Imagine a proposal to develop the Faculties of basic Education according to the entrances of contemporary reform

Authors

  • Eshraq Essa Abed College of Basic Education / University of Diyala
  • Jabbar Thaer Jabbar College of Basic Education / University of Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/3/8

Keywords:

Develop

Abstract

The currently research aims to suggest imagine to develop the Faculties of Basic Education according to Entrances of contemporary reform .

Research conclusions

  1. The development of Basic Education Colleges is doing through the development of each element of the Education system from philosophy ، Education aims ، Curriculum content ، Methods and Teaching strategies .
  2. Contemporary reform entrances have a very important in the development of Colleges of Basic Education .

Research recommendations :

  1. apply imagine proposal on the basic Education college .
  2. provide the important supplies to apply the proposal imagine.

Research Suggestions :

  1. A study designed to evaluate the fields of education at the college before the Execution .

A research designed to develop Managers of Art and Technical departments .  

References

المصادر

اسماعيل ، محمد احمد (2011) : مفهوم التطوير ، المنتدى العربي لإدارة الموارد البشرية ، مصر.

ابو النيل ، محمود السيد (1980) : الاحصاء النفسي والاجتماعي ، بحوث ميدانية تطبيقية ، طبعة 3 ، مكتبة الخانجي ، القاهرة .

ابو دقه, سناء ، و اللولو, فتحيه(2007) : دراسة تقويمية لبرنامج اعداد المعلم بكلية التربية بالجامعة الاسلامية، رسالة ماجستير غير منشورة, الجامعة الاسلامية ،غزة.

البياتي، عبدالجبار توفيق، زكريا زكي اثناسيوس ، (1977) :الاحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس ، مؤسسة الثقافة العمالية ، بغداد .

ابو جحجوح ، يحيى ، و حمدان، محمد (2006): تصور مقترح لتطوير برنامج التربية العملية لطلبة تعليم المرحلة الاساسية في جامعة الاقصى ، دراسات متقدمة في المناهج وطرق التدريس ، عدد 114 ، مصر.

حجازي ، يسن أدريس (2005). ضرورات الإصلاح المدرسي في الدول العربية. مكتب اليونسكو الإقليمي. بيروت. لبنان.

زين الدين ، محمد (2013): اساليب بناء التصور المقترح في الرسائل العلمية ، كلية التربية – جامعة ام القرى.

الشرقي ،محمد بن راشد(2004): تقويم برنامج معلم العلوم في كليات المعلمين، بالمملكة العربية السعودية، مجلة دراسات الخليج العربي، العدد 22.

الديب، بدر (1991): آليات التخطيط الشامل للإصلاح التعليمي. وثيقة تعليمية من الولايات المتحدة. مكتب التربية العربي لدول الخليج، الرياض.

تقرير البنك الدولي (2007) : الطريق غير المسلوك لإصلاح التعليم في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا. تقرير التنمية في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا عن البنك الدولي.

عبد العظيم، سلامة(2008): الاتّجاهات المعاصرة في نظم التعليم. دار الجامعة الجديدة. القاهرة.

الكيلاني، عبدالله زيد (1997) المساءلة في الأردن: محاولة لتطوير نظام مساءلة في النظام التربوي في الأردن. ورقة مقدمة للمؤتمر التربوي الأول للجمعية التربوية الأردنية بعنوان "المساءلة في التربية"، عمّان- الأردن.

Adams،georgia sachs : measrement and eralution and guidance، new yourk،holt،1964.

Fischer،euqence(1973): C "international survey of the beginning teacher" in yauch، wilbur A ،and other . beginning teacher .henry holt ، new yourk .

Barro، Robert J.، and Jong-Wha Lee. (2000). International Data on Educational Attainment : Updates and Implications. NBER Working Paper Series 7911، National Bureau of Economic Research، cambridge ،MA.

Martin،Robin(2001) Accountability In Education :What can be learned from History Paths of learning.http//www.paths of learning.

World Bank.(2004).Unlocking the Employment Potential in the Middle East and North Africa.Washington، D.C. World Bank.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
اشراق عيسى عبد and جبار ثاير جبار, “Imagine a proposal to develop the Faculties of basic Education according to the entrances of contemporary reform”, jfath, vol. 23, no. 3, pp. 201–216, Aug. 2023.