Educational competencies required for teachers of accelerated education

Authors

  • Nadia Abdul Qadir معهد اعداد المعلمات/ديالى

Abstract

Accelerated education is a new case that has entered the reality of education in Iraq for the purpose of reducing the problem of illiteracy in Iraq. Therefore, it was necessary to pay attention to the educational competencies of these teachers, as they are one of the important pillars for the development and success of this important project. The importance of the research: The importance of the research is represented in the following points:- 1- The importance of education as an indicator of the progress of countries. 2- The importance of educating adults and educating them to keep up with the process of scientific progress. 3- The importance of the educational competencies required for teachers of accelerated learning centers, which help teachers to apply many contemporary trends in educating students and achieving goals. 4- The results of this study provide a list of educational competencies that work with can be an indicator for educational supervisors who specialize in guiding teachers in their centers in the light of these competencies. The current research aims to: 1- Determine the educational competencies necessary for teachers of accelerated education. 2- Arranging the educational competencies of accelerated education teachers in terms of their importance from their point of view. In order to achieve the objectives of this research, the researcher prepared a questionnaire of (33) paragraphs distributed over six fields to determine the necessary competencies for teachers of accelerated education. It was applied to the basic research sample of male and female teachers in accelerated education centers, which numbered (08) male and female teachers, and after collecting data and processing them statistically. Using the Pearson correlation coefficient, the weighted average and the weight percentile, the results appeared as follows: The field of educational objectives ranked first among the fields with a weight percentile of (01'65) and a weighted mean of (1'52) and the field of scientific competence and professional growth ranked sixth Among the domains, the weight percentile was (31'31) and the weighted average amounted to (1'43). In the light of the research results, the researcher recommended the following: 1- Benefiting from the list of educational competencies that were identified in the current research when designing accelerated education teacher preparation programs. And when planning their in-service training programs. 2- These competencies can be used to evaluate teachers of accelerated education by educational supervisors and specialists.

References

-ابن منظور , د . ن , لسان العرب , دار المعارف , القاهرة .

-االحمد , خالد طه , تكوين المعلمين من االعداد الى التدريب , العين , دار الكتاب الجامعي .2886م .

-ابراهيم , ستار , الكفايات التعليمية الالزمة للطالب المطبق في قسم التربية االسالمية في معاهد اعداد

المعلمين , رسالة ماجستير , المعهد العربي العالي 2880م .

-احمد , المبروك عثمان , طرق التدريس وفق المناهج الحديثة , ط2 , طرابلس 1228م .

-االفندي , محمد حامد , االشراف التربوي , دار الطباعة الحديثة , ط2 , 1235 م .

-بحري , منى يونس , عايف حبيب , المنهج والكتاب المدرسي , جامعة بغداد , 1206 م .

-جابر , عبد الحميد , التقويم التربوي والقياس النفسي , دار النهضة العربية , 1225 م .

-الحارثي , ابراهيم احمد , تخطيط المناهج وتطويرها من منظور واقعي , ط2 , الرياض , مكتبة

الشقري .

-الحصين , عبد هللا بن علي , خطط الرئاسة في اعداد المعلمة ) اللقاء الثاني لمسؤولي تعليم

البناتبالمملكة العربية السعودية , جدة .

-حمدان , محمد زياد, تقييم التعلم, اسسه وتطبيقاته, ط2 ,دار العلم للماليين , بيروت , 1208 م.

-الخطابي , عبد الحميد عويد , برنامج قسم المناهج وطرائق التدريس بكليات المعلمين ومدى تحقيقه

لبعض الكفايات المهنية االساسية الالزمة لمعلم الرمرحلة االبتدائية من وجهة نظر الطالب المعلمين بكلية

المعلمين بجدة , 2884م .

-دياب , وآخرون , مهنة التعليم بكلية التربية بدمنهور , جامعة االسكندرية , 1226م

-دمعة , مجيد ابراهيم , التطبيق العلمي او التربية العملية في التدريس , مجلة كلية التربية , جامعةقطر

, السنة الخامسة , العدد الخامس , 1203م.

-ديفيز , دون , اصوات االمل , التعلم والتدريس في القرن الحادي والعشرون , التعليم والعالم العربي

, تحديات االلفة الثالثة , ط1 , ابو ظبي , مركز االمارات للدراسات والبحوث , 2888 م

-الرازي , محمد بن ابي بكر )د.ت ( مختار الصحاح , القاهرة , دار نهضة مصر .

-السليطي , احمد بن علي , واحمد صيداوي, مشروع استشراف مستقبل العمل التربوي في دول الخليج

العربي , دراسة االتجاهات العامة لالصالح التربوي في العالم , مكتبة التربية لدول الخليج,2991 م .

-سرحان , الدمرداشي , ومنير كامل , المناهج , دار العلوم للطباعة , ط2 , طرابلس ,1228 م .

