The impact of a consensual strategy between group teaching and free choice in the collection of history material among fifth graders

Authors

  • Samira Mahmoud Hussein College of Basic Education / University of Diyala
  • Hanaa Mohamed Ali College of Basic Education / University of Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/4/7

Keywords:

impact, strategy, collective teaching, free choice, collection, history

Abstract

The present research aims at identifying the effect of a consensus strategy between the group teaching and the free choice in the collection of history material among fifth graders. The research community is one of the fifth grade primary school students who study in the government day primary schools affiliated with the Directorate General of Diyala Province / (33) schools, and applied the experiment on a sample of students in the fifth grade in primary school (Biladi primary for girls) in the second course of the academic year (2018-2019) after being randomly selected from schools in the city of Baquba Center, The sample of the study consisted of (63) students. The researcher randomly selected (A) to represent the experimental group of (32) students who studied a consensual strategy between the group teaching and the free choice. They studied in the usual way. After the analysis of the data using the T-test for two independent samples, the results revealed a statistically significant difference between the average achievement of the two groups of students at the level (0,5) for the experimental group that studied the date material using a consensus strategy between the group teaching and the free choice.

References

المصادر

العربية والاجنبية

ابراهيم، مجدي عزيز، 2009، معجم مصطلحات ومفاهيم التعليم والتعلم، ط1، عالم الكتب للنشر والتوزيع والطباعة، القاهرة، مصر.

أبو سريع، محمود محمد،2008، المرجع في تدريس المواد الاجتماعية، الدار العالمية للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر.

الأحمد، ردينة عثمان، حذام عثمان يوسف، 2001، طرائق التدريس منهج، أسلوب، وسيله، ط1، دار المناهج عمان.

امبوسعيدي،عبد الله وسليمان البلوشي،2011، طرائق تدريس العلوم مفاهيم وتطبيقات عملية، دار المسير للنشر والتوزيع،عمان.

البحيري، محمد خلف، 2005، إدارة الاعتماد المهني لإعداد المعلم بالجامعات المصرية، المؤتمر القومي السنوي الثاني عشر، جامعة عين شمس.

جاسم،فاضل حسن وفراس نبيل محمود،2006، أثر أنموذجين من نماذج التعلم التعاوني في تحصيل تلاميذ الصف السادس الابتدائي في مادة التاريخ، مجلة كلية الآداب، العدد(85) موقع الانترنيت.

الحليه , محمد محمود, 2005,تصميم التعليم ,ط3,دار المسيره للنشر والتوزيع والطباعه, عمان.

جمهورية العراق، 2009، وزارة التربية، المديرية العامة للمناهج.

حريـري، هاشـم بكر،2001، إدارة الفصل بأسلوب التعلم التعاوني وأثره في تحصيل الطلاب الدراسي، دار المسيرة للطباعة والنشر، عمان.

الحسينات، إبراهيم بن عبد الله،2010، إستراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً في ضوء نموذج بينتريش، وعلاقتها بالتحصيل والتخصص والمستوى الدراسي والأسلوب المفضل للتعلم، (أطروحة دكتوراه غير منشورة) جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، كلية العلوم الاجتماعية الرياض.

الحيلة، محمد محمود، 2005، تصميم التعليم، ط3، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان.

الخزاعلة، محمد سلمان فياض، وآخرون، 2011، نظريات في التدريس، دار صفاء، عمان، الأردن.

الحريري , محمد سرور,2014 ,ادارة الافراد الحديثه, دار المسيرة للطباعه والنشر,عمان.

داود، عزيز حنا وأنور حسين، 1990، مناهج البحث التربوي، جامعة بغداد، مطابع دار الحكمة للطباعة والنشر، بغداد.

الزوبعي، عبد الجليل، 1981، مناهج البحث في التربية، ج2، بغدا، العراق.

زيتون،عايش محمود،2007، النظرية البنائية واستراتيجيات تدريس، دار النشر والتوزيع، عمان الاردن.

