The effect of Wolen and Phillips strategy on the expressive performance of first-grade intermediate students
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/1/14Keywords:
strategy Wolen and PhillipsAbstract
The current research aims to know (the effect of Wolen and Phillips strategy on the expressive performance of first-grade intermediate students). To achieve the goal of the research, the researcher chose the experimental method with partial control of the research group, and then the research community was determined and the sample was intentionally chosen from one of the schools, Al-Mada’in School in Diyala Governorate (Al-Muqdadiyah district). Al-Mada’in School consisted of two classes, division (A) was the experimental group, and division (B) was the control group. The number of the sample after excluding the failing students was (60) students, with (30) students in the experimental group, and (30) students in the control group. The researcher paired the research group according to the following variables (the chronological age of the students calculated in months, the academic level of the parents, the Arabic language scores for the previous year and the expressive performance test scores before conducting the experiment). The scientific material was determined from the Arabic language book for the first intermediate grade / the first part of the academic year 2021/ 2022. The researcher prepared six teaching plans of these topics for students of the experimental group and the control group. Then the researcher presented two models of these plans to a number of experts. The researcher formulated the behavioral goals of the expressive subjects, an amount of (57) goals. The researcher adopted Al-Obaidi criteria to correct the sequential expressive performance tests. The researcher used the appropriate statistical methods. After analyzing the results statistically, The results showed that the students of the experimental group outperformed the students of the control group in expressive performance tests. The researcher recommends adopting the strategy (Wolen and Phillips) in teaching expressive performance subject. The researcher suggests conducting a study similar to the current study in other branches of the Arabic language, such as Arabic grammar, rhetoric, literature and texts
References
ابن منظور , أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم (2003 ) : لسان العرب طبعة مراجعة ومصححة بمعرفة نخبة من الأساتذة والمتخصصين , دار الحديث للطباعة والنشر والتوزيع , القاهرة .
ابن منظور , جمال الدين محمد بن مكرم بن علي , أبو الفضل جمال الدين الأنصاري ( 1999 ) : لسان العرب , المجلد الأول , إعداد وتصنيف , يوسف الخياط دار لسان العرب , بيروت , ( ب , ت ) و دار صادر , بيروت , ط3 , 1993 , و دار الإحياء التراث العربي , بيروت – لبنان.
أبو الضبعات , زكريا إسماعيل ( 2007 ) : طرائق تدريس اللغة العربية , ط2, دار الفكر للنشر والتوزيع ,عمان –الأردن .
ابو جادو صالح محمد (2015)، تعليم التفكير النظرية والتطبيق، ط5، دار المسيرة، عمان- الاردن.
أبو حويج , مروان ( 2002 ) : البحث التربوي المعاصر , دار اليازوري للنشر , عمان .
أبو علام , رجاء محمود ( 1989 ) : مدخل إلى مناهج البحث التربوي , ط3, دار الفلاح , الكويت .
بهلول، احمد ابراهيم، (2004)، اتجاهات حديثة في استراتيجيات م اوراء المعرفة في تعلم القراءة، مجلة القراءة والمعرفة، العدد (30).
جابر , عبد الحميد جابر( 2009 ) : طرق التدريس العامة تخطيطها وتطبيقاتها التربوية , ط3 , دار الفكر للنشر , عمان .
الجعافرة , عبد السلام يوسف ( 2011 ) : مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها بين النظرية والتطبيق , مكتب المجمع العربي للنشر والتوزيع , الأردن – عمان .
الحثني , عبد المنعم ( 1991 ) : موسوعة التحليل النفسي , دار مدبولي , القاهرة , مصر.
خوالدة , أكرم صالح محمود ( 2012 ) : التقويم اللغوي في الكتابة والتفكير التأملي , ط5, دار الجامد للنشر والتوزيع , الأ ردن – عمان .
الدليمي , طه علي حسين وسعاد عبد الكريم الوائلي ( 2005 ): اللغة العربية مناهجها وطرائق تدريسها , ط2, دار الشروق للنشر والتوزيع , عمان – الأردن.
الراوي , أحمد بحر هويدي ( 2011) : أصول تدريس التعبير والإنشاء وقصص الأطفال بين الحداثة والتطوير , مكتب هاني , العراق – بغداد .
