The effect of artistic activities on developing calligraphy and ornamentation design skills (Publications- Photoshop as a model)
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/26/1/17Keywords:
artistic activities, development, design, calligraphy and decoration, publicationsAbstract
The study aimed at the effect of artistic activities in developing design skills (prints using a computer program Photoshop) in the subject of calligraphy and decoration for third-year students / Department of Graphic Design / Institute of Fine Arts ) Girls ( Diyala, for the academic year 2018/2019.
The researcher used the experimental method for its relevance to such a study, while the research community and the research sample represented the community with female students, the third stage / print design.
The sample was randomly distributed into two groups, the first was an experimental group that consisted of (10) female students and studied using a computer program, and the second group was a control group consisting of (10) female students who studied using the usual method.
The researcher prepared a skill assessment form for the designs completed by the two groups, the form consisted of (10) paragraphs, and the standard degree was determined as a criterion for measurement and observation, where the grades were estimated (5) to represent (1) guest (2) average (3) good (4) Very good (5) excellent, and the total score of the form was set at (50) degrees, as the student gets (50) degrees after evaluating his performance on the same achievement, as the sample members are required to perform two prints related to calligraphy and decoration.
The results of the study found that the use of artistic activities in developing design skills (prints) and its impact on skill performance in calligraphy and decoration is more effective than what was left by the usual method used in teaching calligraphy and decoration.
References
الاغا ،احسان ، البحث التربوي ،مطبعة المقداد ،غزة، ط 1 ،1997.
الحديثي ، لبنى علي حسين ، دور وسائل التصميم الجرافيكي المطبوع في رفع درجة الوعي بأهمية الأطراف الصناعية في الأردن، كلية العمارة والتصميم ،(رسالة ماجستير غير منشورة ) ، جامعة الشرق الأوسط ، 2019
بغيدة ,ابراهيم فوزي وعبد الحميد ،محمد ابراهيم ،الانشطة الفنية كمدخل لتنمية بعض مهارات الجغرافية لدى طفل الروضة ،جامعة بور سعيد ،مصر ،2012
بهية ،عبد الرضا ، وأخرون ، الخط العربي والزخرفة ،للصف الثالث قسم التصميم ،معاهد الفنون الجميلة ،مديرية العامة للمناهج ،ط2، 2014.
الحسيني ، اياد، حسين عبدالله ، تصميم حرف طباعي وفق النسبة الذهبية ،مجلة الاكاديمي ، 40 ، ط 1، 2002 .
الحيلة ،محمد محمود، حقيبة من الحقائب التعليمية ،دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة ، ط 1 ، 2004 .
الرازي ،محمد بن أبي بكر عبد القادر ، مختار الصحاح ،دار الرسالة ،الكويت ،1982.
الزغبي ،سهيل ،عبد الرحمن مجدولين "فاعلية مركز رعاية الموهوبين والموهوبات من وجه نظر الطلبة الملتحقين به في منطقة نجران –السعودية "، المجلة العربية لتطوير التفوق ،المجلد الثاني ،العدد (2) ، 2011.
زيتون ،عايش محمود ، اساليب تدريس العلوم ،الطبعة العربية الاولى ، الاصدار الرابع ،دار الشروق للنشر ،عمان ، 2004.
السعود، خالد محمد ، مناهج التربية الفنية بين النظرية والبيداغوجيا ، ط1.عمان ، دار وائل للنشر ، 2010 .
صلاح الدين عرفة محمود، مفهومات المنهج الدراسي والتنمية المتكاملة في المجتمع الايدولوجي النظرية والتطبيق ، دار الشروق ,عمان ، الاردن ، ط 1 ، 2006.
عايش ،أحمد جميل ،أساليب تدريس التربية الفنية والمهنية والرياضية ،ط1،دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ،عمان ، 2008 .
غزوان ، معتز عناد ، فاعلية النقطة و دلالاتها في التصميم الطباعي : الملصق أنموذجا، مجلة مركز بابل للدراسات الإنسانية ، مج2،ج2، جامعة بابل ، 2012 .
محمد ، نصر الدين رضوان ،الاحصاء الاستدلالي في علوم التربية البدنية والرياضة ،ط1،دار الفكر العربي ،2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.