al " viol , 42,No.8,fed, 1981.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 زينة حسن توفيق جاسم
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.