زاير سعد علي وسماء تركي داخل ( 2013 ) : اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية , ج1 , دار المرتضى , طبع ونشر وتوزيع , العراق – بغداد , شارع الحسيني .
الزعبي، علي محمد علي، (2008)، رصد مهارات التفكير ما وراء المعرفي المستخدمة من قبل معلمي الرياضيات وطلبتهم في المرحلة الاساسية العليا في الاردن اثناء حل المسائل الهندسية، مجلة جامعة دمشق، المجلد (24)، العدد (2).
الزوبعي , عبد الجليل إبراهيم , ومحمد أحمد الغنام ( 1968 ) : مناهج البحث في التربية , ج1 , مطبعة العاني .
السوداني , أسامة قاسم جبر ( 2014 ) : أثر استراتيجية التمثيل المعرفي في الأداء التعبيري للصف الخامس الابتدائي , رسالة ماجستير غير منشورة , كلية التربية الأساسية , الجامعة المستنصرية .
شحاته , حسن و زينب النجار ( 2003 ) : معجم المصطلحات التربوية والنفسية , ط3, الدار المصرية اللبنانية , القاهرة – مصر .
الشربيني , زكريا ( 2007 ) : الإحصاء وتصميم التجارب في البحوث النفسية والتربوية والاجتماعية , مكتبة الانجلو المصرية , القاهرة – مصر .
طاهر , علي جواد (2010 ): تدريس اللغة العربية وفقا لأحدث الطرائق التربوية: دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان – الأردن .
عاشور، راتب قاسم، ومحمد فخري مقدادي، (2009)، المهارات القرائية والكتابية طرائق تدريسها واستراتيجيتها، ط2،دار المسيرة، عمان.
العبيدي, عبد الحسن عبد الأمير وآخرون ( 2017 ) : بناء معيار لتصحيح التعبير التحريري لدى تلامذة المرحلة الابتدائية , جامعة ديالى
عطا , محمد إبراهيم ( 2005 ) : المرجع في تدريس اللغة العربية , مركز الكتاب للنشر , القاهرة .
-عطية , محسن علي ( 2007 ) : مهارات الاتصال اللغوي وتعليمها ,ط2 , دار المناهج للنشر والتوزيع ,عمان – الأردن .
العيسوي , جمال مصطفى وآخرون ( 2005 ) : طرق تدريس اللغة العربية بمرحلة التعليم الأساسي , ط4, دار الكتاب الجامعي للنشر , الأمارات العربية المتحدة .
الفرطوسي , منير راشد فيصل ( 2009 ) : فاعلية برنامج مبني على الألعاب التعليمية في الأداء التعبيري عند تلاميذ الصف الخامس الابتدائي , رسالة ماجستير غير منشورة , كلية التربية , ابن رشد , جامعة بغداد .
قرني، زبيدة محمد، (2013)، اتجاهات حديثة للبحث في تدريس العلوم والتربية العلمية، ط1، المكتبة العصرية، المنصورة، مصر.
قطامي يوسف وآخرون ( 2008 ) : تصميم التدريس , ط3 , دار الفكر العربي , عمان.
المشهدي، رائد عبد الامير عباس، ونبيل كاظم هريبد الجبوري، (2018)، الوسائط المتعددة في المناهج الرياضية والتربوية، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان.
ناصر، رضا عبد (2013)، فاعلية التدريس باستراتيجية ولن وفيلبس في التحصيل ومهارات ما بعد المعرفة لدى طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة الفيزياء، رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية التربية، جامعة القادسية.
الهاشمي , عبد الرحمن عبد ( 2005 ) : التعبير فلسفته – واقعه تدريسه – أساليب تصحيحه , ط3, دار المناهج للنشر والتوزيع , الأردن – عمان .
وزارة التربية ( 1996 ) : تطوير منهج التربية في العراق من سنة 1992 – 1995 , مديرية وزارة التربية .
المصادر والمراجع الأجنبية
-Fior, Noring, meghann (2015): Investigating and Fostering metacognition in early Math Learneres, University of Calgary, doctorin philosophy
- Gama, C. A (2004): Integrating metacognitive Instruction in interactive Learning Environ ments, Doctor of philosophy, University of Sussex
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.