The reality of primary school leaders’ practice of leadership by values in light of the Kingdom of Saudi Arabia’s vision 2030
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/24/4/9Keywords:
Management and Planning Princess Noura bintAbstract
Objectives: The study aimed to get acquainted with the reality of school leaders practicing leadership with values in light of the Kingdom of Saudi Arabia 2030 vision from the viewpoint of primary school teachers.
Methodology: The researcher used the descriptive survey method in this study, where a questionnaire was prepared to measure the reality of school leaders practicing leadership with values in light of the Kingdom of Saudi Arabia 2030 vision from the point of view of primary school teachers, consisting of (64) words.
Population and sample: The current study population consisted of all primary school teachers in government schools in the north of the city of Riyadh, where the researcher used a random sample method, and the total study sample reached (127) individuals.
Results: The study concluded that the response of primary school teachers about the reality of primary school leaders practicing leadership with values in light of the Kingdom of Saudi Arabia 2030 vision, came with an acceptable degree of (79.6%) and an average of (2.39), and it was clear from the results that the most prominent dimensions of practice Leaders of primary schools for leadership with values In light of the Kingdom of Saudi Arabia vision 2030, the responsibility dimension came with an average score of (2.52) with a score that indicates OK and with a percentage of practice of (84%), while the transparency dimension came in second place among the dimensions of the leadership of primary schools leaders for leadership with values with an average My account (2.49) A score that indicates OK and with a practice rate of (83%), and then the justice dimension from the viewpoint of leaders of primary schools from among the dimensions of the leadership of primary school leaders to drive with the values in the last rank with an arithmetic average (2.17) with a degree that indicates somewhat agree and with a practice rate of ( 72.3%), that the response of the study members came in a degree that indicates approval of the development proposals to enhance the practice of school leaders with values in light of the Kingdom of Saudi Arabia 2030 vision, with an average score of (2.59) and with a approval rate of (86.3%).
Suggestions and Recommendations: The study recommended the necessity of increasing the awareness of school leaders of the importance of exercising leadership with values through holding seminars and lectures that explain the importance of its practice and its importance in developing educational work inside the school, working to provide school leaders in Riyadh with creative methods through which to improve the level of performance of school personnel, conduct More studies on the obstacles that limit the practice of leadership by values in the educational process, ways, proposals and mechanisms that will enhance the practice of leadership by values among leaders of primary schools.
References
الأبيدي، محمد إبراهيم حسنين علي (2011(. الإدارة بالقِيَم وانعكاساتها على الجودة التَّعليميَّة في مدارس الحلقة الأولى من التَّعليم الأساسي (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة المنصورة، كلية التَّربية، قسم أصول التَّربية. جمهورية مصر العربيَّة.
الأردنية الهاشمية: دار وائل للنشر وال.
بدرانة، حازم علي (2009). درجة مُمارسة رُؤساء الأقسام في كلية التَّربية جامعة اليرموك للإدارة بالقِيَم من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس فيها. جامعة فيلادلفيا. المملكة الأردنية الهاشمية.
حميد، محمد عبد الله (1437ه). تطوير الأداء البحثي للجامعات في ضوء الإدارة بالقيم. عمان، المملكة الأردنية الهاشمية: دار غيداء للنشر والتوزيع.
الخضر، مرغاد (2006). وحدة الإدارة بالأهداف والإدارة بالقِيَم في منظمات الأعمال. القاهرة، جمهورية مصر العربيَّة: إيتراك للطباعة والنشر.
ذيب، محمد؛ والسعود، راتب (2014). درجة مُمارسة قيم العمل لدى مُديري التَّربية والتَّعليم في الأردن وعلاقتها بدرجة الالتزام التنظيمي لرؤساء الاقسام العاملين معهم، دراسات العلوم التَّربويَّة، م41 (1)، ص494 -512.
الزهراني، عبد الله (1439(، طموح التَّعليم في رُؤية المملكة العربيَّة السُّعوديَّة 2030.استرجعت بتاريخ 22/1/1441 مُتاح على الرابط https://www.manhal.net/art/s/21802
سليمان، محمد أحمد؛ وهب سوسن عبد الفتاح (2011). الرضا والولاء الوظيفي: قيم وأخلاقيَّات العمل. عمان، المملكة الأردنية الهاشمية: زمزم ناشرون وموزعون.
الشريف، خليل (2018)، تطوير أداء القيادات المدرسيَّة بالمملكة العربيَّة السُّعوديَّة في ضوء القيادة بالقيم، (رسالة دكتوراه غير منشورة). جامعة الملك سعود، كلية التَّربية. الرياض.
عابدين، محمد عبد القادر (2001). الإدارة المدرسيَّة الحديثة. عمان، المملكة الأردنية الهاشمية: دار الشروق للنشر والتوزيع.
