Evaluation of e-learning programs in science subjects from the point of view of secondary school

Authors

  • Hind Hadi Rayed Ministry of Education / General Directorate of Diyala Education
  • Afra Sabri Muhammad Ministry of Education / General Directorate of Diyala Education

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/26/1/19

Keywords:

Programs, E-learning, Science subjects, Secondary school

Abstract

The aim of the current research is to evaluate e-learning programs in science subjects from the point of view of secondary school students. To achieve the objectives of the study, the descriptive research method was used by designing questionnaire consisting of (17) items distributed on (3) areas (Teaching presence, Cognitive presence, Social presence). The research community was identified with secondary school students who study science subjects (Physics, Chemistry, Biology) in the schools of Baqubah city for the academic year (2020-2021). After verifying the validity and reliability of the tool, The questionnaire was applied to a sample of (370) male and female students distributed  in the stages of secondary education.

    The researchers used several statistical methods for the purpose of data processing, analysis and interpretation, the research reached several results which are:

1 – The evaluation level for the first axis (Teaching presence) was between medium and low.

2 - The evaluation level for the second axis (Cognitive presence) was between high and medium.

3 - The evaluation level for the third axis (Social presence) was between medium and low.

4 – There are statistically significant differences between the average level of evaluation of male and female students in favor of the group with the highest averages , namely female students.

    In light of the research results, a set of recommendations and proposals were developed the most important of which: preparing a guide for teachers of science subjects to use the latest e-learning programs and integrating them with the study materials for each stage in the classroom

References

– آل محيا, عبد الله بن يحيى (2020) " اثر تطبيق اطار مجتمع الاستقصاء (COI) في مقرر تعلم الكتروني مدمج على تنمية مهارة التفكير الناقد " , المجلة التربوية , العدد 76 .

– الحيلة : محمد محمود , " تكنولوجيا التعليم بين النظرية والتطبيق " , دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة , ط4

- المحمودي: محمد سرحان علي ," مناهج البحث العلمي " , مكتبة الوسطية للنشر والتوزيع ,ط3 , 2019م ,صنعاء .

– النبهان , مسلم محمد جاسم (2013), " فاعلية التدريس باستخدام برامج الكترونية في تحصيل الفيزياء والميل نحوها لدى طلاب الصف الثاني المتوسط " , رسالة ماجستير مقدمة الى مجلس كلية التربية في جامعة القادسية.

- الهمامي, حمد بن سيف, حجازي ابراهيم, 2020 " التعليم عن بعد مفهومه ادواته استراتيجياته دليل لصانعي السياسات في التعليم الاكاديمي والمهني والتقني" منظمة الامم المتحدة للتربية والتعليم اليونسكو, مركز الملك سلمان للإغاثة والاعمال الانسانية .

– اليعقوبي, حيدر (2013): " القياس والتقويم في العلوم التربوية والنفسية رؤيا تطبيقية", مركز المرتضى للتنمية الاجتماعية, بغداد.

– خلف , زينب هادي, هاجر محمود علي ,(2010)" جوانب من التعليم الالكتروني", سلسلة ثقافة جامعية ,جامعة بغداد, مركز التطوير والتعليم المستمر, المجلد الثاني , العدد الاول.

- د ر غاريسون . اندرسون ,تيري, 2006 , " التعلم الالكتروني في القرن الحادي والعشرين " , ط1, مكتبة العبيكان

- دومي, حسن علي بني ,و قسيم محمد الشناق (2008) " معوقات التعلم الالكتروني في مادة الفيزياء من وجهة نظر المعلمين والطلبة ", مجلة العلوم التربوية والنفسية, المجلد9 , العدد 2

– شحاته, حسن , زينب النجار.2003 "معجم المصطلحات التربوية والنفسية " , الدار المصرية اللبنانية ,ط1 .

– شلوسر ,لي آيرز, سيمونسن ,مايكل . ترجمة نبيل جاد عزمي " نظريات التعليم عن بعد ومصطلحات التعليم الالكتروني " الجمعية الامريكية للتكنولوجيا والاتصالات التربوية AECTط2 , 2015 , مكتبة بيروت , مسقط .

- عبد الباري, لينا جمال علي, (2017)" دور مديري المدارس الثانوية في توظيف التعلم الالكتروني من وجهة نظر المعلمين بمحافظة العاصمة عمان" رسالة ماجستير كلية العلوم التربوية , جامعة الشرق الاوسط.

– عبود, سالم محمد, جان سيريل فضل الله واخرون, (2008)" واقع التعليم الالكتروني ونظم الحاسبات واثره في التعليم في العراق" كلية بغداد للعلوم الاقتصادية , العدد 17.

- عودة, احمد (2005) " القياس والتقويم في العملية التدريسية " , دار الامل, اربد.

– غنيم : محمد عبد السلام ,2004 , " مبادئ القياس والتقويم النفسي والتربوي " غ/م, القاهرة.

- كوتس, كريس , واخرون (2020) " التعليم عن بعد في حالات الطوارئ في ( البحرين , العراق, روسيا) خلال جائحة كوفيد -19" ,دراسة دولية مقارنة , المجلة الدولية ادارة النظم البشرية, (PDF) Emergency Remote Education in Bahrain, Iraq, and Russia During the COVID-19 pandemic: A comparative case study (researchgate.net)

- محمد, كريمة عبد اللاه محمود, (1438ه) " تصور مقترح لتطوير كفايات التعلم الالكتروني الازمة لتدريس الفيزياء لدى معلمات المرحلة الثانوية" , مجلة العلوم التربوية , جامعة الملك خالد, العدد العاشر.

–R. Kay, J. li (2019) , Assessing the quality of online learning for secondary school students : the online learning evaluation scale , University of Ontario Institute of Technology (CANADA

Published

2023-06-11

How to Cite

[1]
هند هادي رعيد and عفراء صبري محمد, “Evaluation of e-learning programs in science subjects from the point of view of secondary school”, jfath, vol. 26, no. 1, pp. 468–488, Jun. 2023.