A comparative study of the logical and spatial intelligence of distinguished high school students and their ordinary peers

Authors

  • Sanaa Latif Hassoun الكلیة التربویة المفتوحة / بغداد

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2010/14/2/8

Abstract

Historically, the ideal person for the Greeks was the person who is skilled in what he does and rational in his thinking. As for the Romans, he was the brave. As for the Chinese, they considered everyone who was talented in poetry, music and drawing an ideal person. As for our modern society, the measure is intelligence above all.
Intelligence is a term that usually includes a lot of mental abilities related to the ability to analyze, plan, solve problems, and the speed of mental trials. It also includes the ability to think abstractly, collect and coordinate ideas, pick up languages, and the speed of learning. It also includes, according to some scholars, the ability to feel, express feelings, and understand The feelings of others. (Intelligence, 2010)
As we see that the individual, if he is a good worker, then he is said to be intelligent, and if he makes good investments, then he is said to be shrewd, and if he plans for the future well, then he is described as good-looking, and if he makes reliable predictions regarding the results of behavior that occurs in certain ways, then he is said to be a visionary, and so on. All of these descriptions used indicate in one way or another the intelligence capabilities of individuals, and although intelligence is seen by the average person as an attribute that either exists or does not exist, he nevertheless uses it when he gives some of his opinions to his acquaintances and neighbors. (Adass and Qatami, 2003, p. 60).
Therefore, intelligence is one of the basic mental abilities that many studies and researches dealt with extensively (Al-Sayed, 1994, p. 296).
As for the researcher Sternberg (1985), he proposed a theory based on the analysis of the components of intelligence, which is based on analyzing the methods that a person uses when he solves problems in life and the problems that appear in intelligence tests. It is measured by the ability to solve problems, and the practical intelligence that is used in daily life situations and it is not easy to measure theoretically, and the creative intelligence that is manifested in

References

- الأعسر،صفاء وعلاء الدین كفافي(٢٠٠٠:(في التربیة السیكولوجیة-الذكاء

الوجداني،دار قباء للطباعة والنشر والتوزیع،القاھرة.

- اشراقة،(٢٠٠٣:(أنواع الذكاء،الذكاء البصري/المكاني،منتدى البرمجة اللغویة

العصبیة وعلاقتھا بالحیاة.

- إیلاف نت (٢٠٠٧ :(مھاراتي ،موسوعة النجاح العربیة للتطویر،مركز دبي للتعلیم

السریع .

- أمین،إیمان (٢٠٠٦ :(الأنشطة التعلیمیة المتكاملة لریاض الأطفال وقیاس أثرھا

على تنمیة كل من الذكاء المنطقي( الریاضي )والذكاء المكاني(البصري)،مجلة

دراسات في المنھاج ،العدد(١١٤ .(

- ارمسترونج،توماس(٢٠٠٠:(الذكاءات المتعددة في غرفة الصف،ط٢،دار الكتاب

التربوي للنشر والتوزیع،الدمام.

- جابر ، جابر عبد الحمید(٢٠٠٣:(الذكاءات المتعددة والفھم : تنمیة وتعمیق ،

القاھرة ، دار الفكر العربي.

- الحیاني ،عاصم محمود(٢٠٠٦:(الشباب الموھوبین وكیفیة توجیھھم نحو العمل

المبدع ،مجلة آداب الرافدین ،العدد(١٧ (

- الخضراء ،عبد العزیز(٢٠٠٨:(الذكاء الاجتماعي سر النجاح في الحیاة .

-الدودي،نسرین(٢٠٠٧:(الأنواع السبعة من الذكاء +تمرین اختبر ذكائك،منتدیات

مھارتي

- الدریس ،شریفة (٢٠٠٩:(الذكاءات المتعددة وعلاقتھا بالتحصیل الدراسي ،رسالة

ماجستیر ،جریدة النھار ،العدد(٦٥٤ .(

- السید (١٩٩٤:(الذكاء،دار الفكر العربي ،القاھرة

- سید ، إمام مصطفى (٢٠٠١ .( مدى فاعلیة تقییم الأداء باستخدام أنشطة

الذكاءات المتعددة لجاردنر في اكتشاف الموھوبین من تلامیذ المرحلة الابتدائیة ،

مجلة كلیة التربیة بأسیوط ، المجلد السابع عشر ، العددالاول

- الشیخ ، محمد عبد الرؤوف ( ١٩٩٩. ( مستویات الذكاء اللغوي لدى طلاب دولة

الإمارات العربیة المتحدة واقتراح برنامج لتنمیة الذكاء اللغوي لدیھم، القاھر , مجلة

كلیة التربیة جامعة الأزھر،العدد(٨٦ . (

-الشوامرة،عبد الجلیل(بلا):الذكاء المتعدد للأشخاص مفھومھ وأنواعھ،الصفحة

العربیة،جدة،السعودیة.