العاجز، فؤاد؛ وشلدان، فايز (2009). دور القيادة المدرسيَّة في تنمية الإبداع لدى مُعلِّمي مدارس المرحلة الثانوية بمحافظات قطاع غزة من وجهة نظر المُعلِّمين، مجلة الجامعة الإسلامية للبحوث الإنسانية، م 18(1)، ص1-37.
عبدو، عبد القادر (2000). إدارة المدرسة الابتدائيَّة. القاهرة، جمهورية مصر العربيَّة: مكتبة النهضة.
العتيبي، أحمد )2013). درجة مُمارسة مُديري المدارس الثانوية للقيادة الأخلاقية وعلاقتها بقيمهم التنظيمية من وجهة نظر المُعلِّمين في دولة الكويت، (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة الشرق الأوسط، المملكة الأردنية الهاشمية.
العساف، عبد المعطي (2013). نظرية السلوك الإداري التنظيمي في المنظمات المُعاصرة. عمان، المملكة الأردنية الهاشمية: دار زهران للنشر والتوزيع.
عطوي، جودت عزت (2010). الإدارة المدرسيَّة الحديثة مفاهيمها النظرية وتطبيقاتها العلمية. عمان، المملكة الأردنية الهاشمية: دار الثقافة للنشر والتوزيع.
العمري، مشرف (٢٠١٣). درجة مُمارسة الشَّفافية الإداريَّة في الجامعات السُّعوديَّة ومُعيقاتها وطُرُق تحسينها كما يتصورها أعضاء هيئة التدريس فيها. (رسالة دكتوراه غير منشورة)، جامعة أم القرى، كلية التربية. مكة المكرمة.
عياصرة، علي(2016). القيادة والدافعية في الإدارة التَّربويَّة. عمان، المملكة الأردنية الهاشمية: دار الحامد للنشر.
الغامدي، فوزية جمعان (2018). درجة مُمارسة الإدارة بالقِيَم لدى قائدات المدارس في منطقة الباحة من وجهة نظر المُعلِّمات. المجلة الدولية للدِّراسات والبحوث التَّربويَّة، م3(2)، ص 498- 504.
الغانم، كلثم (1997). دور التعليم في تنمية قيم العمل. مركز البحوث التربوية. العدد(214)، ص 5-123.
غفر، غيداء (2018). درجة مُمارسة مُديري المدارس للإدارة بالقِيَم من وجهة نظر مدرسي التَّعليم الثانوي العام في مدينة اللاذقية. مجلة جامعة تشرين، م40(6)، ص 165-223.
الكايد، زهير عبد الكريم (2003). الشَّفافية. بحث مقدم إلى ندوة تميز الأداء الحكومي، كلية الاقتصاد والعلوم الإداريَّة، جامعة اليرموك، عمان.
الكردي، أحمد (2004). الإدارة المدرسيَّة الحديثة. القاهرة، جمهورية مصر العربيَّة: عالم الكتاب. لسان العرب: ابن منظور،1986,مادة (قود)، دار إحياء التراث العربي، الطبعة الثالثة، مؤسسة التاريخ العربي، بيروت.
مبارك، فتحي يوسف (1992). القِيَم الاجتماعية اللازمة للتلاميذ الحلقة الثَّانية من التَّعليم الأساسي ودور مناهج المواد الاجتماعية في تنمية الطالب. لمجلة العربيَّة للتربية، م12(1)، ص215 -300.
المخلافي، فؤاد (2013). مبدأ الشَّفافية ومكافحة الفساد لضمان تحرير التجارة العالمية. مصر، جمهورية مصر العربيَّة: دار الزهراء للنشر والتوزيع.
مصطفى، صلاح عبد الحميد (2012). الإدارة المدرسيَّة الحديثة المفاهيم-التطبيقات. الرياض: دار الرشد للطباعة والنشر.
هنداوي، ياسر فتحي (2009). إدارة المدرسة وإدارة الفصل، أصول نظرية وقضايا مُعاصرة. القاهرة. جمهورية مصر العربيَّة: المجموعة العربيَّة للنشر. الوظائف-الأنشطة، جدة: دار حافظ للنشر والتوزيع.
المراجع الأجنبيَّة:
Dogan, S (2016). Model of Values-Based Management Process in Schools : AMixed Design Study. International Journal of Higher Education. 5 (1), 83-96.
Feng, F (2011). A study on School Leaders Ethical Orientations in Taiwan, Ethics & Behavior. 21(4), 305 – 317.
Wanda, Lenox. A (19990).Organization Culture and Reacher Job Satisraction. Diss of Degree of doctor of philophy. Colorado State University.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 مها عثمان الزامل

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.