Diction problems among middle school students from the point of view of art education teachers
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/4/21Abstract
The current research aims to identify the following:
First - What are the diction problems faced by stage students from a teacher's point of view?
And art education teachers?
Second - What are the proposed solutions to the problems of diction for middle school students?
The point of view of teachers of art education?
To achieve the objectives of the research, the researcher used the descriptive research method, and it was a community
The research is composed of male and female teachers of art education in preparatory schools inBaqubah district, the center, which is (80) teachers and schools, chose a sample
A survey consisting of (10 male and female teachers) formed a percentage of (12.5%).
From the original community, the researcher distributed to them an open questionnaire containing the following question: (What
Diction problems facing middle school students, from your point of view, and what are they?
suggested solutions ? ), and after collecting the questionnaire and emptying it by the researcher, it was prepared
A second questionnaire form organized in the form of consisting of (21) paragraphs (problem)The researcher classified it into (6) fields, namely (the field of the Arabic language, the field of proper pronunciation
, breathing control field, voice strength field, diction techniques field, field
education), and after creating this questionnaire, the researcher distributed it to a main sample of
(40) male and female teachers, which constituted (50%) of the original community without
members of the survey sample.
The researcher found the scientific bases for the scale (questionnaire), and found the validity of the tool
Through apparent honesty by presenting it to a group of experts, either the stability
The scale was extracted through (test and re-test).
In order to obtain the results of the research, the researcher used the statistical methods represented
Pearson correlation coefficient to extract the stability value, and Fisher equation to calculate the meanweight, and the percentage weight of the problem, and then the researcher arranged the problems in each
Scope in ascending order based on the severity of the problem and its percentage weight, and then arrange
Researcher those problems in ascending order without domains.
In the light of the research results, the researcher recommended a number of recommendations that are solutions to those
Problems, and put a number of proposals to complement the research
References
المصادر :
١ .ابو العدوس ،يوسف مسلم ،المهارات اللغوية وفن الالقاء، ط٣،دارالمسيرة
للنشر والتوزيع والطباعة ،٢٠١٠
٢ .ابن منظور ،جمال الدين محمد بن مكرم ، لسان العرب ،دار صادر ودار
بيروت للطباعة والنشر ، بيروت ،١٩٥٦.
٣ .ابو النيل ، محمود السيد، الاحصاء النفسي والاجتماعي ، بحوث ميدانية
تطبيقية ، ط٣،مكتبة الخانجي، القاهرة ،١٩٨٠ .
٤ .انيس ، ابراهيم ، الاصوات اللغوية ، ط٦ ، مكتبة الانجلو المصرية ،
القاهرة ، ١٩٨٢
٥ .البدوي ، محمود سيبويه ، الوجيز في علم التجويد ، مصدر الكتاب : موقع
مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف، تم تحميل الكتاب بتاريخ
٢٠١٢/٢/٨
http://www.qurancomplex.org/display.asp?section=6&l=arb&f
=tjwed00002
تاريخ د خول الموقع ، ٨/٢/٢٠٠١٢ ،الساعة ٣٠,٢
العدد الحادي والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٢ وضاح طالب دعج
-٥٦٩ -
٦ .البياتي ، عبد الجبار توفيق ، وزكريا اثناسيوس ، الاحصاء الوصفي
والاستدلالي في التربية وعلم النفس ، الجامعة المستنصرية ، بغداد ، ١٩٧٧ .
٧ .الخالدي ،ميمون عبد الحمزة ، اشكالات الصوت والالقاء لدى الممثل
العراقي، ١٩٨٨)رسالة ماجستير غير منشورة)
٨ .خطاوي ، عبد المنعم ،الالقاء في الدراما ، كلية الفنون الجميلة ، جامعة
بغداد ، اطروحة دكتورا غير منشورة ،١٩٩٣.
٩ .خيري ، السيد محمد ، الاحصاء في البحوث النفسية والتربوية والاجتماعية
، ط٢ ، مكتبة الفكر العربي ، ١٩٥٧،
١٠ .ربه ، ابن عبد ، العقد الفريد ، دار الكتاب العربي ، بيروت ، ١٩٦٥ .
