Difficulties faced by primary school students in mental arithmetic from the point of view of their teachers
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2011/15/2/8Abstract
The current research aims to identify the difficulties faced by primary school students in mental arithmetic from the point of view of teachers. Research and sources for the position of mental arithmetic The two researchers were able to build a research tool consisting of (29) paragraphs presenting the various difficulties that students face in mental arithmetic. The data were analyzed statistically, depending on the weighted mean and the weighted weight, and the two researchers reached the following most important results: - The weakness of the students' ability to give a quick verbal idea that is close to reality without using measurement tools or performing mathematical operations accurately and with paper and pen. The weakness of the students' mental ability to reach an exact result through the use of the properties of numbers and the decimal system of the number. Weakness of the students' ability to link the arithmetic outputs to each other, or to sense the operations on the preparation and their meaning and understand how and when to use them, or to use the properties of substitution, distribution and grouping of the arithmetic operations on the preparation. Therefore, the two researchers recommend: The need for the Ministry of Education to pay attention to the subject of mental arithmetic through the preparation of its curricula due to the importance of this topic in the development of mental skills and strategies. The need for attention by the preparation institutions for future male and female teachers in basic education faculties to ensure that their preparation program includes strategies for developing students' mental arithmetic. The need to prepare workshops that develop students' ability to deal with preparation and calculate preparation using mathematical operations and linking them to reality. Therefore, the two researchers suggest: - Detecting the difficulties facing primary school students from their point of view. A therapeutic strategy in light of the difficulties that students face in mental arithmetic.
References
الأبياري، محمود:(١٩٨٣), دراسة تحليلية للأخطاء الشائعة و الصعوبات التي تواجه طلاب الصف الثاني في حل تمارين الهندسة الفراغية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية ،جامعة الاسكندرية.
أحمد، شكري:( ١٩٨٦),الاتجاهات نحو الرياضيات و علاقتها باختبار نوع التحصيل الدراسي و بعض المتغيرات الأخرى لدى بعض التلاميذ، رسالة الخليج العربى، العدد الثامن .
الباقر، نصرة رضا حسن:( ١٩٩٤),صعوبات تعلم موضوع الكسور لدى تلميذات الصف الأول الإعدادي بالمدارس القطرية ، المؤتمر العملي الثالث : رؤى مستقبلية للمناهج في الوطن العربي ، الجمعية المصرية للمناهج و طرق التدريس، الإسكندرية .
البلوشي ، ريمة بنت سعيد بن علي (2003) : الحساب الذهني لدى تلميذات الصف الخامس الأساسي وعلاقته بالمهارات الاساسية ، رسالة ماجستير غير منشورة ، سلطنة عمان ، جامعة السلطان قابوس ، كلية التربية.
الحسني ,حسين نعمة عبد :(1995),تحديد صعوبات تدريس موضوعات الهندسة لطلبة الثاني المتوسط في المدارس المتوسطة والثانوية في مدينة بغداد وسبل معالجتها, رسالة ماجستير غير منشورة , كلية التربية /ابن الهيثم , جامعة بغداد.
الزيات، فتحي مصطفى:(٢٠٠٢), المتفوقون عقلياً ذوو صعوبات التعلم ، الطبعة الأولى، القاهرة: دار النشر للجامعات .
______________: (١٩٩٨ ), (صعوبات التعلم ( الأسس النظرية، التشخيصية العلاجية , لطبعة الأولي، مصر : دار النشر للجامعات.
سدرة ، فايزة اسكندر (1999) : استخدام الطريقة المعملية في تدريس رياضيات المرحلة الابتدائية ،أسيوط ، مجلة كلية التربية ، ع15 ، ج2 ، يوليو.
السعيد ، رضا مسعد (2005), الحس العددي ، التربوية الإلكترونية.
سلامة، حسن علي (1995): طرق تدريس الرياضيات بين النظرية والتطبيق، ط1، القاهرة ، دار الفجر للنشر والتوزيع القاهرة.
شرف، سلوى عبد اللطيف( 2005): وسائل وتكنلوجيا التعليم مبادئها -تطبيقها في التعلم والتدريس ، ط2 ، دار التربية الحديثة ، عمان، الأردن.
الصفار ,نضال لطيف:(2008),الحس العددي وعلاقته بالتحصيل الرياضي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي , رسالة ماجستير غير منشورة ,كلية التربية – ابن الهيثم , جامعة بغداد.
