The effect of O'Reilly's strategy on the acquisition of grammatical concepts among fifth-grade female secondary students in the Arabic grammar

Authors

  • Azhar Jabar Shukur General Directorate of Education in Diyala
  • Ra'ed Hameed Hadi College of Basic Education / University of Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/29/1/12

Keywords:

O'Reilly, acquisition, grammatical concepts

Abstract

The present research aims to identify the effect of the O'Reilly strategy on the acquisition of grammatical concepts among fifth-grade female students in Arabic grammar. Therefore, the researchers hypothesized the following null hypothesis: There are no statistically significant differences between the experimental group receiving instruction using the O'Reilly strategy and the control group following instruction using the traditional method on acquiring grammatical concepts in the post-test. The sample of the study consisted of (74) fifth grade female secondary school students, selected intentionally from Um Habiba School affiliated with the Diyala Education Directorate. The sample was randomly divided into two groups: an experimental group that comprising of (37) female students and a control group consisting of (37) students. The researchers conducted equivalence for the two groups on several variables, including the academic achievement from the previous year in the subject of Arabic language. The researchers prepared a post-test for grammatical concepts consisting of (42) items. After verifying the validity and reliability of the test, and upon collecting and statistically analyzing the research data using statistical methods for data analysis including Chi-square, t-test, and Pearson correlation coefficient, and the results showed the superiority of the experimental group over the control group. The researchers concluded that: 1.             Promoting learning of the Arabic language, stimulating oral communication, and enhancing understanding and higher order thinking among students. 2.              Enhancing students’ linguistic abilities, especially listening and speaking. The two researchers recommended the following: 1.             Teachers must create a positive and supportive learning environment that encourages positive thinking and enhances self-confidence among female students. 2.             Organizing workshops and additional educational activities: It is proposed to organize workshops and additional educational activities aimed at applying the strategy in practice and increasing students’ understanding of grammatical concepts through interaction and cooperation with each other.

References

المصادر والمراجع:

الكتب والمراجع العلمية:

أفليس، ماري. (2014). ستراتيجيات التعلم النشط (ط4). دارُ المعرفة. مصر.

البغدادي، فاطمة. (2019). دراسة ميدانية عن تأثير التجارب على الأداء الدراسي للطلاب. مجلة تطوير التعليم، العدد 40، صفحات 102-118.

جدي، عبد الرحمن. (2020). أسس ومفاهيم الستراتيجية التنظيمية. مجلة الدراسات الإدارُية، العدد 12، صفحات 45-60.

حسني، لطيفة. (2021). دور الستراتيجية في تحقيق التنمية المستدامة. مجلة استراتيجية الأعمال، العدد 8، صفحات 10-25.

خطيب، عبد الله. (2019). استراتيجية اورايلي وتحقيق التفوق التنافسي. مجلة إدارُة الأعمال الحديثة، العدد 8، صفحات 40-55.

الدليمي، عبد الكريم. (2019). مفهوم البنائية في التعليم (ط1). دارُ النيل. العراق.

الزهراني، سعاد علي. (2016). كتاب تقويم الأداء في المؤسسات التعليمية (ط4). دارُ الحكمة. الإمارات.

العتيبي، سلمى. (2018). اللغة والثقافة: تفاعل وتأثير. الرياض: دار المنهاج.

السلطان، علي محمد. (2019). أساليب التقويم الشامل في التعليم الجامعي. دارُ الحكمة. الإمارات.

الجعيد، عبد الرحمن. (2018). أهمية اللغة العربية في الثقافة. الرياض: دار الفجر.

سليمان، فاطمة. (2020). تطبيق استراتيجية اورايلي في المؤسسات الاقتصادية. مجلة الاقتصاد الإدارُي، العدد 3، صفحات 15-30.

عبد الرحمن، فاطمة. (2021). أسس قَواعِد اللّغةِ العربيّةِ وتطبيقاتها. مجلة اللغويات والأدب، العدد 3، صفحات 40-55.

علي، محمد. (2020). دور التعليم النحوي في تعزيز المفاهيم اللغوية لدى الطلاب. مجلة اللّغةِ العربيّةِ، العدد 7، صفحات 35-50.

القاسم، عبد الرحمن، عبد العزيز، نجوى. (2014). القياس والتقويم في التربية وعلم النفس. دارُ القمر للنشر. سوريا.

قنبور، أحمد. (2018). مفهوم الستراتيجية ودورها في تحقيق الأهداف. مجلة إدارُة الأعمال الحديثة. العدد 5، صفحات 20-35.

مروة، لمياء. (2021). تطور المفاهيم النحويَّة في اللسانيات الحديثة. مجلة اللسانيات التطبيقية، العدد 4، صفحات 20-35.

مريم، حسين. (2020). القَواعِد النحويَّة في اللّغةِ العربيّةِ: دراسة تطبيقية. مجلة دراسات اللغات، العدد 5، صفحات 20-35.

نورا، حسين (2022). أفضل الممارسات في تنفيذ برامج الاكتساب للموظفين. مجلة الإدارُة الستراتيجية، العدد 4، صفحات 15-30.

الهواري، ياسر (2020). الأثر الدائم لتجارب الحياة على تطور الطالبات. مجلة النفس التربويّة، العدد 15، صفحات 30-45.

بشير، هاشم (2018). تحديات ضعف قواعد اللغة العربية في المدارس والجامعات. مجلة الدراسات اللغوية، 45(2)، 331-346.

البنا، عبد الله. (2017). تكنولوجيا التعلم الحديثة: الاستفادة والتقنين. القاهرة: دار الشروق.

العبودي، نورا. (2018). دور التربية في تنمية الشخصية. الرياض: دار الثقافة.

