The effectiveness of an educational program in developing healthy behavior among Salah Al-Din University students

Authors

  • Afrah Yassin Muhammad al-Dabbagh كلية التربية / جامعة صالح الدين
  • Araz Hakim Reza كلية التربية / جامعة صالح الدين

Keywords:

تنمية السلوك الصحي

Abstract

The researcher’s aim of this research is to find:
1- The effectiveness of the educational program according to the
generative learning model as an application of the (Vygotsky) theory
in the development of health behavior among the students at the
University of Salahaddin /Erbil.
2- To verify the effectiveness of the educational program in the
development of health behavior among the students at the University
of Salahaddin /Erbil.
The aims will be achieved by confirming that:
a- There are no statistically significant differences at the level of
significance (0.05) between the mean scores of the experimental
group in health behavior questionnaire before and after the
application of the educational program.
b- There are no statistically significant differences at the level of
significance (0.05) between the mean scores of pre and post
measurement of the control group in the questionnaire for the health
behavior when they are not subjected to the educational program.
c- There are no statistically significant differences at the level of
significance (0.05) between the mean scores of the experimental
group with the control group members in health behavior
questionnaire after the application of the educational program.
d- The educational program does not have achieved its effects in
development of health behavior among members of the experimental
group in both pre and post applications.
This research is limited to the level III students at the University of
Salahaddin /Erbil - College of Education / Department of
Educational and Psychological Sciences / section educational and
psychological counseling, for the academic year (2012 - 2013).
In order to achieve the goals of the present research, the researcher
has used the structural and the experimental methods. The total
number of samples was (58) students (Male and female). Samples
were divided into two groups, the experimental group that composed
(29) students and the control group that was consisted of (29)
students. The two groups were then equalized in a number of
variables (health behavior, life span, level of achievement

References

-أبو ليلى، يوسف حسن )9002 .)مظاهر السلوك الصحي في مجتمع اإلمارات:

دراسة ميدانية. نشر في مجلة شؤون إجتماعية، جمعية اإلجتماعيين والجامعة األمريكية

في الشارقة، دولة اإلمارات العربي المتحدة، الشارقة، العدد )109 ،)صيف )9002 ،)

.)http://www.philadelphia.edu.jo( :األلكتروني الموقع في(. 91( السنة

-أحمد، مازن عبد الهادي وآخرون )9002 .)السلوك الصحي وإتجاهاته لدى

الرياضيين. جامعة بابل، كلية التربية الرياضية، مجلة علوم التربية الرياضية، المجلد

األول، العدد السابع، سنة )9002 ،)ص21-191.

-آل عامر، حنان سالم عبد هللا )9002 .)فاعلية برنامج تدريبي مستند إلى نظرية

تريز )TRIZ )في تنمية حل المشكالت الرياضية إبداعيا وبعض مهارات التفكير اإلبداعي

ومهارات التواصل الرياضي لمتفوقات الصف الثالث المتوسط. جامعة الملك عبد العزيز،

كلية التربية بجدة األقسام األدبية، قسم التربية وعلم النفس )أطروحة دكتوراه غير

منشورة(.

-بدوي، أحمد زكي )1222 .)معجم مصطلحات العلوم االجتماعية. مكتبة لبنان،

بيروت، الطبعة األولى.

-تايلور، شيلي )9002 .)علم النفس الصحي. ترجمة: وسام درويش بريك وفوزي

شاكر داود. دار الحامد، عمان/ األردن، الطبعة األولى.

-رضوان، سامر جميل وريشكة، كونراد )9002 .)السلوك الصحي واإلتجاهات

نحو الصحة. دراسة ميدانية مقارنة بين طالب سوريين وألمان. جامعة دمشق، كلية

.)http://www.alba7es.com/Page1220.htm( :األلكتروني الموقع في. التربية

-السعدي، عبد القادر سليمان )1229 .)بناء برنامج لتنمية التفكير الناقد في تدريس

مادة الجغرافية للمرحلة اإلعدادية. جامعة عين شمس، القاهرة، كلية التربية )أطروحة

دكتوراه غير منشورة(.

-سعيد، عاطف، وعيد رجاء أحمد )9001 .)أثر إستخدام بعض إستراتيجيات التعلم

النشط في تدريس الدراسات اإلجتماعية على التحصيل وتنمية مهارات حل المشكالت لدى

تالميذ المرحلة اإلعدادية. مجلة دراسات في المناهج وطرق التدريس، الجمعية المصرية

للمناهج وطرق التدريس، جامعة عين شمس، العدد )111 ،)ص101-141.

