Reasons for the low level of female students in reciting and intonation of the Holy Quran, College of Education in Aldalam Prince Sattam bin Abdul-Aziz University Mona Taha Muhammad Omar

Authors

  • Mona Taha Muhammad Omar Prince Sattam bin Abdul-Aziz University

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/4/7

Keywords:

Reasons for the low level of female students in the recitation

Abstract

    PURPOSE: This dissertation aims to know the reasons of deterioration of the female students , in the Studies Department , in reciting and intonation of the Holy QURAN . However, I noted this phenomena while I was lecturing in the same Department . Then I decided to carry out this study to assess the reasons and to recommend the solutions , because it is very important for the student  in the Department  to read the HOLY QURAN correctly according to the well known provisions of reciting /intonation .  No doubt , graduating skilled and well trained student in reciting /intonation of the HOLY QURAN , will  secure a good student at General Education Level , since she is going to teach the same subject .

METHODOLOG OF THE RESEARCH

The research has been arranged  into four chapters . The first chapter was assigned for the theoretical aspect of the study . The second chapter for the literary framework , concentrating on the importance of learning reciting/intonation of the HOLY QURAN for the Muslim to read it correctly  .The third chapter  is for the study procedures . To approve the findings of the study , a sample / segment of students interviewed through scale questionnaire , to get the primary data and to arrange the arbitration procedures and verifying the sample and its constancy . The research's tool was questionnaire . T he last chapter was  assigned for statistic treatment of the primary data and discussion of the assumptions that support the findings  .

FINDINGS

The student's weakness in reading the HOLY  QURAN correctly according to the well known provisions of reciting/ intonation is due the following reasons;

1- Student's personal reasons ; she doesn't care to improve her skills on reciting /intonation of the HOLY QURAN .

2- The  students didn't get an efficient education on reciting/intonation of the HOLY QURAN at the GENERAL EDUCATIO

N LEVEL  , since the unskilled teachers give the student high grades that doesn't match their true level in reciting / intonation of the HOLY QURAN .

3- The students weren't influent in Arabic language , this is also due the PREVIOUS General Education . 

4- The officials of  education increased  the number of the students in the class regardless of the nature of the subject the requirements of educational environment and appointed unskilled teachers .

5- The students didn't encourage/ follow up by  their families to memorize the provisions of reciting/intonation of the HOLY QURAN .

I suggest solutions of the above findings ; To give more attention to the subject ,specially by the Officials , such introducing the new technological means /media , teaching labs , giving additional lessons at the mosque , introducing a new strategies of the recently called the cooperation education by allowing the full skilled student to teacher  the others , hold competition and giving prizes to the students who improved themselves in reciting the HOLY QURAN . Mobilization of the family to follow up their daughters and to encourage them .

 

References

- القران الكريم

- المعجم الوسيط –مجمع اللغة العربية –مكتبة الشروق الدولية ديسمبر 2005م

ب- المراجع :-

- أحمد /ثروت عبدالباقي – اعداد المعلم:مدخل اسلامي – لندوة نحو استراتيجية مستقبلية لإعداد المعلمين والمعلمات بالملكة العربية السعودية في الفترة من (14-16جمادى الثاني 1413هـ) كلية التربية جامعة الملك سعود – الرياض .

- البخاري/ محمد بن اسماعيل صحيح الامام البخاري – تحقيق مصطفي بن البغا – ط3- دار بن كثير –بيروت 1407هـ0

-اللقانى /احمد حسين –المناهج بين النظرية والتطبيق-القاهرة عالم الكتب -1989م

- حسن /امينة احمد – نظرية التربية في القران وتطبيقاتهافي عصر الرسول علية الصلاة والسلام –دار المعارف 1985م

-الرماني – الحطاني – الجرجاني –ثلاث رسائل في اعجاز القران الكريم – حفظها وعلق عليها محمد خلف اللة ومحمد زغلول – دار المعارف – الطبعة الثانية 1968م

-الحصرى /علي منير ، يوسف العنزي – طرق التدري العامة – مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع الكويت -2001م

- العالم /عثمان محمد – طرق واساليب تدريس القران الكريم (اسس نظرية ونماذج تطبيقية ) مكتبة الرشد الرياض 2006م

-المرصفي/ عبدالفتاح السيد هداية القارى الي تجويد كلام الباري -1402هـ

-جابر/عبدالحميد جابر – دراسات في علم النفس التربوى – مطبعة دار التاليف – 1980م0

-الخليفة/حسن جعفر- فصول في تدريس التربية الاسلامية – مكتبة الرشد ناشرون – الرياض 1439هـ 0

-علي /سعيد اسماعيل – اصول التربية الاسلامية - القاهرة – دار الثقافة – 1987م

-عبيدات /ذوقان واخرون –البحث العلمي مفهومة ادواته واساليبه – ط8 –دار الفكر عمان –الاردن – 1997م

-علوان /عبداله صالح علوان –تربية الاولاد في الاسلام – الجزء الثاني –دار السلام للطباعة والنشر والتوزيع – الطبعة الاولي 1976م

-عدس /عبدالرحمن – مبادى الاحصاء في التربية وعلم النفس ج1- مكتية الاقصي –عمان الاردن 1983م

- عثمان /حسن الملا –طرق تدريس المواد الدينية في المرحلة المتوسطة والثانوية – دار عالم الكتب – الرياض – 1417هـ

-عودة / احمد سلمان – اساسيات البحث العلمي في التربية والعلوم الانسانية ط2-مكتبة الكناني –الاردن –اربد- 1998م

-طنطاوى /عبدالعظيم –اساسيات علم الاحصاء البيولوجي وتطبيقاته-دار المعارف –مصر 1986م

- حمد/منيرالدين- تاريخ التعليم عتد المسلمين والمكانة الاجتماعيةلعلمائة حتى القرن الخامس الهجرى –ترجمة وتلخيص د.سامي الصفار-دار الريح1981م-مشتقاة من تاريخ بغداد للخطيب البغدادي.

- منصور /محمد خالد –الوسيط في علم التجويد – دار النفائس الاردن -1419هـ.

نصر /عطية قابل- غاية المريد في علم التجويد- االقاهرة - لطبعة الثامنة2005

-الرسائل الجامعية :-

- عمر /اقبال - صعوبات تعلم مادة تلاوة القران الكريم في المرحلة الابتدائية من وجهة نظر معلمي المادة ومعلماتها في الموصل-–جامعة الموصل كلية التربية الاساسية – المؤتمر العلمي السنوي لكلية التربية الاساسية-23ايار 2007م

- - سعيد /احسان عمر - واسراراء ابراهيم كامل -مشكلات تدريس مادة تلاوة القران الكريم وحفظه من وجهة نظر مدرسي المادة وطلابها ووضع الحلول لها- -مجلة كلية التربية للبنات قسم العلوم التربوية والنفسية - بغداد –مجلد 25-2014م.

شاهين / وشندى /علوش - اسباب ضعف طلاب جامعة القدس المفتوحة تخصص تعليم التربية الاسلامية فى مهارات تلاوة القران الكريم من وجهة نظر الطلبة وأعضاء هيئة التدريس-جامعة القدس المفتوحة -2013م .

الدراسة الرابعة :-

-(السمهر - المهارات اللازمة لتعلم تلاوة القران بالتعليم العام في الجمهورية السورية -2011م .

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
منى طه محمد عمر, “Reasons for the low level of female students in reciting and intonation of the Holy Quran, College of Education in Aldalam Prince Sattam bin Abdul-Aziz University Mona Taha Muhammad Omar”, jfath, vol. 24, no. 4, p. 131_154, Jul. 2023.