الساعدي، امجد كاظم فارس، وحيدر كريم جاسم الموسوي،2014، اساسيات القياس والتقويم،ط1، مكتب نور الحسن للطباعة والتنضيد، بغداد، العراق.

السعدي، فراس نبيل، 2002، " أثر المناقشة بتمثيل الادوار في تحصيل تلاميذ الصف الخامس الابتدائي في مادة التاريخ العربي الاسلامي، (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية المعلمين، جامعة ديالى.

السلخي، محمود جمال،2013، التحصيل الدراسي ونمذجة العوامل المؤثرة به،ط1، الرضوان للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

شاهين، عبد الحميد حسن،2011، استراتيجيات التدريس المتقدمة، كلية التربية بدمنهور، جامعة الاسكندرية.

العبادي، سلمى مجيد، 2002، " أثر انموذج جانية في اكتساب المفاهيم التاريخية واستببقائها لدى طالبات الصف الثاني المتوسط ".(رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية الاساسية، جامعة ديالى.

العزاوي، عدنان عبد الكريم محمود،2000، اثر استخدام اسلوب التدريس الجمعي في تحصيل طلاب الصف الرابع العام في مادة الادب والنصوص، (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة بغداد، كلية التربية، ابن رشد.

العنبكي، فاضل حسن، 2012، " رؤية مستقبلية لفلسفة إعداد المعلم في العراق، (اطروحة دكتوراه غير منشورة)، كلية التربية الاساسية، جامعة ديالى.

عودة، أحمد سلمان، وخليل يوسف الخليلي، 1993، القياس والتقويم في العملية التدريسية، ط1، دار الأمل للنشر والتوزيع، الأردن.

عيسوي، عبد الرحمن محمد، 1984، القياس والتجريب في علم النفس والتربية، دار النهضة العربية، القاهرة.

غباين، عمر محمود، 2001 ، التعلم الذاتي بالحقائب التعليمية، دار المسيرة، عمان.

القراري، عبداللطيف حمزة، 2015، الاستراتيجية النظرية والتطبيق، مشروع أطروحة دكتوراه، أكاديمية أكسفورد العليا للتعليم.

قطاوي، محمد ابراهيم، و ماهر مفلح الزيادات،2010، الدراسات الاجتماعية طبيعتها وطرق تعليمها وتعلمها، دار الثقافة للتوزيع والنشر،عمان.

محمد، زبيدة محمد قرنى،2001، فعالية استخدام إستراتيجيتي التعلم التعاوني والتعلم الفردي باستخدام الكمبيوتر على التحصيل في مادة العلوم وتنمية التفكير الابتكاري لدى تلاميذ الصف الرابع الإعدادي.(اطروحة دكتوراه غير منشورة). كلية التربية، جامعة القاهرة.

الجبوري ,عمران جاسم , السلطاني حمزة هاشم ,2013 , المناهج وطرائق التدريس ,ط1 دار الرضوان للنشر والتوزيع ,الاردن عمان .

Eble r. l.(1972): Essentials of educational measurement, New Jersey, prentce Hall.

Estep, David, F. (1992) An invest ion of the effects of direct instruction and cooperative learning froups on the performance of fourth grade readers in social studies (reading instruction). D. A. I. A 53 (5).

Moreno، R.& Mayer، R.E.(2000). A Learner-Centered Approach to Multimedia Explanations: Deriving Instructional Design Principles From Cognitive Theory، Interactive Multimedia Electronic Journal of Computer-Enhanced LearningRetrieved،September،from: http://Imej.Wfu.Edu/Articles /2000/2/05 /Index.Asp.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
سميرة محمود حسين and هناء محمد علي, “The impact of a consensual strategy between group teaching and free choice in the collection of history material among fifth graders”, jfath, vol. 23, no. 4, pp. 207–186, Aug. 2023.