الصيداوي , غسان رشيد :(2008) , العلاقة بين الحس العددي والحساب الذهني في مادة الرياضيات لدى طلبة الصف الثالث المتوسط ,رسالة ماجستير غير منشورة , كلية التربية- ابن الهيثم , جامعة بغداد.
عبد الحسين شاكر حبيب :(1998), صعوبات تدريس الرياضيات لدى طلاب المرحلة المتوسطة ,مجلة كلية التربية ,العدد (4).
عفانة، عزو :( ١٩٩٦), التكوين العاملي لصعوبات التفكير في حل المسائل الرياضية لدى طلبة الصفين الثاني و الثالث الثانويين العلميين بغزة, مجلة التقويم و القياس النفسي و التربوى ، العدد ٨.
العقبي،الهام جبار فارس(2005): اكتساب طلبة المرحلة المتوسطة لمهارات التقدير والحساب الذهني، مجلة العلوم التربوية والاقتصادية ، جامعة الانبار،العدد5 .
عقيلان ، إبراهيم محمد:(2002), مناهج الرياضيات وأساليب تدريسها ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ‘ عمان .
العكة , منال رشدي سعيد :(2004), صعوبات الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الأساسية الدنيا المعاقين بصريا بمركز النور – بغزة , رسالة ماجستير غير منشورة , كلية التربية , الجامعة الإسلامية , غزة.
فرج الله، عبد الكريم موسى: (٢٠٠٢ ), فاعلية برنامج مقترح لعلاج صعوبات تعلم مفهومي النسبة و التناسب لدى تلاميذ الصف الخامس الأساسي بمحافظة غزة ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة الأزهر: غزة.
قطامي ، نايفة ، تعليم التفكير للمرحلة الأساسية ، ط1, دار الفكر, عمان .
محمد جواد سعدالدين وآخرون : (1997), طرائق تدريس الرياضيات للصف الرابع لمعاهد اعداد المعلمين ، جمهورية العراق ، وزارة التربية.
المفتي، محمد أمين: (1995), قراءات في تعليم الرياضيات، القاهرة ، مكتبة الانجلو المصرية.
النعيمي , حمدية محسن علوان :(2009), اثر استخدام استراتيجيات الحساب الذهني في التحصيل والتفكير الابداعي لدى تلميذات المرحلة الابتدائية وميلهن نحو مادة الرياضيات , أطروحة دكتوراه غيرمنشورة , كلية التربية- ابن الهيثم , جامعة بغداد.
المصادر الأجنبية :
Blak well &Henkin , (1989): "Mathematics Report of the project 2061 phasel Mathematics panel " : American Associtaion for the Advancement of seience , Washington DC,U.S.A.p
Department of education and training number Sense and mental Arithmaiie Computions new south wales through the, department of edu cation and Training. 2001,P7.
Heirdsfield,A.M,& Cooper,T.J.(2002).The architecture of mental addition and subtraction .Paper presented at the Manual Conference of the Australian Association for Educational Research,Brisbane(Australia).
Heirdsfield,A.M.(1996) Mental computuional estimation and number fact knowledge for addition and subtraction in year four children- un published Master of education Thesis , Queensland University of Teachnol ogy , Brisbane Australia . world Wide heira p 62-55 htm.
Mattock, s, (1997): Basic Concepts in hen and test analysis paper presented of The Annual meeting of southwest.
Morgan,G.R.(1999).An Analysis of the nurture and function of mental computation in primary. mathematics curriculum. Unpublished doctor dissertation , QUT ,Brisbane.p143.
National council of teacher of mathematics (2000) Principles and Standards for School Mathematics, Reston, Va.: the Natinol council of Teachers of Mathematics.
Reys.R.E., Reys, B.J ., Nohda , N., Emori H, H.(1995) . “ Mental computation performance and strategy use of Japanese students in grade 2,4,6 , and 8” journal for reseach in mathematics education,26,pp204-6.
Sowder,J.T.(1988):''Mental computation andnumber comparison in the development of number sense and computational " estimation in J.Hiebert &M. Behr (Eds).Number concepts and operations in the middle Graded ,pp.182.197.
Weder W.B , (1999): Filling in the Gape: An Experimental stady on Mental , proceedings of the Enghteenth Biennial .c.computation Achivement and strategies .paper presental at the Annual metting of the America Educational Research.(Assocation,NEW YORK, Aprilg 1996,p22.
Zubrowski, Sarah (1996) : Number sense –Grade one wellsson planes eage- commath number sant Joseph collage,p18.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.