-الشيخ , فالح , االميّة آفة العصر ال بد من معالجتها , جريدة الشرق , العراق , 2883 م.

-شريف , عابد بن محمد , دورة االدارة في تطوير الكفاية االدارية لمدير المدرسة , المجلة العربية ,

العدد 55 , الكويت , مجلس النشر العلمي , جامعة الكويت , 2883.

-شعالن , محمد سليمان ,وسعاد جاد هللا , هذا هو التدريس , مكتبة غريب , دار الهنا , القاهرة ,

. 1238

-طبشي , بلخير , وشوقي سادي . مدى ممارسة معلمي المرحلة االبتدائية للكفايات التدريسية .

, جامعة قاصدي , الجزائر ,

التخطيط اليومي للتعليم نموذجا 2818 م . ً

-عبد الدايم , محمد احمد , وعبد هللا عبد الرحمن الكندي , تعلم الكبار ومحو االمية , مفاهيم وتطبيقات

, مؤسسة صقر الخليج , ط3 , 1220 م .

-عبد الجواد , نور الدين محمد , معايير تمهين التعليم , رسالة الخليج العربي , العدد 43 , السنة 13 ,

الرياض , مكتبة التربية لدول الخليج العربي , 1222 م .

-عبيد , احمد حسن , في فلسفة اعداد المعلمين وتنظيمه , مجلة الجامعة المستنصرية , العدد )1, )

بغداد ,1231.

-العاني , نزار محمد , محاضرات في القياس والتقويم , جامعة بغداد , كلية التربية للبنات , 1202.

-الفتالوي , سهيلة محسن كاظم , الكفايات التدريسية , عمان , دار الشروق , االردن , 2883 م

-قمبر , محمود وآخرون , دراسات في اصول التربية , دار الثقافة , ط2 , مطبعة ذات السالسل ,

الكويت , 1221 م .

-اللقاني , احمد حسين , تحليل التفاعل اللفظي في تدريس المواد االجتماعية , كلية التربية , جامعة

عين شمس , القاهرة , 1235 م .

-اللقاني , احمد حسين , أهمية مفهوم االداء في إعداد المعلم , مجلة العلوم التربوية والنفسية , العدد

الرابع , بغداد , 1208

-محجوب , وجيه , البحث العلمي ومناهجه , دار الكتب للطباعة والنشر , جامعة بغداد , 2882 م

-محمد , فارعة حسن , تطوير بعض كفاءات تدريس الجغرافية لدى طالبات المستوى الرابع بكلية

التربية , جامعة ام القرى , الكتاب السنوي في التربية وعلم النفس , المجلد االول , دار الفكر العربي , القاهرة

, 1204 م .

....... -المناهج , اسسها , تطويرها , نظريتها , دار االمل للنشر والتوزيع , ط2 , اربد , 2888م

-محمود , جاسم , وابراهيم خليل , الوسائل التعليمية , مطبعة وزارة التربية , 1206 م .

-نامق , يعقوب , واقع تدريس العلوم في لبنان وفي بعض الدول العربية , مجلة التعليم والتكنلوجيا ,

. 1221 , 25 العدد

-ويج , محمد عبد الرزاق , منظومة تكوين المعلم في ضوء معايير الحدة الشاملة , دار الفكر , عمان ,

م

-اليونسكو , التعليم ذلك الكنز المكنون , اللجنة الدولية المعنية بالتربية في القرن الحادي والعشرين ,

عمان , مركز الكتاب االردني , 1223 م .

المصــــادر االجنــبــيــة :-

- Adams , Geoidns Evaluation in education Psychology and gardanse , New

york 1966

- Borich G, The Appraisal of Teaching concepts and process California ,

Massachustts: Addison Wesley publishing company 1999 .

- Ebel , Robert , L , Essentials of Education Measurement New Jersey , Engt

wood oliff N.J 1972.

- Hall. Eugene competency Besid Education .Aprocess for the Improvement

for education . prentice – Hailne Engle wood cliffs . N. J 1984 .

- He witt , Tromas , competencyReferance professional Development .

Teacher Education Professionalizing social studies Teaching . 1978 .

- Landers Mary F. and weaver , Robarta , Teaching competencies Identified

by mainstream Teachers . Implications for Teacher Treaning V.S ERIC ,

Document .1991 .

- Ober . ricnardet . olsvstematic observation of reaching prentical hall

incEnqlewoodcififs , New Jersey 1971 .

- Practical Guide to In-service Teacher training in Africa . Establishment

Execution and control of training programmes , paris ; Unisco 1970 .

- Staiger , Ralph . C .(ed) , The teaching of reading paris ,Unisco 1973

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
نادية عبد القادر, “Educational competencies required for teachers of accelerated education”, jfath, vol. 18, no. 2, pp. 1–26, Aug. 2023.