العبادي، فاطمة، عبد الله، فاطمة. (2018). اكتساب التلاميذ المفاهيم النحويّه وأثرها على الأداء اللغوي. جامعة أحمد درايّه – أدرار - ، كليّه الآداب – قسم اللغة والأدب العربي. الجزائر.

الصباغ، فاطمة. (2019). أهمية اللغة في التواصل. دمشق: دار النهضة.

العنبر، سارة. (2020). أهمية فهم واحترام قواعد اللغة العربية في التواصل الفعال. بيروت: المكتبة الوطنية.

العلي، مريم. (2017). أسس وقواعد النحو العربي ودورها في فهم النصوص. الرياض: منشورات الجامعة.

ترجمة المصادر والمراجع العربية : Arabic sources

Afflis, Mary. (2014). Active learning strategies (4th ed.). Dar Al-Ma'rifah. Egypt.

Al-Baghdadi, Fatima. (2019). A field study on the impact of experiments on students' academic performance. Journal of Education Development, Issue 40, pp. 102-118.

Jaddi, Abdul Rahman. (2020). Foundations and concepts of organizational strategy. Journal of Administrative Studies, Issue 12, pp. 45-60.

Hosni, Latifa. (2021). The role of strategy in achieving sustainable development. Journal of Business Strategy, Issue 8, pp. 10-25.

Khatib, Abdullah. (2019). O'Reilly's strategy and achieving competitive excellence. Journal of Modern Business Administration, Issue 8, pp. 40-55.

Al-Dulaimi, Abdul Karim. (2019). The Concept of Constructivism in Education (1st ed.). Dar Al-Nil. Iraq.

Al-Zahrani, Suad Ali. (2016). Performance Evaluation in Educational Institutions Book (4th ed.). Dar Al-Hikma. UAE.

Al-Otaibi, Salma. (2018). Language and Culture: Interaction and Influence. Riyadh: Dar Al-Manhaj.

Al-Sultan, Ali Muhammad. (2019). Comprehensive Evaluation Methods in University Education. Dar Al-Hikma. UAE.

Al-Jaid, Abdul Rahman. (2018). The Importance of the Arabic Language in Culture. Riyadh: Dar Al-Fajr.

Suleiman, Fatima. (2020). Applying O'Reilly's Strategy in Economic Institutions. Journal of Administrative Economics, Issue 3, pp. 15-30.

Abdul Rahman, Fatima. (2021). Foundations of Arabic Language Rules and Their Applications. Journal of Linguistics and Literature, Issue 3, pp. 40-55.

Ali, Muhammad. (2020). The role of grammar education in enhancing linguistic concepts among students. Journal of the Arabic Language, Issue 7, pp. 35-50.

Al-Qasim, Abdul Rahman, Abdul Aziz, Najwa. (2014). Measurement and Evaluation in Education and Psychology. Dar Al-Qamar for Publishing. Syria.

Qanbour, Ahmed. (2018). The concept of strategy and its role in achieving goals. Journal of Modern Business Administration. Issue 5, pp. 20-35.

Marwa, Lamia. (2021). The development of grammatical concepts in modern linguistics. Journal of Applied Linguistics, Issue 4, pp. 20-35.

Maryam, Hussein. (2020). Grammatical rules in the Arabic language: an applied study. Journal of Language Studies, Issue 5, pp. 20-35.

Nora, Hussein (2022). Best practices in implementing employee acquisition programs. Strategic Management Journal, Issue 4, pp. 15-30.

Al-Hawari, Yasser (2020). The lasting impact of life experiences on female students' development. Educational Psychology Journal, Issue 15, pp. 30-45.

Bashir, Hashem (2018). Challenges of weak Arabic grammar in schools and universities. Journal of Linguistic Studies, 45(2), 331-346.

Al-Banna, Abdullah. (2017). Modern learning technology: benefit and standardization. Cairo: Dar Al-Shorouk.

Al-Aboudi, Nora. (2018). The role of education in personality development. Riyadh: Dar Al-Thaqafa.

Al-Abbadi, Fatima, Abdullah, Fatima. (2018). Students' acquisition of grammatical concepts and their impact on linguistic performance. Ahmed Draia University - Adrar -, Faculty of Arts - Department of Arabic Language and Literature. Algeria.

Al-Sabbagh, Fatima. (2019). The importance of language in communication. Damascus: Dar Al-Nahda.

Al-Anbar, Sarah. (2020). The importance of understanding and respecting the rules of the Arabic language in effective communication. Beirut: National Library.

Al-Ali, Maryam. (2017). Foundations and rules of Arabic grammar and their role in understanding texts. Riyadh: University Publications.

المراجع الأجنبية : Reference

Grivas, J. (2008). Teaching strategies that promote thinking. Open University Press.3- Dalgarno, B., & Lee, M. J. W. (2010). What are the learning affordances of 3‐D virtual environments?. British Journal of Educational Technology.

Howard S. Salkind و A. S. Skott. (2015). Experimental Design and Analysis.

Mendenhall, William, Beaver, Robert J., Beaver, Barbara M. (2016). Introduction to Probability and Statistics: Cengage Learning

O'Reilly, D. (2006). Active Learning: Strategies for College Success. Boston, MA: Thomson.

O'Reilly, Denisse. (2010). "Teaching Thinking Strategies: Developing Historically Specific Critical Thinking Skills."

Published

2025-03-18

How to Cite

[1]
أزهار جبار شكر and رائـــد حمــيد هـــادي, “The effect of O’Reilly’s strategy on the acquisition of grammatical concepts among fifth-grade female secondary students in the Arabic grammar”, jfath, vol. 29, no. 1, pp. 280–312, Mar. 2025.