The effect of the periodic survey model and the semantic map on the achievement of fifth grade literary students in history

Authors

  • Uday Taher Mahmoud كلية التربية للعلوم الانسانية / جامعة ديالى
  • Mustapha Fadhil Abbas College of Education for Humanities / University of Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/4/18

Keywords:

Keyword: impact,periodic investigation,semantic map

Abstract

This research aims to identify “The Impact of Periodic Survey Model and the Semantic Map on the Achievement of Fifth Grade Literary Students in the Material of History”. To achieve the research hypotheses the researchers put the following hypotheses:

  1. There are no statistically significant differences at the level of (0.05) between the average grades of students of the first experimental group studying using the periodic survey model and the average score of the second experimental group students studying using the semantic map in material of history.
  2. There are no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the average grades of students of the first experimental group studying in accordance with the strategy of the periodic survey and the average score of the students of the control group studying in the traditional way in material of history.
  3. There are no statistically significant differences at the level of 3significance (05.0) between the average grades of the second experimental group studying according to the semantic map and the average of the students of the control group studying in the traditional way in material of history.

English translation. 

    The research community is from the Preparatory and Secondary Day schools in Baqubah Center in Governorate of Diyala. The sample of the research was (105) students from fifth literary grade. The research tool that the researchers used one tool to measure the level of students which is the achievement test and after it was implemented to the research groups the result of the first hypothesis showed the superiority of the first experimental group over the second experimental group where the periodic survey had a positive effect in raising the level of achievement of students. The second zero hypothesis reached the superiority of the first experimental group studying according to the periodic survey on the control group. English translation. The third zero hypothesis reached the superiority of the second experimental group, which studied according to the semantic map of the control group, and through the result the researchers reached the following conclusion

1- English translation. The use of the periodic survey model emphasizes the positive role of the learner through the active participation of students in the lesson.

2-The use of modern models and strategies in teaching has become inevitable as it makes the educational material more effective and the subject more interesting

3-Teachinhg by means of the semantic map creates afeeling of vigor and liveliness,and adds suspense  excitement and self-reliance

 

The researchers recommended the following:           

1-Training the teaching staff during service to use the model of periodic survey and not limited to teaching methods that depend on indoctrination and memorization

2-.the use of the semantic map as a method,and educational tool in all middle schools

The researchers suggested the following:

1-Studying the impact of the periodic survey model on other variables such as critical thinking and innovative thinking. English translation. 

2-Study the effectiveness of the periodic survey model in the teaching of other materials rather than history and for other grades of study.

3- conducting a semantic map study with other variative thinking

References

ابراهيم، عاهد وآخرون( 1989): مبادئ القياس والتقويم في التربية، ط1، دار عمان للنشر والتوزيع، مطابع الدستور التجارية، عمان، الأردن

-ابن منظور، جمال الدين ابي الفضل محمد بن مكرم( 2003): لسان العرب ط1، دار الكتب العلمية، ج3، بيروت – لبنان،

-أبو صالح، محمد صبحي وآخرون(2000): القياس والتقويم، ط1، مطابع الكتاب المدرسي، صنعاء

- الإمام، مصطفى محمود واخرون( 1990): التقويم والقياس، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، دار الحكمة، بغداد،

-التل، سعيد واخرون(1993): المرجع في مبادئ التربية، ط1 دار الشرق للنشر والتوزيع، عمان الاردن،

-الجلبي، سوسن شاكر(2005): اساسيات بناء الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية،مؤسسة علاء الدين، دمشق،

- جامل، عبد الرحمن(2007): طرق تدريس المواد الاجتماعية، ط2، دار المناهج عمان – الاردن،

- الجمهورية العراقية، وزارة التربية والتعليم (1979 ): اصول تدريس التربية الوطنية والاجتماعية، بغداد، العراق

-حمزة،حميد محمد(2003): اثر استخدام الخريطة الدلالية في التحصيل والاستبقاء لدى تلميذات الصف الخامس الابتدائي في مادة العلوم العامة،جامعة بابل،كلية التربية الاساسية،

-الحيلة،محمد محمود(1999) التصميم التعليمي(نظرية ممارسة) دار المسيرة، عمان، الاردن

- خضر، فخري رشيد(2006): طرائق تدريس الدراسات الاجتماعية، ط1، دار المسيرة، عمان الاردن،

- الخليلي، خليل يوسف وعبد اللطيف حسين حيدر ومحمد جمال الدين( 1990):،تدريس العلوم في مراحل التعليم العام،ط1،دار القلم للنشر،دولة الامارات العربية المتحد1990

- رضوان، برنس أحمد، أحمد حسين اللقاني(1974 ): تدريس المواد الاجتماعية، ط1، مطبعة مخيمر، القاهرة

-رؤوف، إبراهيم عبد الخالق( 2001): التصاميم التجريبية في الدراسات النفسية والتربوية، ط1، دار عمان للنشر والتوزيع، عمان، الأردن

- الزند، وليد وخضر وهادي حتمل عبيدان(2010): المناهج التعليمية – تصميمها – تنفيذها – تقويمها – تطويرها، عالم الكتب الحديثة للنشر والتوزيع، عمان – الاردن،

