The percentage of the contribution of administrative empowerment according to some criteria of total quality management and its relationship to the performance evaluation of workers in the directorates of student activities in Iraqi universities
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/24/4/1Keywords:
administrative empowermentAbstract
The study aimed at: building and codifying the scale of administrative empowerment according to some criteria of total quality management and its relationship to the performance evaluation of workers in directorates and departments of student activities in Iraqi universities. The researchers used the descriptive method in the survey relations method. The research community included workers in directorates and departments of student activities in Iraqi universities, off (808) affiliated and (321) affiliated to the exploratory experience. After completing the main experiment, the conclusions came that:
The administrative leaderships in the directorates of student activities in Iraqi universities show that there is a good level of use of the principles and foundations of administrative empowerment with the administrative joints within the educational institution and activities. The most important recommendations: Development, development and promotion of administrative empowerment for workers in the directorates of student activities in Iraqi universities (administrative leaderships therein)
References
محمد حسن علاوي، أسامة كامل راتب؛ البحث العلميّ في التربيّة الرياضية وعلم النفس الرياضي: (القاهرة، دار الفكر العربيّ، 1999).
ﻋﺒﻭﻱ ﺯﻴﺩ ﻤﻨﻴﺭ،" ﺍﻟﺘﻨﻅﻴﻡ ﺍﻹﺩﺍﺭﻱ: ﻤﺒﺎﺩﺌﻪ ﻭﺃﺴﺎﺴﻴﺎﺘﻪ"، ﺩﺍﺭ ﺃﺴﺎﻤﺔ،ﻋﻤﺎﻥ، ﺍﻷﺭﺩﻥ، 2006 .
شهاب احمد عكاب ؛علاقة بعض متطلبات الجودة الشاملة بالخصائص الابداعية لعمداء كليات التربية الرياضية من وجهة نظر التدريسين في الجامعات العراقية:(أطروحة دكتوراة ، كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة ، جامعة ديالى ، 2014) .
Babble Earl; The Practice of social Research: (Thed, Wad Sworth Belmont Calif,
Geroym,G& Anderson,J,strategic performance empowerment model, Empowerment in Organizations,Vol.6,no.2,
Roger , M.S , In Mid east politics , CONTROLLING THE PAST KEY TO THE PRESENT , VIKING , PENGUINS N.Y , 1999.
Yousef, D., A., " Job Satisfaction as Amediaor Of The Relationship Between Role
Stressors and Organizational Commitment: A Study From An Arabic Cultural Perspective", Journal Of Managerial Psychology, Vol 17 , 4,2002
Kirby, P.C., Wimpellerg, R., & Keaster, R." Teacher Empowerment Depends On
Needs, Expectation Of Principals, Schools, Districts"
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 نبيل محمود شاكر، علي عباس فاضل

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.