The effect of using Monroe and Slater's strategy on developing critical thinking skills among fourth grade literary students in history
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2011/15/2/14Abstract
The subject of history is one of the basic subjects that are taught in various educational stages, as it enables learners to see their civilized nation and its influences in their contemporary world and the ideas and opinions it presented in various fields of science and knowledge (Muhammad, and others, 2000, pg. 5). However, the reality of teaching history is marred by stereotypical methods that diminish the achievement of the desired goals and its educational benefit (Sa'ada, 1985, p. 15). As he is still a prisoner of traditional methods that emphasize theoretical and formal aspects and on memorization and indoctrination instead of an interest in developing thinking and the weakness of learners in possessing the skill of critical thinking. This is due to the failure of traditional methods to meet the needs and requirements of intellectual growth (Al-Janabi, 1992, p. Appropriate teaching is one of the main elements in the development of learners' thinking, where the weakness in learners' knowledge and mental ability is attributed to the fact that some teachers stand unable to find appropriate methods and methods in teaching (Al-Samarrai, 1994, p. The two researchers learned through their relationship with history teachers that students tend to memorize automatically and tend towards memorizing information as a goal and complaining that this material is far from their real lives by virtue of the fact that the topics that revolve around it go back to the past, whether distant or near, and that the methods of presenting these topics do not stimulate their thinking Feeling the futility of studying it, it weakens their participation in the educational process. Therefore, the problem of the study is represented in its attempt to identify the effect of using Monroe and Slater's strategy on developing critical thinking skills among fourth-grade students in the subject of history, especially that studies related to critical thinking strategies in the field of social studies in general and history in particular. A few special prompting researchers to pay attention to this topic
References
– ابوجادو ، صالح محمد علي ، علم النفس التربوي ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، 2000.
– ابو علام ، رجاء محمود ، علم النفس التربوي ، دار القلم للنشر والتوزيع ، الكويت ، 1986.
– ابو زيد ، محمود ، تأثير المنطق الرياضي على تنمية التفكير الناقد في المرحلة الثانوية ، رسالة دكتوراه – جامعة الاسكندرية ، كلية التربية ، 1981.
– الامام ، محمد مصطفى واخرون ، التقويم والقياس ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، جامعة بغداد ، 1990.
– ال ياسين ، محمد حسين ، المبادئ الاساسية في طرق تدريس العامة ، ط1، منشورات دار القلم ، بغداد ، 1971.
– بشار، جبرائيل ، المنهج التعليمي ، بيروت ، دار الرائد العربي ،1983.
– بلوم ، بنيامين ، واخرون، تقيم تعلم الطالب التجميعي والتكويني ، ترجمة محمد امين المغني واخرون ، مطابع الكتاب المصري الحديث ، القاهرة ، 1983.
– توفيق واخرون ، عبد الجبار واخرون ، مبادئ البحث الترنوي لمعاهد اعداد المعلمين ، ط1، وزارة التربية ، مطبعة تونس ، بغداد ، 2000.
– جابر ، جابر عبد الحميد ، التعلم وتكنولوجية التعليم ، ط1، دار النهضة العربية ، القاهرة ، 1982.
– جامل، عبدالرحمن عبدالسلام ، طرق التدريس العامة ومهارات تنفيذ تخطيط عملية التدريس ، ط2، دار المناهج للنشر والتوزيع ، عمان ، 1999.
– الجنابي ، فاضل زامل ، التفكير الناقد لدى طلبة جامعة بغداد وعلاقته باساليبهم المعرفية ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بغداد ، كلية التربية ـ ابن رشد ، 1992 .
- الحوسني ، زايد بن علي ، فاعلية استخدام القصة في تدريس التاريخ المرحلة الاعدادية لتنمية التفكير الناقد والتحصيل ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة السلطان قابوس ، سلطنة عمان ، 2000.
– الحيلة ، محمد محمود ، التصميم التعليمي ، نظرية وممارسة ، دار المسيرة ، عمان ، 1999.
– حمدان ، محمد زيادة ، تطوير المنهجة مع استراتيجيات تدريسية وموارده التربوية المساعدة ، دار التربية الحديثة ، عمان ، الاردن ، 1985.
– الخصاونه ، ريما ، تطوير مناهج التاريخ للصف العاشر الاساسي في ضوء مبادء التعليم الاساسية واختبار فاعلية وحدة تعليمية مطورة في تحصيل الطلبة وتنمية التفكير الناقد لديهم ، رسالة دكتوراه غير منشورة ، جامعة اليرموك ، اربد ، الاردن ، 2004.
