Evaluating the performance of Arabic language teachers for the preparatory stage in the light of educational competencies from the point of view of their supervisors
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/5/13Abstract
What we are witnessing today of the poor level of our students in the Arabic language is reflected in
their reading, sufficiency and culture, as well as what we see in the performance of teachers of the Arabic language and the prevalence of
Many of them have linguistic and grammatical errors, and their inability to describe their feelings.
This had a negative role on the students' language and the prevalence of linguistic errors that appear in a negative way.
It persists in various situations in their lives, even in the later stages of their studies.
There are many reasons for weakness in the Arabic language, and in all its grammatical branches
and spelling, or expressive, due to the spread of slang, and the poor design of school curriculaAnd its lack of suspense, including what is related to the teacher and not qualifying him appropriately.
And the method of teaching it, including what is due to the student himself and his unwillingness to realize the skills
The basics of the Arabic language. (Al-Nassar, 2007, pp. 2-3), and the problem of the current research stems from
That evaluating the performance of Arabic language teachers needs to be studied and researched, in order to improve this
Performance and its development, and this requires a clear knowledge of the course of teaching in the classroom
And the practices that are done during the implementation of the lessons, and it is known that the calendarMale and female teachers and their activities and events are almost receded in a report
The educational supervisor on the one hand, and on the other hand, in the annual report prepared by the principal
The school includes his observations and estimates on the performance of teachers through their annual activity
There is no doubt that personal and subjective factors that may interfere in this evaluation cannot be ignored.
The evaluation of the educational supervisor who is made after a visit may be surprising, which leads to several factors
Including: (authentication) in determining its grant, so it is not possible to count several evaluation processes that can be relied upon.On its results in issuing judgments and making decisions to improve the work of male and female teachers
And its development. Therefore, the current research aims to study this problem through a performance evaluation
Arabic language teachers in the light of educational competencies from the point of view of their supervisors.
References
المصـــــادر :
١ ،____ -وزارة التربیة :النظام التربوي والتعلیمي في العراق متطلبات التطویر
تقریر مشترك بین وزارة التربیة ووزارة التعلیم العالي والبحث العلمي، بغداد
،١٩٩٨م
٢ -آل مبارك، فیصل بن عبد العزیز، دراسة وتحقیق، عبد العزیز بن سعد الدّغیثر
:مفاتیح العربیة على متن الاجرومیة،ط١،دار الصمیعي للنشر
والتوزیع،السعودیة،٢٠٠٦م.
٣ -باقر ، عبدالزھرة : تقویم كفایات المعلم، وزارة التربیة ، بغداد ،١٩٩١م .
٤ -البخاري، ابي عبد االله محمد بن اسماعیل بن ابراھیم،صحیح البخاري،ط١،دار
ابن الھیثم، القاھرة ،٢٠٠٤.
٥ -حسن ، علي كنیور : تقویم أداء مدرسي الجغرافیة في المرحلة المتوسطة في
ضوء الكفایات التدریسیة وبناء برنامج للتنمیة ،( اطروحة دكتوراه غیر منشورة)
كلیة التربیة ابن رشد جامعة بغداد ، بغداد ، ١٩٩٨م .
العدد الثاني والخمسون . مجلة الفتح . كانون الاول لسنة ٢٠١٢ وسناء محمد فرج
-٣٥٠ -
٦ -حمدان ، محمد زیاد ، التربیة العملیة المیدانیة ، مفاھیمھا وكفایاتھا
وممارساتھا ، مؤسسة الرسالة ، بیروت ، ١٩٨١م .
٧ -الحیلة،محمد محمود : التصمیم التعلیمي نظریة وممارسة ،ط١ ،دار
المسیرة،عمان –الاردن،٢٠٠١م.
٨ -الحیلھ ، محمد محمود : طرائق التدریس واستراتیجیاتھ ، كلیة العلوم التربویة
الجامعیة ، ط١الكتاب الجامعي ، الاردن ، ٢٠٠١م .
٩ -رسلان،ابي عبد االله محمد بن سعید: فضل العربیة ووجوب تعلّمھا على
المسلمین، دار الفرقان ، مصر،٢٠٠٧م.
١٠ -سوریال ، لطفي : دراسة مسحیة لاوضاع المواد التعلیمیة المطبوعة
والمستخدمة لتدریب المعلمین في بعض البلاد العربیة ، ورقة عمل مقدمة الى
المؤتمر الثالث لمدیري مشروعات تدریب المعلمین في البلاد العربیة ، بیروت،٢٠ -
٢٥ فبرایر ، معھد التربیة اونووا یونسكو بالتعاون مع منظمة الامم المتحدة للأطفال
الیونسیف ، ١٩٧٨م .
١١ -طعیمة،رشدي احمد ،والناقة،محمودكامل،اللغة العربیة والتفاھم العالمي
المبادئ ولآلیات ،ط١، دار المیسرة للنشر والتوزیع والطباعة،عمان-
الاردن،٢٠٠٩م.
١٢ -عبیدات ، محمد صایل : تقویم الاداء : مجلة رسالة المعلم ، العدد (٢ ، (المجلد
(٣٦ ، (عمان ، ١٩٩٥م .
١٣ -عطیة، محسن علي: الاستراتیجیات الحدیثة في التدریس الفعّال ،ط١، دار
صفاء للنشر والتوزیع، عمان،٢٠٠٨م.
١٤ -الكندري،عبد االله عبد الرحمن ،وابراھیم محمد عطا:تعلیم اللغة العربیة للمرحلة
الابتدائیة ،ط١،مكتبة الفلاح ،الكویت،١٩٩٣م.
١٥ -الكرعاوي ، لیث صاحب شاكر . تقویم أداء مدرسي اللغة العربیة في تدریس
مادة طرائق التدریس في معاھد اعداد المعلمین والمعلمات في ضوء الكفایات
التعلیمیة ، الجامعة المستنصریة ، كلیة التربیة ، ٢٠٠٥ ) ، رسالة ماجستیر غیر
منشورة ) .
١٦ -الماوردي ، بدور عبداالله : الكفایات التدریسیة اللازمة لمعلمات محو الامیة في
الجمھوریة الیمنیة ، ( رسالة ماجستیر غیر منشورة ) ، كلیة التربیة ، ابن رشد .
١٧ -مرعي ، توفیق ، واحمد بلقیس : المیسر في علم النفس الاجتماعي ، ط١ ، دار
الفرقان ، ١٩٨٣م .
١٨ -المسلّاتي، نوري حسن :الحكم الشرعي في تعلم اللغة العربیة ، ط١، دار ابن
حزم ،بنغازي – لیبیا، ٢٠١٠م.
١٩ -المشھداني ، عباس ناجي : " بناء برنامج لاعداد معلم الریاضیات في مرحلة
التعلیم الاساسي في ضوء الكفایات التعلیمیة ، ( اطروحة دكتوراه غیر منشورة ) ،
كلیة التربیة ابن الھیثم ، جامعة بغداد ، ١٩٩٧م .
العدد الثاني والخمسون . مجلة الفتح . كانون الاول لسنة ٢٠١٢ وسناء محمد فرج
-٣٥١ -
٢٠ -النصار، صالح بن عبد العزیز: ضعف الطلاب في اللغة العربیة :ادراك
المشكلة وتأخر العلاج، مقال نشر في صحیفة الریاض،العدد١٤١٧٩ ،
.م٢٠٠٧،Alnassar.s@gail.com
- Hoeriog, clara : “ Identification of generic competencies
underlying successful Instructional performance in competency
based programs of Higher Education”، D.I.A, No. ١٢,..١٩٨١
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 وسـناء محمد فرج

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.