١١ .الزوبعي والغنام ، مناهج البحث في التربية ، ج١ ، مطبعة جامعة بغداد ،
.١٩٨١
١٢ .السالم ، مصطفى تركي ، الالقاء في مسح الطفل بناء نظام مقترح ، ،
كلية الفنون الجميلة ، جامعة بغداد ، اطروحة دكتورا غير منشورة ، ١٩٩٦.
١٣ .السويدان ، طارق ، فن الالقاء الرائع ، ط٦ ، شركة الابداع الفكري للنشر
والتوزيع ، الكويت ، ٢٠١٠.
١٤ .سويد ، ايمن رشدي ، الدرر المنيرات في مخارج الحروف والصفات ،
د.ت ،تم تحميله بتاريخ / ٨/٢/٢٠١٢/ الساعة ٥٠،٢ ،
http://www.halqat.com/Book-13.htm
١٥ .عبد الحميد ، سامي ، تربية الصوت وتطوير الالقاء ، منشورات قسم
الفنون المسرحية ، كلية الفنون الجميلة ، جامعة بغداد ، مطبعة الاديب البغدادية ،
د.ت.
١٦ .عبد الحميد ، سامي ، بدري حسون فريد ، فن الالقاء ج١ ،جامعة بغداد
،العراق ، د.ت.
١٧ .عبد الحميد ، سامي ، بدري حسون فريد ، ج٢ ،جامعة الموصل العراق ،
.١٩٨٠
١٨ .عبد الحميد ،سامي ، بدري حسون فريد ، ج٣ ،مطبعة جامعة بغداد ، بغداد
، العراق .
١٩ .عمر ،احمد مختار ، دراسة في الصوت اللغوي ، القاهرة ، عالم الكتب ،
.١٩٧٦
٢٠ .عسر، عبدالوارث، فن الالقاء، الهيئة العامة المصرية للكتاب، القاهرة
.١٩٩٥،
٢١ .عيوسي ، عبد الحمن محمد، القياس والتجريب في علم النفس والتربية ،
الاسكندرية ،دار المعارف الجامعية ، ١٩٨٥.
٢٢ .غروتوفسكي، جيرزى ،نحو مسرح فقير ، دار الرشيد للنشر ، بغداد ،
.١٩٨٢
العدد الحادي والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٢ وضاح طالب دعج
-٥٧٠ -
٢٣ .فريد، بدري حسون ، الكلمة المنطوقة لماذا وكيف ، الاكاديمي ، بغداد ،
العدد الرابع ، ١٩٨١ ،نقلا عن اطروحة دكتورا عبد المنعم خطاوي لتعذر
الحصول على المصدر ١٩٨٤
٢٤ .فريد ، طارق حسون ، تدريب الصوت البشري ، ج١ ،اصدارات المركز
الثقافي العراقي للدراسات الموسيقية المقارنة ، بغداد ، ٢٠٠٨.
٢٥ .قسطنطين ،ستانسلافسكي ، اعداد الممثل ، ترجمة محمد زكي العشماوي
ومحمود مرسي احمد، د.ت .
٢٦ .وزارة التربية العراقية ،نظام المدارس الثانوية،رقم(١،(مديرية مطبعة
وزارة التربية ،بغداد ١٩٧٧ .
Adams , Georgia Sachs: Measrement and EraluTion and
Guidance New Yourk, Holt, 1964 .
Good. Cartes 'v .Dictionary of Education (3
rd. ed )new York
, McGraw – Hill. Book Company.1973
Emil , Litter ,Dietion are Delangue France Cais Tom 3ed
Gal l l Marlla chctte 1970 .
Fischer,Euqence C,,lnternational Survey of the Beginning
Teacber in Yauch , Wilbur A, and Other . Tbeginning Teacher .
henry lholt New York, 1955
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 وضاح طالب دعج
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.