– الخضراء ، فادية عادل ، تنمية التفكير الابتكاري والناقد ، دراسة تجريبية ، دالا ديبونو ، عمان ، الاردن ، 2005.
– الخليلي ، خليل يوسف واخرون ، تدريس العلوم في مراحل التعليم العام ، ط1، دار القلم ، دولة الامارات ، 1996.
- الروسان ، سليم سلامة واخرون ، مباتدئ القياس والتقويم وتطبيقاته التربوية والانسانية ، ط 1 ، عمان ، 1991 .
- رافسن ، ج ، س ، اختبار المصفوفات المتتابعة المقننة ، ترجمة فخري الدباغ واخرون ، مطبعة جامعة الموصل ، 1983 .
- الزيادات ، ماهر ، اثر استخدام إستراتيجية التدريس فوق المعرفية والنموذجية الاستقصائية في التحصيل وتنمية التفكير الناقد لدى طلبة الصف التاسع في مبحث الجغرافية ، رسالة دكتوراه غير منشوره ، جامعة اليرموك ، الاردن ، 2003.
– سعادة ، يوسف جعفر ، الاتجاهات العالمية في اعداد المواد الاجتماعية مؤسسة الخليج العربي ، 1985 .
- السكران ، محمد ، اساليب تدريس الدراسات الاجتماعية ، ط1، دار الشروق ، عمان ، 2000.
- السامرائي ، قصي ليف ، اثر استخدام طريقتي المناقشة والالقائية في تنمية التفكير الناقد لدى. طالبات الصف الثاني معهد اعداد المعلمات ، اطروحة دكتوراه ، غير منشورة ، جامعة بغداد ، كلية التربية ابن رشد ، 1994
– شنطاوي ، فاضل ، درجة امتلاك معلمي الجغرافية في المرحلة الثانوية في الاردن لمفاهيم الاستشعار عن بعد ومهاراته ودرجة ممارستهم لها وتطوير برنامج تدريسي وفق ذلك وقياس اثره في تحصيل طلبتهم وتنمية تفكيرهم الناقد ، رسالة دكتوراه غير منشورة ، جامعة عمان العربية ، الاردن ، 2007.
– الصادق ، اسماعيل محمد الامين ، طرق تدريس الرياضيات ، ( نظرية وتطبيقاتها ، ط1 ، القاهرة ، دار الفكر العربي ، 2001 ) .
- الظاهر ، زكريا محمد ، واخرون ، مبادئ القياس والتقويم في التربية ، ط1 ، دار الثقافة ، عمان ، الاردن ، 1999 .
، عودة ، احمد سليمان ، التقويم والقياس في العملية التربوية ، المطمعة الوطنية ، عمان ، الاردن ، 1985 .
– فان دالين ، ديوبولد ، مناهج البحث في التربية وعلم النفس ، مكتب الانجلو المصرية ، القاهرة ، 1985 .
- قطامي ، يوسف ، تفكير الاطفال ـ تطوره ـ طرق تعليمه ـ، ط1 ، عمان ، 1990 .
- الايقاني ، وبرنس احمد رضوان ، تدريس المواد الاجتماعية ، ط3 ، عالم الكتب المصرية ، القاهرة ، 1984 .
-المانع ، عزيز ، تنمية قدرات التلاميذ ، رسالة ماجستير الخليج العربي ، جامعة الملك سعود ، كلية التربية ، 1996 .
- محمد ، فوزي واخرون ، تاريخ الحضارة الاسلامية ، ط6 ، وزارة التربية ، 2000 .
– محمد ، مرعي توفيق ومحمد محمود الحيلة ، طرق التدريس العامة ، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ، ط1 ، عمان الاردن ، 2002 .
- ميخائيل ، امطانيوس ، القياس والتقويم في التربية الحديثة ، منشورات جامعة دمشق ، 1997 .
- ملحم ، سامي ، القياس والتقويم في التربية وعلم النفس ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، ط1 ، عمان الاردن ، 2000 .
- Ennis , R .H, Alogicl Basis For meas urin , critical thinkin , Eduational leader ship , vol . a3 . No .2 .
– Fregson , beroge .A, Cstatistical Analysis psy chology and Education Fifth Edition , me braw Hill Book company , New York .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.