-الزوبعي، عبد الجليل إبراهيم، واحمد الغنام(1981): مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط1، مطبعة العاني، بغداد

- زيتون،عايش( 1986):،طبيعة العلم وبنتيه تطبيقات في التربية العلمية،دار عمار للنشر والتوزبع، عمان

-سريا، عادل(2007): التصميم التعليمي والتعلم ذي المعنى، ط2، دار وائل للنشر والتوزيع،عمان ، الاردن

-السليتي، فراس محمود مصطفى(2006): التفكير الناقد الابداعي استراتيجية التعلم التعاوني في تدريب المطالعة والنصوص الادبية –عالم الكتب الحديثة للنشر والتوزيع،عمان

- سمارة،نواف احمد،عبد السلام موسى العديلي (2008):،مفاهيم ومصطلحات في العلوم التربوية،دار المسيرة،عمان، الاردن

-الشمري،هدى علي جواد(2003):طرق تدريس التربية الاسلامية،ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع،عمان

- العاني،صبري سليم اسماعيل( 1982): الطرق الاحصائية،دار الكتب للطباعة والنشر، بغداد،

-علام، صلاح الدين محمود ( 2000):القياس والتقويم التربوي والنفسي اساسياته وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة ،ط1، دار الفكر العربي

- عبد الحفيظ، اخلاص محمد، ومصطفى حسين باهي( 2000): طرق البحث العلمي والتحليل الإحصائي في المجالات التربوية والنفسية،دار القلم،الكويت،

- عبيدات، ذوقان، وآخرون (2000 ) :البحث العلمي مفهومه وأدواته وأساليبه، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عمان،

-عبيد، جمانة محمد( 2006): المعلم اعداده –تدريبه – كفاياته،دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان

-الغريب، رمزية(1977): التقويم والقياس في العملية التدريسية ، دار الامل للنشر والطباعة

- العجيلي، صباح حسن، وآخرون(2000): مبادئ القياس والتقويم التربوي، مكتب احمد الدباغ، بغداد،

-العزاوي،رحيم يونس كرو(2007): مقدمة في البحث العلمي،ط1،دار دجلة،عمان،

- عطية،محسن علي( 2008) الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال،ط1،دار صفاء للنشر والتوزيع،عمان،

- علوان، عامر ابراهيم واخرون(2011): الكفايات تدريسية وتقنيات التدريس مفاهيم وتطبيقات، دار اليازوردي للنشر والتوزيع، عمان – الاردن

-عياش، امال نجاتي وعبد الحكيم محمود الصافي(2007): طرق تدريس العلوم للمرحلة الاساسية. دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان – الاردن.

- الفتلاوي، سهيلة محسن كاظم(2004): كفايات تدريس المواد الاجتماعية بين النظرية والتطبيق، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان – الاردن

- مديرية المناهج والكتب،منج الدراسة الابتدائية( 2004): ط4،مطبعة وزارة التربية والتعليم،بغداد،

- مارون،يوسف( 2008):،طرائق التعليم بين النظرية والممارسة في ضوء الاتجاهات التربوية الحديثة وتدريس اللغة العربية في التعليم الاساسي، طرابلس،لبنان

- ملحم، سامي محمد(2010 ): مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط6، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن،

-Ausubel، D. (1960): " The use of advance organizer in the learning and retention of meaning full verbal material " Journal of educational Psychology، vol.51.

-Carrell، p.L (1989): SLA and Classroom Instruction. Reading Annual Review of Applied Linguisties، Vol 9.

-Bruce، B.& Davidson، J.(1996). An Inquiry Model for Literacy Across The Curriculum.Journal Of Curriculum Studies، 28(3)، 281-3

-Bruce، B. & Bishop(2002): A. Using The Web to Support Inquiry-Based Literacy Development. Journal Of Adolescent And Adult Literacy،45(8)،706-714

-Bruce، B.& Davidson(1996): J. An Inquiry Model for Literacy Across The Curriculum.Journal Of Curriculum Studies، 28(3)،

-Brown,frederick,g(1981): Measurement and Evaluation in Education and psychology,new york, Rinhart and winstonkk,lnc,

-Bloom,B.S.(1981) Hand book on formative and Summative Evaluion of Student Learning,New york,McGraw-Hill Book com,

-Beerer, K& bodzin, a(2004):promoting lnquiry-Based Science

Lnstruction:the validation of the Science teacher lnquiry rubric.paper presented at the association for the Education of teachers of Science,annual meeting Nashville,january8-11,pp.1-16

-Savignon,S.J. (1983).Communicative competence: theory and classroom practice reading mass: Addison. Wesley 52 .

Fery، E. (1987). vocabulary in volvement. The reading teacher, 9/

- Qing، Z. & Jing، G، & Yan،(2010): Promoting PR eService Teachers’ Critical Thinking Skills by Inquiry-Based Chemical Experiment .Procedia Social and Behavioral Sciences.2، 597–603,

-Hanf. (1971). " Mapping: Atechnique for tran slating reading in to thinking " Journal of reading، vol. 14.

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
عدي طاهر محمود and مصطفى فاضل عباس, “The effect of the periodic survey model and the semantic map on the achievement of fifth grade literary students in history”, jfath, vol. 24, no. 4, pp. 437–466, Jul. 2023.