Reasons for the low level of female students in reciting and intonation of the Holy Quran, College of Education in Aldalam Prince Sattam bin Abdul-Aziz University Mona Taha Muhammad Omar
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/24/4/7Keywords:
Reasons for the low level of female students in the recitationAbstract
PURPOSE: This dissertation aims to know the reasons of deterioration of the female students , in the Studies Department , in reciting and intonation of the Holy QURAN . However, I noted this phenomena while I was lecturing in the same Department . Then I decided to carry out this study to assess the reasons and to recommend the solutions , because it is very important for the student in the Department to read the HOLY QURAN correctly according to the well known provisions of reciting /intonation . No doubt , graduating skilled and well trained student in reciting /intonation of the HOLY QURAN , will secure a good student at General Education Level , since she is going to teach the same subject .
METHODOLOG OF THE RESEARCH
The research has been arranged into four chapters . The first chapter was assigned for the theoretical aspect of the study . The second chapter for the literary framework , concentrating on the importance of learning reciting/intonation of the HOLY QURAN for the Muslim to read it correctly .The third chapter is for the study procedures . To approve the findings of the study , a sample / segment of students interviewed through scale questionnaire , to get the primary data and to arrange the arbitration procedures and verifying the sample and its constancy . The research's tool was questionnaire . T he last chapter was assigned for statistic treatment of the primary data and discussion of the assumptions that support the findings .
FINDINGS
The student's weakness in reading the HOLY QURAN correctly according to the well known provisions of reciting/ intonation is due the following reasons;
1- Student's personal reasons ; she doesn't care to improve her skills on reciting /intonation of the HOLY QURAN .
2- The students didn't get an efficient education on reciting/intonation of the HOLY QURAN at the GENERAL EDUCATIO
N LEVEL , since the unskilled teachers give the student high grades that doesn't match their true level in reciting / intonation of the HOLY QURAN .
3- The students weren't influent in Arabic language , this is also due the PREVIOUS General Education .
4- The officials of education increased the number of the students in the class regardless of the nature of the subject the requirements of educational environment and appointed unskilled teachers .
5- The students didn't encourage/ follow up by their families to memorize the provisions of reciting/intonation of the HOLY QURAN .
I suggest solutions of the above findings ; To give more attention to the subject ,specially by the Officials , such introducing the new technological means /media , teaching labs , giving additional lessons at the mosque , introducing a new strategies of the recently called the cooperation education by allowing the full skilled student to teacher the others , hold competition and giving prizes to the students who improved themselves in reciting the HOLY QURAN . Mobilization of the family to follow up their daughters and to encourage them .
References
- القران الكريم
- المعجم الوسيط –مجمع اللغة العربية –مكتبة الشروق الدولية ديسمبر 2005م
ب- المراجع :-
- أحمد /ثروت عبدالباقي – اعداد المعلم:مدخل اسلامي – لندوة نحو استراتيجية مستقبلية لإعداد المعلمين والمعلمات بالملكة العربية السعودية في الفترة من (14-16جمادى الثاني 1413هـ) كلية التربية جامعة الملك سعود – الرياض .
- البخاري/ محمد بن اسماعيل صحيح الامام البخاري – تحقيق مصطفي بن البغا – ط3- دار بن كثير –بيروت 1407هـ0
-اللقانى /احمد حسين –المناهج بين النظرية والتطبيق-القاهرة عالم الكتب -1989م
- حسن /امينة احمد – نظرية التربية في القران وتطبيقاتهافي عصر الرسول علية الصلاة والسلام –دار المعارف 1985م
-الرماني – الحطاني – الجرجاني –ثلاث رسائل في اعجاز القران الكريم – حفظها وعلق عليها محمد خلف اللة ومحمد زغلول – دار المعارف – الطبعة الثانية 1968م
-الحصرى /علي منير ، يوسف العنزي – طرق التدري العامة – مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع الكويت -2001م
- العالم /عثمان محمد – طرق واساليب تدريس القران الكريم (اسس نظرية ونماذج تطبيقية ) مكتبة الرشد الرياض 2006م
-المرصفي/ عبدالفتاح السيد هداية القارى الي تجويد كلام الباري -1402هـ
-جابر/عبدالحميد جابر – دراسات في علم النفس التربوى – مطبعة دار التاليف – 1980م0
-الخليفة/حسن جعفر- فصول في تدريس التربية الاسلامية – مكتبة الرشد ناشرون – الرياض 1439هـ 0
-علي /سعيد اسماعيل – اصول التربية الاسلامية - القاهرة – دار الثقافة – 1987م
-عبيدات /ذوقان واخرون –البحث العلمي مفهومة ادواته واساليبه – ط8 –دار الفكر عمان –الاردن – 1997م
-علوان /عبداله صالح علوان –تربية الاولاد في الاسلام – الجزء الثاني –دار السلام للطباعة والنشر والتوزيع – الطبعة الاولي 1976م
-عدس /عبدالرحمن – مبادى الاحصاء في التربية وعلم النفس ج1- مكتية الاقصي –عمان الاردن 1983م
- عثمان /حسن الملا –طرق تدريس المواد الدينية في المرحلة المتوسطة والثانوية – دار عالم الكتب – الرياض – 1417هـ
-عودة / احمد سلمان – اساسيات البحث العلمي في التربية والعلوم الانسانية ط2-مكتبة الكناني –الاردن –اربد- 1998م
-طنطاوى /عبدالعظيم –اساسيات علم الاحصاء البيولوجي وتطبيقاته-دار المعارف –مصر 1986م
- حمد/منيرالدين- تاريخ التعليم عتد المسلمين والمكانة الاجتماعيةلعلمائة حتى القرن الخامس الهجرى –ترجمة وتلخيص د.سامي الصفار-دار الريح1981م-مشتقاة من تاريخ بغداد للخطيب البغدادي.
- منصور /محمد خالد –الوسيط في علم التجويد – دار النفائس الاردن -1419هـ.
نصر /عطية قابل- غاية المريد في علم التجويد- االقاهرة - لطبعة الثامنة2005
-الرسائل الجامعية :-
- عمر /اقبال - صعوبات تعلم مادة تلاوة القران الكريم في المرحلة الابتدائية من وجهة نظر معلمي المادة ومعلماتها في الموصل-–جامعة الموصل كلية التربية الاساسية – المؤتمر العلمي السنوي لكلية التربية الاساسية-23ايار 2007م
- - سعيد /احسان عمر - واسراراء ابراهيم كامل -مشكلات تدريس مادة تلاوة القران الكريم وحفظه من وجهة نظر مدرسي المادة وطلابها ووضع الحلول لها- -مجلة كلية التربية للبنات قسم العلوم التربوية والنفسية - بغداد –مجلد 25-2014م.
شاهين / وشندى /علوش - اسباب ضعف طلاب جامعة القدس المفتوحة تخصص تعليم التربية الاسلامية فى مهارات تلاوة القران الكريم من وجهة نظر الطلبة وأعضاء هيئة التدريس-جامعة القدس المفتوحة -2013م .
الدراسة الرابعة :-
-(السمهر - المهارات اللازمة لتعلم تلاوة القران بالتعليم العام في الجمهورية السورية -2011م .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 منى طه محمد عمر

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.