- شرقي ،نادیة آمال(٢٠٠٩:(أھمیة نظریة الذكاء المتعدد،منتدى مھارات التفكیر

والتفكیر الإبداعي ،موسوعة النجاح العربیة للتطویر.

- صالح ،ماجد محم

الریاضي والذكاء

المكاني البصري لدى أطفال الروضة ،مجلة البحث التربوي ،العدد(٢، (المركز

القومي للبحوث التربویة والتنمیة، القاھرة.

- الصریفي ،أنعام قاسم خفیف (٢٠٠٨:(توسیل المعلومات والتعلم المنظم ذاتیا

وعلاقتھما بأشكال الذكاء المتعدد لدى طلبة الجامعة ،اطروحة دكتوراه،كلیة التربیة

،الجامعة المستنصریة .

- عدس ،عبد الرحمن وقطامي ،یوسف(٢٠٠٣:(علم النفس التربوي ،دار الفكر

للطباعة والنشر والتوزیع ،ط١،عمان.

- عدس ،عبد الرحمن (١٩٩٩:(علم النفس التربوي ،دار الفكر للطباعة والنشر

والتوزیع ،ط١،عمان ،الأردن.

- ألعكري ،سكینة(٢٠٠٩:(نظریة الذكاءات المتعددة،جریدة الوسط،العدد(٢٥١٤.(

- عدس،محمد عبد الرحیم(١٩٩٧:(الذكاءات من منظور جدید،دار الفكر للطباعة

والنشر والتوزیع،ط٢،عمان

- فھید ، سعید علي محمد(٢٠٠٨:(استخدام أنشطة الذكاءات المتعددة في اكتشاف

الأطفال الموھوبین بمرحلة التعلیم الأساسي بالیمن ،اطروحة دكتوراه،كلیة التربیة

،جامعة أسیوط،مصر،المركز الوطني للمعلومات ،الجمھوریة الیمنیة.

- ألقناعي ،أیوب بن خالد الایوب (٢٠٠٧:(الذكاء العاطفي ،كلیة دار الحكمة ،جدة

،المملكة العربیة السعودیة.

- كاجورا،(٢٠٠٩ : (الذكاء المنطقي الریاضي ومظاھره ، منتدیات مكسات

- محمد ،وائل (٢٠١٠:(الذكاء المتعدد واستراتیجیات التعلم ،منتدى مھارات التفكیر

والتفكیر الإبداعي

- الوقفي ،راضي (١٩٩٨:(مقدمة في علم النفس ،دار الشروق للنشر والتوزی

- الیاسري ،سحر جبار داود(٢٠١٠:(الذكاءات المتعددة وعلاقتھا بالتحصیل

والاتجاه نحو مادة الریاضیات ،رسالة ماجستیر،كلیة التربیة(ابن الھیثم)،جامعة

بغداد.

- Gardner’s, Howard (1983):Theory of Multiple Intelligences "An

intelligence is the ability to solve problems, or to create products, that

are valued within one or more cultural setting

- Gardner’s, Howard (1983):The mind new science, history of

Cognitive Revolution,NewYok,Basic B00ks.

- Gardner, H ( 1984): "Heteroglossia: A Global

Perspective"Interdisciplin Journal of Theory of Post pedagogical

Studies Gardner's, Howard(1987) Frames of mind .

- Gardner , H (1993) : multiple intelligences : the theory into

practice . New York : Basic Books

- Gardner , H (1997) : multiple intelligence as partner in school

improvement Educational Leadership ,N.55,1st,ed.

- Gardner, Howard (1999) Intelligence Reframed. Multiple

intelligences for the 21st century, New York: Basic Books. 292 +

x pages. Useful review of Gardner's theory and discussion of

issues and addition

- Gardner , H (2003) : multiple intelligences ,Basic book USA

http:// albahithah .com/ multiple intelligence .aspx

- Karen , G. (2001). Multiple intelligences theory : A framework

for personalizing science curricula . Journal of School Science

and Mathematics ,101 ,4:3-14.

- Kim ,Wiseman,(1997):Identification of Multiple Intelligences

for High school students in theoretical and Applied science

courses Intelligence Test physics ,D

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
سناء لطیف حسون, “A comparative study of the logical and spatial intelligence of distinguished high school students and their ordinary peers”, jfath, vol. 14, no. 2, pp. 118–127, Aug. 2023.