Teaching methods used in teaching grammar, literature and texts in the preparatory stage

Authors

  • Ali Thamer Jaafar طالب ماجستیر / كلیة التربیة الاساسیة / جامعة دیالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/5/16

Abstract

TeaChing MethodS Used in TeaChing The ArabiC Language
in middle school.
Ali thamir Ja’afar
Abstract:
Aimed at the current search to know he teaching methods used
in teaching Arabic language for the preparatory phase study was
conducted in Iraq ,follow the researcher descriptive method ,
and questionnaire tool for his research include a questionnaire
(18) amethod of teaching used in teaching the Arabic language
in middle school by(10) methods for teaching rules, and (8)
methods for the teaching of literature and texts, and the
questionnaire was distributed to the research sample of (28)
teachers ,have shown results after resolution data processed
statistically using the law of the percentage and the fisher
equation with respect to methods of teaching the rules that the
inductive method was the first prize in central weighted(2.321)
and weighted percentage (77366) either way the cooperative
education came the tenth grade in central weighted (1.235) and
weight percentage(44.166). That the way the lecture was the
first prize in central weighted (2.429) and weight percentage
(80.967) , while the method of exploration came to the place of
central casting(1211) and the weight percentage(40.367).
Rrsearcher concluded that the findings of several of them not
taking care of some teachers to use modern methods in teaching
methods.
Also recommended the need to use modern teaching methods
that contribute to increasing student achievement and increase
motivation to learn Arabic.
It also suggested several proposals to complement the current
study.
Asimilar study of the current study in other stages .
Astudy to identify the relationship between the modalities of the
teachers and the number of variables such as experience and sex
workers.

References

المصادر :

- إبراھیم ، عبد العلیم ، الموجھ الفني لمدرسي اللغة العربیة، ط٧ ، دار المعارف،

القاھرة ، ١٩٧٣م.

- ابن منظور، أبو الفضل جمال الدین محمد بن مكرم . لسان العرب ، ط١ ، ج ٤ ،

دار صادر ، بیروت ، ٢٠٠٣.

- البیاتي، جاسم علي.تقویم برنامج طرائق تدریس اللغة العربیة بجانبھ التطبیقي

فقط.إطروحة دكتوراه غیر منشورة ، جامعة بغداد / كلیة التربیة ابن رشد ، ١٩٨٥.

-البیاتي، عبد الرزاق توفیق، الإحصاء الوصفي والاستدلالي في التربیة وعلم النفس

، مؤسسھ الثقافة العالمیة ، العراق، ١٩٧٧ .

- الحلاق، علي سامي .المرجع في تدریس مھارات اللغة العربیة وعلومھا ،ط١ ،

المؤسسھ الحدیثة للكتاب ،طرابلس،لبنان،٢٠١٠ .

- دروزة ، أفنان نظیر. أساسیات في علم النفس التربوي استراتیجیات الإدراك

ومنشطاتھا كأساس لتصمیم التعلیم ، ط١ ، نابلس ، جامعة النجاح الوطنیة ، ١٩٩٥.

- درویش، صباح شاكر.بناء برنامج تدریبي لمدرسي اللغة العربیة ومدرساتھا في

المرحلة الثانویة في الاردن في ضوء حاجاتھم من طرائق التدریس ،إطروحة

دكتوراه غیر منشورة، ٢٠٠٤ .

- الدقاق،عمر، ھالة الضاد في الشعر العربي، اللجنة الوطنیة القطریة للتربیة

والثقافة، العدد ١٨ ،١٩٩٤ .

- زایر سعد علي ،وإیمان إسماعیل عایز.مناھج اللغة العربیة وطرائق تدریسھا

،ثائر جعفر العصامي للطباعة الفنیة الحدیثة،٢٠١١ .

- الزوبعي ،عبد الجلیل وآخرون،الاختبارات والمقاییس النفسیة ،وزارة التعلیم العالي

والبحث العلمي ، دار الكتب للطباعة والنشر، العراق، ١٩٨١.

-سعید ، أبو طالب محمّد . علم مناھج البحث ( الأسس العامّة ) ، د. ت .

- عبد الجبار ، محمد عبد الوھاب ، طرائق التدریس المتبعة في قسم اللغة العربیة في

كلیة التربیة ، جامعة دیالى / كلیة التربیة الأساسیة ، مجلة الفتح العدد (٣٣ (لسنة

.٢٠٠٨

-عبد الرحمن ، سعد ، القیاس النفسي ، مكتبة الفلاح ، الكویت ، ١٩٩٨ .

- عبد الرحیم .، شاكر محمد .استراتیجیة مفتوحة لتدریس مھارات اللغة العربیة في

المستوى الجامعي، المؤتمر العالمي للغة العربیة ،جامعة الإمارات العربیة ،١٩٩٨ .

-عبد العال، عبد المنعم سید، طرائق تدریس اللغات العربیة ،دار الغریب، د. ت.

-العراق، وزارة التربیة .منھج الدراسة الإعدادیة ،ط١ ،شركة الفنون المحدودة،

بغداد ، العراق، ١٩٩٠ ،

- عطیة، محسن علي .الكافي في تدریس أسالیب اللغة العربیة ، ط١ ،الشروق للنشر

والتوزیع، عمان، الأردن ،٢٠٠٦ .

- العناتي ، ولید عیسى برھومھ .اللغة العربیة وأسئلة العصر، ط١ ،دار الشروق

للنشر والتوزیع ، عمان، الأردن ،٢٠٠٧.

العدد الثاني والخمسون . مجلة الفتح . كانون الاول لسنة ٢٠١٢ علي ثامر جعفر

-٤١٢ -

- الغریب، رمزیة .التقویم والقیاس النفسي والتربوي،مكتبة الأنجلو المصریة،

القاھرة ، ١٩٧٧.

- مدكور، علي احمد، احمد. طرق تدریس اللغة العربیة، ط١ ،دار المسیرة، عمان،

الاردن، ٢٠٠٩م.

- مدكور،علي أحمد، تدریس فنون اللغة العربیة النظریة والتطبیق ، ١٩٩١ .

-مدكور، علي أحمد، تدریس فنون اللغة العربیة النظریة والتطبیق، دار المسیرة ،

الاردن، ٢٠٠٩ .

- مجلة الفتح، مجلة علمیة محكمة تعنى بالعلوم الانسانیة والصرفة العدد ٣٣ ،

.٢٠٠٨

- نجّار ، فرید جبرائیل . قاموس التربیة وعلم النفس ، الجامعة الأمریكیة ، بیروت ،

. ١٩٦٠

-الوائلي . سعاد عبد الكریم .طرائق تدریس الادب والبلاغة والتعبیر بین النظریة

والتطبیق ، ط١ ،دار الشروق ، عمان الاردن ، ٢٠٠٤ .

-یعقوب ،منال فاروق.فاعلیة الطرائق التفاعلیة في تدریس التربیة الأسلامیة ،دراسة

تجریبیة في الصف الثاني الاعدادي بمدینة دمشق ، سوریا ، رسالة ماجستیر غیر

منشورة جامعة دمشق ، ١٩٩٦ .

المصادر الأجنبیة:

-Fisher,E .Across Case Sase Surey of Research Based on

Howard Gar-deners theory of Multiple lntelligencws DA(1955).

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
علي ثامر جعفر, “Teaching methods used in teaching grammar, literature and texts in the preparatory stage”, jfath, vol. 16, no. 5, pp. 1–20, Aug. 2023.