Beliefs of Arabic language teachers in public schools about the teaching profession and its relationship to their teaching skills in Jordan

Authors

  • a.m.d. Attia Ismail Abu Sheikh كلية الأميرة رحمة الجامعية – جامعة البلقاء التطبيقية – الأردن

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2013/17/1/05

Abstract

Summary :
This study aimed to identify the beliefs of Arabic language teachers in schools
government affiliated to the Directorate of Education of the Southern Shuna District about a profession
teaching, and the extent of the relationship between them and their teaching skills. The study sample consisted of
(28) teachers, of whom (17) are at the postgraduate level and (11) are at the bachelor’s level.
In order to answer the questions of the study, the researcher used the teaching skills observation card
And the measure of the beliefs of Arabic language teachers towards the teaching profession after verifying the validity
The two tools and their stability.
The results showed that there were statistically significant differences at the significance level (α = 0.05).
Between the undergraduate level and the postgraduate level (teaching methods) in beliefs
towards the teaching profession in favor of the postgraduate level, as it showed no differences
Statistically significant at the significance level (α = 0.05) in the first three skills
between teachers at the undergraduate level and their counterparts at the studies level
Finally, the correlation coefficient between teachers' beliefs and skills was shown
Teaching has a strong and statistically significant correlation at the two levels of significance at the α = significance level
(0.05), and the study ended with several recommendations.
Keywords: teachers' beliefs about the teaching profession, Arabic language teachers, profession
Teaching, teaching skills.

 

 

 

Fifty-third issue. Al-Fath Magazine. April 2013 Attia Ismail Sheikh

References

المراجع :

- إبراهيم، معتز أحمد؛ وبلعاوي، برهان نمر (٢٠٠٧ .(فن التـدريس وطرائقـه

العامة، دار حنين للنشر، عمان، الأردن.

- إسماعيل، علي محمد علي (٢٠١٠ .(أثر التدريب أثناء الخدمة في أداء معل مي

اللغة العربية للصفوف (٧-٩ (من مرحلة التعليم الأساسـي فـي الجمهوريـة

اليمنية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة صـنعاء، صـنعاء، الجمهوريـة

اليمنية.

- بركات، زياد (٢٠٠٥ .(الدورات التدريبية إثناء الخدمة وعلاقة ذلك بفعاليـة

المعلم واتجاهاته نحو مهنة التدريس ، مجلة ات حاد الجامعـات العربيـة، العـدد

الخامس والأربعون.

- زيتون، حسن حسين (٢٠٠١.(مهارات التدريس : رؤية في تنفيـذ التـدريس ،

القاهرة عالم الكتب.

- زيتون ، كمال عبد الحميد ( ٢٠٠٥ .( التدريس نماذجه ومهاراته ، ط٢ ، عالم

الكتب للطباعة والنشر والتوزيع ، القاهرة ، مصر.

- الص قرات، خلف (٢٠٠٦ .(تقويم أداء الطالبات المعلمات تخصص معلم صـف

في ضوء الكفايات التعليمية اللازمة للتدريس وبناء برنـامج تـدريبي مقتـرح

وقياس فاعليته في جامعة مؤتة ، رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعـة دمـشق،

دمشق، سورية.

العدد الثالث والخمسون . مجلة الفتح . نیسان لسنة ٢٠١٣ أ.م.د. عطیة اسماعیل الشیخ

-١٣٥ -

- الصوفي، محمد ( ٢٠٠٠ .(دراسة لمـشاكل الطـلاب المعل مـين والمعلمـين

المبتدئين في المرحلة الابتدائية في الجمهورية اليمنية، مؤتة للبحوث والدراسات ،

العدد (٣-٤ (مؤتة، الكرك، الأردن.

- الطباخي، عالية عزات نعمان (٢٠٠٧ .(معتقدات معلمات رياض الأطفال حول

أهمية المهارات الاجتماعية ، ولانفعالية ، واللغويـة ، والرياضـيات المبكـرة،

رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة البلقاء التطبيقية، الأردن.

- عابد، أسامة (٢٠٠٩ .(معتقدات طلبة معلم الصف بفاعليتهم في تعلـيم العلـوم

وعلاقة ذلك بمستوى فهمهم للمفاهيم العلمية، المجلة الأردنية، العلوم التربويـة ،

١٩٩ -٣،١٨٧عدد. ٥ مجلد

- العمري، علي عبد الهادي عوض (٢٠٠٦ .(معتقدات معلمي العلـوم حـول

طبيعة العلم والتعليم والتعلم وعلاقتها بسلوكهم التعليمي ، رسالة دكتوراه غيـر

منشورة، جامعة عمان العربية، عمان، الأردن.

- محمد، رائدة، محمد رشيد (٢٠٠٥ .(أثر معتقدات معلمي الرياضيات نحو حـل

المسألة الرياضية على الاست راتيجيات التي يستخدمها طلبة الصف السابع فـي

حلهم للمسألة الجبرية ، رسالة ماجستير غير منشورة ، الجامعة الأردنية، عمان،

الأردن.

المراجع الأجنبية:

- Evans. A.m. fox .M. Cremaso,L., & McKinnon.(2004)

Beginning reading: The views of parents and teachers of young

children. Journal of educational psychology 1(130-141)

- Huey, L., Taiwan's early child hood preservice teachers

professional beliefs. Journal of research in child hood

education,2001,vol./5.No.2,242-255

-Bandura, A.(1997).self-efficacy: The exercise of control, New

York, Freeman.

-Kagan, D. (1992). Implications of research on teacher belief.

Educational Psychologist, 27 (1),65-90.

- Pajares, M. (1992). Teachers' beliefs and educational research:

Cleaning up a messy construct, Review of educational

Research.3, 307-332.

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
أ.م.د. عطية إسماعيل أبو الشيخ, “Beliefs of Arabic language teachers in public schools about the teaching profession and its relationship to their teaching skills in Jordan”, jfath, vol. 17, no. 1, pp. 1–22, Aug. 2023.