-سلمان، سماح محمد صالح )9019 .)أثر إستخدام نموذج التعلم التوليدي في تنمية

التفكير اإلستداللي والتحصيل في مادة الكيمياء لدى طالبات الصف األول الثانوي بمكة

المكرمة. قسم المناهج وطرائق التدريس، كلية التربية، جامعة أم القرى )رسالة ماجستير

غير منشورة(.

-الشاهي، لطيف عبد الشكور عبد هللا تجار )9002 .)فاعلية برنامج مقترح في

التربية البيئية في ضوء نظرية تريز )TRIZ )في تنمية التفكير اإلبداعي لطفل ما قبل

المدرسة في رياض األطفال بمحافظة جدة. المملكة العربية السعودية، جامعة أم القرى،

كلية التربية، قسم المناهج وطرق التدريس )أطروحة دكتوراه غير منشورة(.

-العابد، عدنان سليم )9019 .)أثر إستخدام أنموذج التعلم التوليدي في حل المسألة

الرياضية والدافعية نحو تعلم الرياضيات لدى طلبة المرحلة األساسية. مجلة الدراسات

التربوية والنفسية، جامعة السلطان قابوس، المجلد )1 ،)العدد )9 ،)9019 ،ص1-11.

-العمودي، هاله سعيد أحمد باقادر )9002 .)فعالية برنامج مقترح في التربية

الصحية لتنمية التنور الصحي لدى تلميذات المرحلة المتوسطة بمدينة مكة المكرمة.

المملكة العربية السعودية، المكة المكرمة، كلية التربية للبنات – األقسام األدبية، قسم

التربية وعلم النفس )أطروحة دكتوراه غير منشورة(.

-فخرو، عبد الناصر )9005 .)فاعلية برنامج مقترح )السهل( في تنمية بعض

مهارات التفكير العليا لدى عينة من الطلبة المتفوقين عقليا وغير المتفوقين. مجلة مركز

البحوث التربوية، جامعة قطر، العدد )94 ،)السنة )15.)

-فضلي، عدنان عباس )1222 .)دليل الموسوعة المختصرة في علم النفس وطب

نفس األطفال الخاصة باألطفال المعوقين وبطيء التعلم. المكتبة الوطنية، جامعة بغداد،

بغداد، الطبعة األولى.

-محمود، آمال زكي )1224 .)إرتباط السلوك الصحى لطالبات كلية التربية

الرياضية بدراسة بعض المقررات الصحية )دراسة مقارنة(. في الموقع األلكتروني:

.)http://iusst.org/index.php(

-النعامنة، حسن محمد قاسم )9005 .)تقويم البرنامج التربوي للطلبة المتفوقين في

المراكز الريادية في ضوء أهداف التطوير التربوي في األردن. جامعة بغداد، كلية التربية

إبن رشد )أطروحة دكتوراه غير منشورة(.

- Bandura, Albert (2004). Health Promotion by Social Cognitive

Means. Health Education & Behavior, Vol. 31 (2): 143-164 (April 2004).

- Conner, M (2002). Health Behaviors. University of Leeds UK.

Available online 2002.

- Epton et al. (2013). A theory- based online health behavior

intervention for new university students: study protocol. BMC Public

Health.

(http://www.biomedcentral.com/1471-2458/13/107).

- Ferber, V. (1979). Gesundheitsverhalten. In: J. Siegrist, A. HendelKramer, Wege zum Arzt, Ergebnisse medizinsoziologischer

Untersuchungen zur Arzt-Patient-Beziehung (S. 7-23). München: Urban

und Schwarzenberg.

- Gochman D S (Ed), (1997). Handbook of Health Behavior

Research. New York, Vols. 1–4: Plenum.

- Noeldner, W. (1989). Gesundheit spsychologie – Grundlagen und

Forschungskonzepte. In: D. Rüdiger, W. Nöldner, D. Hang, empirische

Beiträge (S. 11-20). Regensburg: S. Roderer Verlag.

- Shepardson, D. P. (1999). Learning Science in a First Grad Science

Activity. A Vygotskian Perspective. Science Education, Vol. 83, No. 5,

pp. 621- 638.

- Wittrock, Merlin C. (1989). Generative processes of

comprehension, Educational Psychologist, 24.

- Witrrock, Merline C. (1992). Generative Learning Process of the

Brain. Educational Psychologist, Vol. 27, No. 4, PP. 531-541.

- Zanjani, Faika. A. K. and et al (2006). Age Group and Health

Status Effects on Health Behavior Change. Behavioral Medicine. Vol.

, summer (2006), p.36-46

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
أفراح ياسين محمد الدباغ and آراز حكيم رضا, “The effectiveness of an educational program in developing healthy behavior among Salah Al-Din University students”, jfath, vol. 18, no. 4, pp. 1–32, Aug. 2023.